Lyse sendte seks år gamle krav til 1600 kunder
De fikk seg en overraskelse, mange av Lyse-kundene som kikket nærmere på fakturaen de fikk i posten like før helgen.
- Dag-Henrik FosseJournalist

For det viste seg at energi- og teleselskapet Lyse AS hadde bommet stygt på forfallsdatoen.
Kundene hadde fått betalingsfrist 1. februar 2011.
Lyse med årsresultat på 2,2 milliarder
– Datamaskinen har gått amok, svarte kundeservice i Lyse en kunde som ringte for å få en forklaring.
Glipp i kvalitetskontrollen
– Hvorfor har kundene fått seks år gamle fakturaer i posten?
Kommunikasjonsrådgiver Kristin Støle Kalgraff hos Lyse bekrefter overfor Aftenbladet at det har skjedd en glipp her.
– Vi har hatt en opprydding i databasen vår, og ved en feil er det sendt ut seks år gamle fakturaer til 1600 privatkunder. Vi rydder med jevne mellomrom for å forhindre at situasjoner som dette oppstår. Denne gangen var det dessverre en glipp i vår kvalitetskontroll, og det beklager vi.
Kundene er både tele- og energikunder eller en blanding av dette, og de er spredt over flere kommuner. Det er ikke noe system verken i geografi, alder, beløp eller lengde på kundeforhold, påpeker hun.
Altibox snur etter klagestorm: Nå må kundene aktivt bestille Eurosport-pakken
– Betyr dette at de utsendte fakturaene ble betalt for seks år siden, eller er dette gammel gjeld som Lyse har glemt å kreve inn?
Har allerede betalt
– Fakturaene som ble sendt ut før helgen er betalt av kundene på vanlig måte på det tidspunktet de ble fakturert. Dette er derfor ikke utestående beløp som har ligget ubetalt i systemet i seks år, forklarer Lyse.
Lyse sender ut i underkant av 150.000 fakturaer til privatkunder. Av disse er i overkant av 60.000 papirfakturaer, sier kommunikasjonsrådgiveren.
Lyse jobber nå med å finne ut hvor feilen er lokalisert for å forhindre fremtidige feil av denne typen.
Varslet via sms
Alle kundene dette gjelder skal ha fått en sms fra Lyse, der det står at de kan se bort fra og kaste fakturaene de fikk fredag eller lørdag med forfallsdato i februar 2011.
– Dersom noen likevel skulle betale fakturaen, vil dette bli fanget opp av systemene hos Lyse, slik at kundene blir godskrevet det de betaler for mye.
– Ingen skal betale dobbelt opp, understreker Kristin Støle Kalgraff hos Lyse.