- Kartlegg alle barn tidlig

Alle barn bør kartlegges før de begynner på skolen og lærerne trenger eksperthjelp, mener doktor i psykologi Ella Idsøe ved UiS.

Publisert: Publisert:

- Det må lages en profil på hvert barn som forteller hva de kan, hva de er interessert i, hvordan de best motiveres, mener doktor i psykologi Ella Idsøe ved UiS. Foto: Fredrik Refvem

  • Margunn Ueland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

— Noen fagfolk er sterkt mot å teste barn i barnehagealder. Men vi skal jo ikke gjøre det for å rangere! Vi må gjøre det for å se hvilke behov barna har slik at de kan få det opplegget de trenger for å utvikle seg videre fra sitt nivå når de begynner i skolen. Det vil gjøre det lettere for lærerne å gi god tilpasset undervisning til så vel de som ligger over som under gjennomsnittet. Tidlig kartlegging er viktig for at barna skal få det de trenger, argumenterer hun.

Les også

Stor fare for at de smarte blir skoletapere

— Det må lages en profil på hvert barn som forteller hva de kan, hva de er interessert i, hvordan de best motiveres, hvordan de lærer best i tillegg til en intelligenstest.Barnehagene må få opplæring i dette. Også PPT trenger opplæring i dette.

- Hva mer ville du ha gjort hvis du var utdanningsminister?

— På nasjonalt plan trenger vi retningslinjer som definerer hvem disse barna er og hva slags differensiert undervisning de trenger. Lag en rapport om det som er beste praksis internasjonalt, og innfør det i Norge.

Les også

5 råd til foreldre til evnerike barn

Å ta dette inn som en del av lærerutdanningen er helt nødvendig. Barna kan ikke vente. Vi må gjøre noe nå. Jeg foreslår at Lesesenteret, Naturfagsenteret, Matematikksenteret, ja alle de nasjonale sentrene får i oppdrag å lage et opplegg som er tilgjengelig for alle skoler på nett hvor lærerne kan finne oppgaver som passer til barn på ulike nivå. Lærerne trenger hjelp. Ekspertene kan hjelpe dem. Åhh, det hadde vært så bra! — Hva ville du ha gjort hvis du var rektor?

— Sette dette temaet på min prioriterte agenda og sørge for at lærerne får mer opplæring i dette.

- Er du enig med skolesjefen i Stavanger at løsningen ikke er spesialundervisning og segregerte tilbud, undervisningen bør skje i klasserommet?

— Disse barna bør undervises i klasserommet i noen fag, men i de fagene hvor de er helt på toppen, bør de grupperes sammen med andre på samme nivå og bli undervist av en kompetent lærer. Dette handler ikke bare om den faglige utviklingen. Disse barna trenger også å oppleve at det finnes andre barn som meg.

- Hvordan skal læreren klare å gi tilpasset undervisning til en klasse bestående av mange forskjellige elever på forskjellige nivåer? Er det mulig?

— Ja, det er mulig. Tidlig identifisering/kartlegging er viktig. Her finnes mange forskjellige strategier. Noen stikkord: Differensiert læreplan, differensiert pensumplanlegging, akselerasjon, berikelse, læreplankomprimering, inndeling i grupper.

— Dette var ikke lett å forstå!

— Ikke lett å forklare fort og kort heller. Jeg kunne snakke i fire dager om hvordan læreren kan tilpasse undervisningen bare i matte. Jeg skriver en bok nå som skal gi lærerne svar på dette: Hva trenger disse elevene? Hva kan lærerne gjøre i ulike fag. Den skal være ferdig til jul og blir den første i sitt slag i Norge.

Det er ikke bare skolen som trenger mer kunnskap om de evnerike barna, også psykologer, mener Idsøe.

— Psykologer som ikke har kunnskap om karakteristika ved evnerike barn, har nemlig lett for å gi disse barna feil diagnose som ADHD og Aspberger fordi noen symptomer overlapper. Det er særlig kreative og energiske barn som lett blir misdiagnostisert. PPT trenger en skala som hjelper dem å skille evnerike fra ADHD-barn.

PPT og skolen må også være klar over at noen kan være både evnerike samtidig som de har en funksjonshemning som for eksempel dysleksi.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Svært saktegående kø på E39 gjennom Ålgård

  2. Bru og Sevland i krisemøte om ONS

  3. Color Line kjører med fulle skip fra 15. juni

  4. Kjørte i 142 km/t - mistet lappen

  5. Regjeringen vil åpne for reiser til Danmark – i dialog med andre nordiske land

  6. Spedbarn døde av covid-19 i Sveits

  1. Stavanger