Sjekk boss-forskjellen i Stavanger og Bergen

I Stavanger har de ryddet gatene. Sjekk hvor de gjemmer bosset.

Publisert: Publisert:
  • Ingunn Røren
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

— Jeg har ikke savnet den gamle ordningen med de stygge plastdunkene et sekund. Det var et mareritt å ha smugene her fulle av søppeldunker. Verst var det når fulle folk gikk gjennom her nattetid og veltet spannene, sånn at det fløt søppel over alt, sier Aase Moe, som bor i Gamle Stavanger til bt.no.

Boss under jorden

Moe tar frem en elektronisk chip, holder den inntil et lite bosspann, og vips, så er bossposene hennes borte. I Stavanger er bosspannene på gateplan erstattet av nedgravde containere. Alt som synes er tre små søyleformede innkast.

— Det er rundt 300 husstander i Gamle Stavanger, og målet er at ingen skal trenge å gå mer enn 200 meter for kaste søppel. Det er satt opp innkast fem steder rundt gamlebyen. Hver av containerne under bakken rommer det samme som 50–60 bosspann, sier rådgiver Tor Martin Larsen på fagavdeling renovasjon i Stavanger kommune.

— Bosspannene fremsto som fremmedelementer i bybildet, de irriterte oss. Særlig i Gamle Stavanger, det er jo noe vi alltid viser frem til alle som besøker byen vår, sier Rudolf Meissner, fagsjef for renovasjon i Stavanger kommune.

Minibil henter hver dag

I Stavanger ha målet vært å fjerne flest mulig bosspann fra gaten. "Svinesti" skrev avisene om den såkalte Fargegaten i sentrum, der små kafeer og butikker ligger tett i tett i fargerike småhus. Nå er gaten ren og ryddig. To containere til glass står igjen, resten av plastdunkene er borte.

Bedriftene har gått med på å flytte bosset inn i lokalene, og til gjengjeld tilbyr kommunen daglig henting. Et annet mål var å få tungtrafikken ut av sentrum, så renovatør Ingve Bøe benytter en liten el-søppelbil som kommer frem over alt. Fransk, lydløs, miljøvennlig og med en toppfart på 20 km/t. Bilen er bare 1,20 meter bred, og har ingen problemer med å komme frem selv i de smaleste sentrumsgater.

— Eneste ulempen med disse bilene er at det kanskje er litt liten lastekapasitet, ellers er vi storfornøyde, sier Tor Martin Larsen fra renovasjonsavdelingen.

Næringslivet er med

I et lite smug ved kjøpesenteret Breitorget var det tidligere helt ufremkommelig med 17 søppelcontainere på gateplan. Nå er det bare to igjen.

— Det har vært et bredt samarbeid mellom alle involverte parter for å få til dette. Bedriftene har vært veldig imøtekommende for å finne løsninger, siden de gjerne ville ha vekk plastdunkene utenfor lokalet sitt. Til gjengjeld tilbyr vi tømming av boss med el-bilen inntil syv dager i uken, ut fra behovet de har. Det gjelder å tenke litt kreativt, sier Larsen.

Men heller ikke i Stavanger er alt bare fryd og gammen.

— Vi har noen skammens steder igjen, der det er mange plastcontainere klumpet sammen, men vi jobber med å få vekk så mange plastdunker som mulig, sier han.

I Bergen blir de vanlige bosspannene stående i overskueligfremtid. Foreløpig er det bare gjort bystyrevedtak på utbygging av bossnett iområdene Møhlenpris, Nøstet/Engen og Rosenbergsgaten. Forhåpentlig skalbeboerne i dette området få tilbud om det nye avfallssystemet fra sommeren2013. Resten av sentrum må trolig vente til 2020 før bossnettet er i drift.

Bosset i Gamle Stavanger gjemmes under jorden. Foto: Odd Mehus

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Han har skrevet mange fabelaktige bøker. Denne er så bra at det knapt kan gjøres bedre.

  2. – Du skrur på tv, og der ser du bussen din

  3. Jobbintervju: Dette bør du ikke svare på spørsmålet «Hva er dine svake sider?»

  4. – Ikke i tvil om at dette var et drapsforsøk

  5. Nå blir det billigere å kjøre buss

  6. Slik tilbringer tyske Ralf karan­tenen i Norge. Smitte­vern­lege er bekymret

  1. Stavanger