– Vi må foreta oss noe. Vi kan ikke ha det sånn at så mange elever faller utenfor

BARNEHAGE OG SKOLE: – Vi kan ikke akseptere at vi har en skole der så mange faller utenfor. Det kan ikke fortsette. Vi må foreta oss noe, både i barnehage og skole, sier Sissel Knutsen Hegdal (H) som er leder for kommunalstyret for oppvekst i Stavanger.

Publisert: Publisert:

- Noen gutter bryr seg ikke om gode karakterer, fordi de føler de ikke klarer det og har gitt opp, sa Isak Millington da Aftenbladet forrige uke var på Tastaveden skole for å snakke med elevene der om det som kalles gutteproblemet i norsk skole. Til høyre sitter Elise Haaland. Foto: Aasland, Jarle

  • Margunn Ueland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Sissel Knutsen Hegdal (H): Foto: Torstein Lillevik

– Det er viktig å slå fast at det som nå kommer fram fra fagfok i PPT, skole, Universitetet, forskningsprosjekt og barnehage, viser at vi må ta grep. Jeg er bekymret. Ikke bare fordi mange gutter sliter, men også fordi skolen ikke er tilpasset det store mangfoldet. Vi kan ikke ha en skole der så mange ikke opplever mestring, en skole der vi rett og slett mister mange av elevene, sier Knutsen Hegdal bestemt.

Problemet

Hun sikter til følgende:

  • «Gutteproblemet»: Dobbelt så mange gutter som jenter mottar spesialundervisning og guttene får dårligere karakterer enn jentene.
  • Skolen er bare tilpasset 60 prosent av elevene, mener Bjørg Klokk som har ledet PPT i Stavanger de siste 20 årene.
  • Hun fikk langt på vei støtte av to skoleforskere fra Universitetet i Stavanger, Edvin Bru ved Læringsmiljøsenteret og Elin Reikerås ved Senter for Leseforskning. Bru har blant annet funnet at motivasjonen daler jevnt og trutt etter 4. klasse. Mye må endres, skal skolen favne alle, framholdt de.
  • Starter tidlig: Guttene er dårligere enn jentene både i språk, matematikk, finmotorikk og sosiale ferdigheter allerede som toåringer. Og flesteparten av de som er dårlige i matematikk i 5. klasse, hadde også dårlige ferdigheter som toåringer, viser forskning (Stavangerprosjektet).

– Vi må ikke miste av synet at det gjøres mye bra i både barnehager og skoler. Men når jeg leser dette må vi bli bekymret. Vi må finne ut hva vi gjør feil, hva vi må endre, sier Knutsen Hegdal

.

LES MER OM DET HER:

Les også

Skolen passer bedre for jenter enn for gutter, innrømmer politikere

Les også

– Skulen er for firkanta og gammaldags

Les også

Mye må endres skal skolen favne alle, mener skoleforskere

Les også

Guttene henger etter allerede som 2-åringer

Bjørg Klokk er leder for PPT i Stavanger. Lederen for oppvekststyret vil nå lytte mer til PTT. Foto: Anders Minge

Et herlig bilde av frydefull utfoldelse. Jakob Hille og Frida Anundsen går begge i Tjodmarka barnehage. -Støtet må settes inn i barnehagen, det er for sent å vente til skolen, mener Sissel Knutsen Hegdal (H). Foto: Aasland, Jarle

Hva bør gjøres?

-Hva må gjøres?

– Her er det ikke bare å knipse med fingrene, og finne på noe oppi mitt eget politikerhode. Det siste vi trenger, er at vi politikerne nå setter i gang med masse nye ideer om hvordan vi skal revolusjonere skolen. Vi må unngå å gjøre noe som kan føre til forverring. Vi må sette oss ned med de som kan dette, de som jobber med dette, lytte og sammen finne fram til de beste løsningene, de viktigste konkrete tiltakene. Derfor vil jeg ta initiativ til jevnlige dialogmøter mellom oppvekststyret, barnehage, skole, PPT, ressurssentrene for barnehage og skole og forskningsmiljøer ved UiS. Sammen må vi finne svaret.

– Du vil altså tettere på, få synspunktene direkte fra de der ute i stedet for å få alt framlagt i form av saksframlegg fra rådmannen?

– Ja, jeg lærer veldig mye når jeg er ute på skoler og barnehager og møter de som jobber der.

– Kanskje dere skolepolitikere må lytte mer til PPT som er de som har størst kompetanse på de elevene som faller utenfor?

– Absolutt. PPT og ressurssentrene for barnehage og skole, nikker Hegdal Knutsen.

Les også

Her er de tett på barna

Barnehagen viktig

– Hva vil du ha som tema for det første møtet?

– Hvordan vi skal klare å få flere til å mestre. Hvis du mestrer, får du pågangsmot til å gå videre. Hvis du bare stanger, mister du selvtillit og melder deg ut. Det gjelder både gutter og jenter.

– Hvor bør støtet settes inn?

– Etter å ha lest artikkelserien i Aftenbladet de to siste ukene, tenker jeg barnehagen. For meg høres det ut som å vente til skolen er for sent. Vi må se på både barnehage og skole.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Gunnar Eiterjord slutter som sjef for Rogfast

  2. Folk på byen har allerede endret drikkevaner

  3. Her blir det nytt kjøpesenter og sykehus

  4. Leteaksjon etter mann (63)

  5. Nattklubbene i Stavanger og Sandnes får åpne klokken 20

  6. Sjekk alle tiltakene: Innfører forbud mot skjenking av alkohol etter midnatt

  1. Skole
  2. Stavanger
  3. Sissel Knutsen Hegdal
  4. Barnehage
  5. Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)