Det dirrer i Dirdal: - Tilliten til Vegvesenet er på bånn

Veien er for smal og arbeidet tar for lang tid. Og hvorfor er det mulig å bygge tunnel til Tau, men umulig å flytte på ei steinur i Dirdal? Bygdefolket i Dirdal har mistet all tillit til Vegvesenet.

Årstein Gilje, Karleif Gilje, Daniel Gilje, Krister Henriksen, Jon Harald Tune og Ådne Tjørhom har smilet på lur, selv om de sterkt misliker veibredden i Dirdal. De liker heller ikke føringskanten i betong, som de mener gir lite fleksibilitet når biler møtes. Foto: Aasland, Jarle

  • Camilla Bjørheim
    Camilla Bjørheim
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

De har egen Facebook-gruppe i Dirdal nå. Med det klingende navnet «Dei innestengte i Dirdal».

De er selvsagt ikke helt innestengte. Det er heller ikke frustrasjonen. Den ligger tjukt utenpå da Aftenbladet besøker hjørnesteinsbedriften Gilje Tre i Dirdal. Flere engasjerte dirdøler har samlet seg til en kaffetår på fabrikken: Daniel, Årstein og Karleif - alle med etternavnet Gilje, Jon Harald Tune og Ådne Tjørhom.

– Hele prosjektet er en skandale, sier Karleif Gilje. De andre rundt bordet nikker samtykkende.

Omkjøring og kolonne

De snakker selvsagt om oppgraderingen av fylkesvei 45 og Røyrdalstunnelen ved Dirdal.

Opprinnelig skulle den nye veien åpne 22. august. Åpningen er nå utsatt til 18. september. Foto: Aasland, Jarle

Den smale veien som før sneik seg forbi Dirdal, skal nå blir bredere og trekkes samtidig lengre unna bebyggelsen.

I byggeperioden, som startet 22. mai, er veien stengt. Omkjøring skjer via fylkesvei 503 i Gloppedalen, og her kjøres det kolonne fra klokken 07.00 til 17.00.

Ved Byrkjedalstunet er Reindun Hellander fra Porsgrunn en av flere fra firmaet V & T Entreprønør som dirigerer trafikken. Egersund-firmaet har hver dag 11 personer i arbeid for å holde styr på trafikken i anleggsperioden. Foto: Aasland, Jarle

Opprinnelig varslet Statens vegvesen at veien skulle åpnes igjen 22. august. Men 20. juli kom beskjeden om at uventet ekstraarbeid fører til en utsettelse til 19. september.

Lite tillit til vegvesenet

Dirdølene Aftenbladet treffer, har liten tro på forklaringen til Vegvesenet.

– Vi tror årsaken til forsinkelsene er dårlig planlegging, sier Jon Harald Tune, HR- og økonomisjef på Gilje Tre.

Mannfolka mener Vegvesenet ikke lytter til innspill fra bygda, og at det ikke jobbes døgnet rundt på prosjektet, slik det ble lovet. Prosjektet virker dårlig planlagt, mener de, og lurer på hvorfor det ikke deles ut dagmulkter som følge av forsinkelsen.

De spør seg også om pris var eneste faktor da entreprenøren Kruse Smith ble tildelt anbudet.

– Tilliten til Vegvesenet er helt på bånn. Det er opplagt at gjennomføringsevnen i prosjektet ikke er til stede, sier Tune.

Vil ha breiere vei

Det største irritasjonsmomentet er imidlertid at en strekning rett etter Røyrdalstunnelen får en veibredde på 6,5 meter. Det mener dirdølene gjør det vanskelig for større kjøretøy å møtes. De irriterer seg også over føringskanten i betong, som gjør det umulig å kjøre ut i veiskulderen.

Deler av den nye veien legges på isopor. Noen partier vil få en veibredde på 6,5 meter, noe dirdølene mener er alt for smalt. Vegvesenet forklarer bredden med at det er for stor risiko med å fjerne steinrøysa, her helt til venstre i bildet, og videre med at veibredde på 6,5 meter er tilstrekkelig. Foto: Aasland, Jarle

Aftenbladet har skrevet om veibredden før, og forklaringen til Vegvesenet har vært frykten for steinura.

Vi er redde for at ura skal komme ut av balanse, og da kan stein begynne å løsne, sa Bjarne Våge i Vegvesenet i mai.

Det får Karleif Gilje til å fnyse:

– De klarer å bygge en tunnel under vann til Tau, men å flytte på noen steiner i ei ur i Dirdal, er for vanskelig! Dette er vrangskap og vond vilje.

De andre er enige, og mener veien som bygges er gammeldags. Ifølge Vegvesenet er den dimensjonert for 4000 kjøretøy, mens dagens målte årsdøgntrafikk er på 2500 kjøretøy.

Les hvordan Statens vegvesen svarer på kritikken her:

Les også

Vegvesenet: - Veien er brei nok

– I Oltedalsbakkene har de fått til brei vei, da må de klare det her også, fortsetter Karleif.

Gjengen i Dirdal sier veibredden ble spilt inn allerede tidlig i prosjektet, på ett av folkemøtene.

– Men det gjøres lite med innspillene våre, sier Tune.

Les Statens vegvesens svar på kritikken:

Les også

Vegvesenet: - Veien er brei nok

Taper på lang omvei

Når veien nå er stengt, må biler lastet med dører og vinduer fra Gilje Tre kjøre via Gloppedalen. Kolonnen går to ganger i timen. Veien er smal, og busser og større kjøretøy bør unngå å møtes. Kolonnen starter henholdsvis på Veen og ved Byrkjedalstunet.

På Gilje Tre har de ikke regnet på hva de taper økonomisk, men anslår at på sine egne fire biler ligger merkostnaden på om lag 40.000 kroner i uka. I tillegg kjører E.O Oftedal Transport ni biler for bedriften.

– Noen mener omkjøringen ikke utgjør så mye, men mange pendler til Ålgård. Reisetiden dit er doblet, sier Tune.

Arvid Egeli i V & T Entreprønør anslår at det passerer om lag 3000 kjøretøy gjennom Gloppedalen hver dag. Det kjøres kolonne fra 07.00 til 17.00. – Vi får veldig få klager, stort sett er folk blide, sier Egeli. Foto: Aasland, Jarle

Ole Jørgen Kastet står på Veen og passer på at ingen kjører inn i Gloppedalen før ledebilen er på plass. – Jeg treffer mye hyggelige folk på jobb, sier Kastet, her i drøs med Anne-Mari Arnestad, med Oscar på armen, og Ann Synnøve Arnestad . Foto: Aasland, Jarle

11 personer dirigerer trafikken

Det er egersundfirmaet V & T Entreprønør som er leid inn for å dirigerer trafikken i anleggsperioden. Firmaet har 11 personer er i sving fra 07.00 til 17.00 hver dag. I tillegg til bemanning ved Byrkjedalstunet og på Veen, står to personer vakt i Gloppedalsura. De har ansvar for å passe på turister som stopper opp langs veien.

Også i Oltesvik er det vakthold, for å hindre at uvedkommende kjøretøy forviller seg inn i anleggsområdet.

– Flere av de som er i arbeid hos oss, holder til på Østlandet og pendler, sier Arvid Egeli i V & T Entreprenør.

Han anslår at det passerer om lag 3000 kjøretøy gjennom Gloppedalen hver dag. Det kjøres kolonne fra 07.00 til 17.00 hver dag.

– Vi får veldig få klager, stort sett er folk blide, sier Egeli.

- Sommermånedene er de viktiste for oss, vi merker en betydelig omsetningssvikt grunnet stengt vei, sier Randi Øvstebø på Byrkjedalstunet. Foto: Aasland, Jarle

Omsetningssvikt for Byrkjedalstunet

Ved turistmagneten Byrkjedalstunet har den stengte veien ført til lavere omsetning i sommer.

– Perioden mai til september er travlest hos oss. Da kommer turistbusser med cruise-passasjerer, og da tar rogalendinger med seg gjester, gjerne fra utlandet. Med stengt vei har det kommet langt færre, sier Randi Øvstebø, som ikke vil være nøyaktig på fallet i omsetningen.

– Vi har måttet kutte ned på noen ansattes arbeidstimer i sommer, sier Øvstebø. Hun gleder seg til veien åpner.

– Vi har heldigvis flere bein å stå på, og klarer oss gjennom en dårlig sommer.

Gerny Tjørhom jobber på Joker-butikken i Dirdal. Her har veien vært den store snakkisen i flere måneder. - Jeg lurer på hva vi skal snakke om når den er klar, sier Tjørhom. Foto: Aasland, Jarle

Den nye veien, bredden på veien og den lange perioden med stengt vei er den store snakkisen i bygda.

På lokalbutikken Joker lurer Gerny Tjørhom på hva hun og kundene skal snakke om nå veien er klar.

– Snart må vi finne nye tema! For meg har ikke stengt vei betydd så mye, men jeg tenker på pendlerne. Det skal bli fantastisk med ny vei, sier Tjørhom, som er bosatt i Maudal.

Les også

  1. Vegvesenet: - Veien er brei nok

  2. Ordfører krever jobbing døgnet rundt

  3. Forlenger veistenging i Dirdal

Publisert:
  1. Kolonnekjøring
  2. Dirdal
  3. Statens vegvesen
  4. Transport
  5. Ålgård

Mest lest akkurat nå

  1. Denne gutten ble innbygger nummer 20.000

  2. Kvinne døde i boligblokkbrann i Stavanger

  3. Mannen var på vei til jobb da ulykken skjedde

  4. – Vi har en tydelig oppblussing av situasjonen

  5. – Vi føler behov for at noe blir gjort

  6. Ber Ikea-kunder være obs på symptomer