Motorveien blir «intelligent»: Slik skal køene unngås når Ryfast åpner

Elektronisk trafikkstyring skal hindre at det blir kaos på Motorveien når Ryfast åpner til vinteren. Prosjektet er kostnadsberegnet til 120 millioner kroner.

Foto: Fredrik Refvem

  • Kristian Oftedal Kvendseth
    Kristian Oftedal Kvendseth
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

– Når Eiganestunnelen og Hundvågtunnelen åpner i desember, slipper vi store mengder trafikk fra Tasta, Hundvåg og Jørpeland inn på Motorveien ved Schancheholen. Uten trafikkstyring risikerer vi køer i tunnelene, sier prosjektleder Ingve Lygre Undheim i Statens vegvesen.

Sensorer i veien mellom Schancheholen og Solasplitten skal registrere trafikkmengden på E39 - hovedfartsåren mellom Stavanger, Forus og Sandnes. Systemet skal designes slik at den automatiske trafikkstyringen starter før køene oppstår.

Innføringen av trafikkstyringen innebærer at det vil bli tilfartskontroll og variable fartsgrenser på Motorveien til vinteren, varsler Vegvesenet.

To biler om gangen

– Tilfartskontroll betyr at vi styrer hvor mye trafikk som slipper inn på E39. I første omgang blir det trafikklys på påkjøringsrampene mellom Stavanger og Solasplitten. To biler slipper innpå ved grønt lys. Tiden lyset er rødt varierer fra tre til 16 sekunder, alt etter hvor mye trafikk det er på E39, sier Lygre Undheim.

I en pressemelding fra Vegvesenet opplyses det at Norconsult har gjort trafikksimuleringer med og uten trafikkstyring på E39. I simuleringen har en sett på reisetidene fra Hundvåg til Forus i rushtrafikken både morgen og kveld når Hundvågtunnelen er åpnet.

Funnene i simuleringen forteller at denne turen vil ta 25 minutter uten trafikkstyring i rushtrafikk. Samme tur med trafikkstyring vil ta 15 minutter.

Les mer om Ryfast-prosjektet:

Les også

Slik blir Ryfast

Pris: 120 millioner kroner

Det vil også bli færre ulykker med trafikkstyring. Erfaringer fra utlandet tilsier at ulykkesraten går ned med 15–20 prosent.

- I tillegg til kortere reisetid for trafikantene får vi også færre ulykker. Trafikkstyringen skal bedre flyten og øke snittfarten i rushtrafikken betydelig, poengterer Undheim.

Prosjektet inngår som en del av Bymiljøpakken og skal etter planen står klart til Ryfast og Eiganestunnelen åpner i desember. Det skal nå ut på anbud.

På sikt skal trafikkstyringen på Motorveien utvides til å gjelde hele strekningen fra Stavanger til Hove i Sandnes. Hele prosjektet er kostnadsberegnet til om lag 120 millioner kroner.

Ifølge Lygre Undheim vil Vegvesenet også snarlig gå i gang med å skifte veilysene på E39.

Publisert:
  1. E39
  2. Trafikk
  3. Trafikksikkerhet

Mest lest akkurat nå

  1. For 20 år siden fikk søskenparet fra Figgjo en idé. I dag er de med på å drive en milliardbutikk

  2. Viking får bot etter Berntsen-exiten: - Vi mener dommen er feil

  3. Nå møtes ordførerne for å diskutere de lokale koronatiltakene

  4. Ordførere frykter kø-katastofe og ber Nye Veier overta ny E39 Osli-Ålgård

  5. Hun skal lede den helt nye domstolen i Sør-Rogaland

  6. SV framstår nå som ublyge og stolte sosialister. La de rike betale, også for å redde pingvinene