Kom heim til mørke skyer over Jæren

JÆREN: En motorvei med fire felt og 110 kilometers fartsgrense her; det er absurd.

De er en av mange familier fra Lyngdal til Sandnes som frykter det samme: Må vi huse en ny E39?
  • Geir Sveen
    Geir Sveen
    Journalist
Publisert: Publisert:

Torvald Hadland står på tunet og ser ned på det som kan bli terrenget for den nye Europaveien mellom Ålborg i Danmark og Trondheim.

– Det var ikke det jeg så for meg da jeg vendte heim til Jæren, sier han.

På Hadland, høyt og fritt i Time, er han født, her vokste han opp, her bodde han til han var 20 år. Da måtte han bare ut.

Det ble 20 år i Bergen. Han ble gift, fikk tre barn og ble skilt. Han var odelsgutten som ikke ville bli bonde. Men i Bergen kjente han stadig mer på noe som drog ham tilbake til røttene.

– Av og til må du bare vekk for å se det du reiste fra. Som ung var Hadland for meg ugras og steinhenting. Da jeg vendte heim, så jeg alt fra helikopter, fra et nytt perspektiv, forklarer han.

Læreren kom hjem som 40 åring og ble den eneste økobonden i Time. Men han satt alene «i den kvite perla», jærhuset han tegnet selv fra Bergen.

Kjærligheten

Her bor de i et nytt jærhus som Torvald tegnet fra Bergen.

– Så, for seks år siden, åpnet det gildeste kapittelet i mitt liv. Jeg traff Linda. På nettet. Kunne jo ikke gå på pub på Bryne. Det sa pang på første møte. Jeg ble så forelsket. Etter tre uker var Linda gravid og flyttet hit. Fra Gøteborg til Hadland. Tenk det. Hun satset på en fraskilt mann på 45 år. Det står det respekt av. Det snudde opp ned på alt.

Nå kjører det gildeste kapittelet i Torvalds liv inn på tunet, i en bil som er dekorert som en benkeplate av stein. Linda er forhandler for platene i et distrikt som strekker seg Sørlandet til Førde

Mot henne kommer ikke bare Samuel på fem år, men også de to tvillingene Selma og Mateus på to år. Det har blitt mye liv og røre på Hadland nå.

Jobben

Det er ein plass der ein skulle tru at fleire ville bu, siterer Torvald. Det lyser ikke i vinduene fra de to andre gårdene her oppe. De drives av kleppsbuer.

Torvald driver for Rogaland fylkeskommune «Inn på tunet skole», alternativ undervisning, der han selv er lærer med alt det løgne på gården som klasserom. Løveggen har fått ansikt - øyne av vinduer og nase av fuglekasse. Og hønene må ha fylkets lengste gangbru inn i løa, laget av elever. I tillegg skal gården åpnes for andelslandbruk. Oppstartmøte blir tirsdag.

Slike damer skuer ut mot hav og hei fra Jomfruhaugen.

På høyden har han for voksne venner opprettet Jomfruhaugen, der lettkledde marmorskulpturer har fått hver sin utkikksstein, rundt et lite hus 163 meter over hav og hei.

Europaveien

Der bak ligger Undheim og Knudaheio.

Alt var idyll. Så kom Europaveien.

– Vi hørte om Jærlinja, at Rune Gjedrem foreslo en ny trase over oss. Vi trodde ikke det ville bli en realitet så lenge de jobbet med fire felt fra Hove til Ålgård. Vi var ikke bekymret.

I februar i år kom alvoret: Etter en omfattende siling, ble korridoren over Høg-Jæren likevel med når Statens vegvesen sendte planene for en ny E39 ut på høring.

Dermed fikk ekteparet på Hadland mye å tenke på. Akkurat som andre langs linja. For vel en uke siden kom meldingen om at ytterligere en ny korridor skal utredes, nå fra Bue til Moi, en strekning på 40 kilometer. Også der vil en ny vei gå på plasser som de fleste aldri har vært på eller hørt om.

– Her er det bare «underbart», men når jeg forklarer folk hvor jeg bor, er det ikke mange som vet hvor det er, forklarer Linda Wank.

Derfor tror de også at det blir vanskelig å mobilisere et oppgjør mot en vei. Det vil bare bli små plasser mot andre små plasser. Ingen vil ha veien hos seg.

Framtiden

Familien er på tur i terrenget ned mot Håelva, der veien kan komme. Men korridoren er brei. Den vises helt fra Melsvatnet til Lende. Men i praksis kan det bli rett her, over barndommens lekeplass, antar Torvald.

– For 100 år siden svingte hovedveien innom hvert tun. Ingen så dagens utvikling. Hva er bildet om 100 år? Trenger vi da veier som i dag eller har vi helt andre transportløsninger, spør Torvald.

I et kort svar til høringen påpeker han at Seksjon for kulturarv avdekket rundt 450 automatisk freda kulturminne bare på hans gård da han skulle bygge en traktorvei.

I Norge er det i dag 22 utvalgte kulturlandskap, 20 nye er på vei inn i år og neste år, og blant de innmeldte er nettopp Hadland/Lyngaland/Taksdal.

Far til Torvald, Nils Hadland på 76 år, har gitt beskjed om at han lenker seg fast hvis maskinene kommer for å lage ny Europavei gjennom gården.

«Naturmangfaldet er i ferd med å forsvinna på Jæren. Intensivt jordbruk og monokultur, gjer at fugle- og dyrelivet blir tvungne oppover høg-Jæren. Hadland og omegn har eit svært rikt naturmangfald som vil bli øydelagd, dersom ytre korridor blir valt.»

Skriver Torvald Hadland i høringen. Nå viser han og familien rundt i det fredelige området ned mot Håelva. De hadde håpet det ble lys i flere vinduer. De andre to gårdene her oppe er uten folk, men drives av gårdbrukere i Klepp.

– Det er ein plass der ein skulle tru at fleire ville bu, slår de fast. Men legger til: Det henger mørke skyer over Hadland nå.

Les også

Høg-Jæren er med videre for fire felt på E39 fra Sandnes til Lyngdal

Etter en omfattende siling, er den blå korridoren over Høg-Jæren med til neste runde når Statens vegvesen nå sender…
Les også

E39: Hå og Time sa ja, hva sier Klepp?

Dersom politikerne i Klepp følger Time og Hå, vil Jæren gå for at også Jærlina blir utredet som et alternativ for E39…
Les også

Har kjempet for E39 over Jæren: – Jeg er nok sta som person

Rune Gjedrem (54) fikk en idé som vil forandre Rogaland hvis den blir gjennomført.
Les også

Solvik-Olsen om arbeidet med ny E39: – Jeg er svært godt fornøyd med Nye Veier

Ordførere i Sør Rogaland frykter at Vegvesenet allerede har bestemt seg for indre trasé.
Publisert:
  1. Jæren
  2. Rune Gjedrem
  3. Statens vegvesen
  4. Ålborg
  5. Time

Mest lest

  1. Trafikkulykke på Forus - tre biler involvert

  2. – Gjester tar med seg piknikkurv og blir hele dagen

  3. Eventyrlig resultat for Sandnes Garn

  4. Hun blir ny daglig leder i lokal klubb