Lobbyist skal redde Ryfast

Mens kommunalministeren avviser statlig milliardstøtte, etablerer Næringsforeningen aksjeselskapet Krafttak Ryfast AS og lønner en fast lobbyist. Målet er å få alle Ryfylkets ferjer på museum.

  • Knut Gjerseth Olsen
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over 13 år gammel

Kommunalminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) helte kaldt vann i årene til mange Ryfast-entusiaster i går. Fylkesvaraordfører Ellen Solheim fastslo at dagens prognoser viser at prosjektet vil trenge mellom halvannen og to milliarder i statlig støtte.

— Det kan de bare glemme, sier Meltveit Kleppa, og utdyper:

— Jeg er åpen for at staten kan bidra til Ryfast, men disse summene er ikke realistiske. Jeg tror i alle fall det er klokt av fylket og kommunene å basere seg på minst mulig statsstøtte.

Ansetter lobbyist

Men stemningen var likevel upåklagelig i Næringsforeningen. Jostein Soland, leder i Stavangerregionen Næringsforening, vil blåse liv i den gamle pådriverselskapet Ryfast AS. Soland sier de vil endre navnet til «Krafttak Ryfast AS» og at de satser på å lønne en person for å drive lobbyvirksomhet overfor sentrale politikere og byråkrati.

— Vi må fange opp de utfordringene som kommer nå. Vi står overfor mange avgjørende prosesser og trenger en person som jobber inn mot politikere og sikrer fremdriften, sier Soland.

Han tar sikte på at Næringsforeningene i Suldal, Hjelmeland og Strand, samt Stavangerregionen Næringsforening tar del i selskapet.

— Vi bør også vurdere om det kan være formålstjenlig å inkludere enkelte folkevalgte. Samtidig må et slikt selskap stå fritt til å være kritisk mot det de folkevalgte gjør, så dette må vi ta en runde på før vi bestemmer oss, sier Soland.

Ferjer på Museum

Magnus Skretting er administrerende direktør i hvitfiskdivisjonen i Marine Harvest og medlem i Hjelmeland Næringsforening.

Han går ikke med på at Ryfast begynner å bli urealistisk.

— Jeg er temmelig sikker på at Ryfast åpner om sju år, sier han. Skretting lar seg heller ikke knekke av kommunalministerens utspill. Han mener Ryfylke selv skal klare å bære prisen på rundt seks milliarder.

— Ryfast er egentlig en fillesak. Vi i Ryfylke skal bidra med vår skjerv, koste hva det koste vil. Vi kan betale hele Ryfast med bompenger, bare vi får realisert prosjektet. Nå må vi stå samlet om Ryfast, så får vi verdens største ferje- og hurtigbåtmuseum, spøker Skretting til stor latter i salen.

Flere bompengeår

Skretting mener 20 år med bompenger kan være et alternativ. Normalt er grensen for bompengeinnkreving 15 år, men staten har mulighet til å forlenge perioden.

— Vi er klar til å betale i tyve år hvis det er det som skal til, sier Skretting.

Ordfører i Stavanger, Leif Johan Sevland (H) vil ikke gå inn på konkrete forslag til hvordan kommunene sammen med fylket kan klare seg uten statlige milliarder.

— Nå må arbeidsgruppen få tid til å jobbe med dette, sier han.

Ordføreren advarer også mot å diskutere alternativene til Ryfast.

— Høgsfjordkryssingen forliste så det suste. Begynner vi med alternativer nå, vil disse møte akkurat like store problemer Ryfast nå gjør. Vi må stå samlet bak dette alternativet, sier Sevland, som understreker at han tror de står overfor kjempeutfordringer det kommende året.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Teslaen oppdaget tyvene mens eieren lå og sov

  2. En lørdag i 1969 reddet Anna Ingeborg Valand to barn opp fra Breiavatnet. Fremdeles vet hun ikke hvem de er

  3. Katten Molly ble tatt fra nabolaget og gitt til Dyrebeskyttelsen

  4. Rundt 400 meldinger om vaksine­bivirkninger siste uke

  5. 15 covid-19-pasienter innlagt: – Rammer tilfeldig

  6. Isabel Raad saksøker Randaberg kommune for manglende oppfølging fra barnevernet