Frp frykter datokjøring

Leif Arne Moi Nilsen (Frp) frykter at flertallet i bystyret går inn for datokjøring i Stavanger på dager med dårlig luftkvalitet.

Publisert: Publisert:

Leif Arne Moi Nilsen (Frp) er glad for at rådmannen ikke vil innføre datokjøring i Stavanger. Foto: Kristian Jacobsen

  • Ola Fintland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

– Hvis flertallet i bystyret går inn for datokjøring, vil det være ren symbolpolitikk. Det vil være det samme som å fjerne blindtarmen på en pasient før vi vet om det er blindtarmen som er problemet. Først må vi vite om luften i byen er dårlig eller ikke, sier nestleder Leif Arne Moi Nilsen (Frp) i kommunalstyret for miljø og utbygging.

Les også

Elendig luftkvalitet i Stavanger

Luftkvaliteten i Stavanger blir nå målt på to steder i Kannik og ved Våland skole. I Kannik var det målinger som gikk over de anbefalte døgngrenseverdiene 14 døgn i fjor. Totalt var det 444 enkelttimer med «betydelig helserisiko» på grunn av dårlig luftkvalitet. På Våland var det bare ett døgn og 87 enkelttimer med «betydelig helserisiko». Forurensningen oppstår særlig på dager med lite nedbør, lite vind og spesielt på kalde dager i vinterhalvåret.

– Måler luftkvaliteten feil

– Vi måler luftkvaliteten i byen feil i forhold til slik vi skal gjøre ifølge EU. Ved å måle luftkvaliteten i Kannik måler vi på det verste stedet, og vi måler bevisst for å få dårlige data. På Våland er det nesten aldri utslag, sier Nilsen. Han mener at luftkvaliteten i byen burde vært målt på flere steder for å gi et mer representativt bilde, og han mener også at hyppigere vasking og soping av gater vil bidra til bedre luftkvalitet.

Les også

Smarte lyktestolper skal måle luftkvalitet

– Stavanger er ikke Oslo, og byen ligger ikke mellom syv fjell slik som Bergen. De fleste dager er det god luft i Stavanger. Vi har noen uheldige utslag i Kannik, men jeg tror ikke at de er representative for resten av byen. Hvis bedre målinger viser luften i byen er dårlig, skal jeg være den første til å innføre restriksjoner hvis det er det som skal til for at folk skal puste frisk luft i Stavanger, sier Nilsen.

I fjor vår ba flertallet i bystyret (Ap, KrF, V, SV, Sp, Rødt og MDG) om en egen sak som legger til rette for transportrestriksjoner for kjøretøy på dager med dårlig luftkvalitet, for eksempel datokjøring slik som Bergen har. Dette krever en egen forskrift.

Rådmannen peker på at utfordringene med luftkvaliteten først og fremst er knyttet til svevestøv og mener derfor at piggdekkavgift er et bedre tiltak enn datokjøring. Derfor vil ikke rådmannen legge til rette for restriksjoner som datokjøring nå. 7. mars skal saken opp i kommunalstyret for miljø og utbygging.

Skuffet over rådmannen

Per A. Thorbjørnsen (V) mener Frp kaller alle miljøtiltak for symbolpolitikk. Foto: Lars Idar Waage

Leder Per A. Thorbjørnsen (V) er skuffet over innstillingen fra rådmannen.

– Dette synes jeg var en lettvint avvisning av et bystyrevedtak. Hovedpoenget med datokjøring var ikke at vi skulle på død og liv innføre det. Men vi må ha forskrift på plass, og ikke minst planer for hvordan det skal gjøres, sier Thorbjørnsen.

Han vil ikke nødvendigvis innføre datokjøring i Stavanger, men mener det er en av flere tiltak som kan vurderes nærmere.

– Frp kaller alle miljøtiltak for symbolpolitikk. Jeg ønsker ikke nødvendigvis datokjøring, men ønsker effektive tiltak som kan bedre luftkvaliteten på de dagene luften er helsefarlig. Det er bare en fordel om vi slipper å ta slike tiltak i bruk, sier Thorbjørnsen.

Heller redusert fart

Torfinn Ingeborgrud (MDG) vil heller ha redusert fart på motorveien enn datokjøring på dager med dårlig luftkvalitet.

Torfinn Ingeborgrud (MDG) er glad for piggdekkavgift og håper at avgiften reduserer bruken slik at luftkvaliteten blir bedre. I stedet for datokjøring vil han heller bruke redusert fart som et miljøtiltak på dager med dårlig luftkvalitet, for eksempel 70 kilometer i timen på motorveien. Redusert fart ble i fjor fremmet som et forslag av rådmannen, men ble nedstemt.

– Luftkvalitetene i Stavanger er gjerne bare dårlig et par dag om gangen før situasjonen bedrer seg, og da vil det være vanskelig å gjennomføre og varsle datokjøring i praksis. Derfor tror jeg at rådmannen har landet på et fornuftig standpunkt, sier Ingeborgrud.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Han har skrevet mange fabelaktige bøker. Denne er så bra at det knapt kan gjøres bedre.

  2. – Du skrur på tv, og der ser du bussen din

  3. – Ikke i tvil om at dette var et drapsforsøk

  4. Slik tilbringer tyske Ralf karan­tenen i Norge. Smitte­vern­lege er bekymret

  5. Jobbintervju: Dette bør du ikke svare på spørsmålet «Hva er dine svake sider?»

  6. Snart blir det tryggere å kjøre fra Ålgård til Oltedal

  1. Dieselforbud
  2. Luftkvalitet
  3. Per A Thorbjørnsen
  4. Leif Arne Moi Nilsen
  5. Stavanger