Slik unngår tenåringen å bli voldtektsmann

De fleste voldtekter skjer mellom kjente, i helgene. Nå lærer 10.-klassinger hvordan de kan slippe å bli voldtektsofre og gjerningsmenn.

Publisert: Publisert:

Foto: Ine Mæland Goa

  • Ine Mæland Goa
Denne artikkelen er over 11 år gammel

Chris og Ane møter hverandre på klassefest. De flørter, danser og har samleie. Chris er sikker på at Ane tok initiativ og at alt var frivillig. Ane har opplevd et seksuelt overgrep.

Mandag fikk 10.-klassinger ved Revheim ungdomsskole besøk av performancekunstner Jarl Flaaten Bjørk og stykket «Seksuell empati».

Stykket handler om kommunikasjon mellom unge mennesker, og hva som kan gå galt når signaler misforstås.

Kjent gjerningsmann

– De aller fleste voldtekter skjer mellom kjente, gjerne på fest. Disse guttene som blir gjerningsmenn er ikke psykotiske, de vet bare ikke bedre. Jeg tror mange uaktsomme voldtekter skjer på grunn av misforståelser i den seksuelle kommunikasjonen, sier Flaaten Bjørk.

Aftenbladet gikk i vår gjennom alle voldtektsdommene i Sør-Rogaland de siste fire årene. Nær halvparten av alle dømte hadde kjent offeret i lang tid. 28 prosent møtte offeret samme kveld.

Grete Røgenes er kontaktlærer for en av 10.-klassene, og mener stykket treffer målgruppen 100 prosent.

– Jeg som lærer kunne aldri nådd ungdommene på denne måten. Det var en del fnising underveis, men da de skjønte at jenta følte seg voldtatt, ble det helt stille i salen.

Tolker signaler

Det er Den kulturelle skolesekken i Rogaland (DKS) som tilbyr skolene teaterstykket.

– Det er ikke lett for en ungdomsskolelærer å stå bak kateteret og bringe etikk inn i seksualiteten. Kanskje trenger vi annerledes framgangsmåter, sier produsent Kari Holdhus i DKS.

Jarl Flaaten Bjørk mener tiden er ute for plansjer i seksualundervisningen.

– Elevene, særlig jentene, er generelt veldig opplyste. Men de er kanskje ikke bevisste nok på at lek kan tolkes annerledes av den andre parten.

Sterke inntrykk

I høst får ungdomsskoler i Stavanger, Randaberg, Gjesdal og Rennesøy besøk.

Tidligere har stykket turnert i både Vest-Agder, Akershus og Vestfold.

– Jarl er tydelig i bevegelsene, stykket er veldig visuelt. Det kan nok virke støtende for noen, og jeg vet noen lærere reagerte i Akershus, sier Holdhus.

Lærer Grete Røgenes er enig i at stykket gir sterke inntrykk, og vil ikke anbefale det for 8. og 9.-klassinger.

– Dette har blitt vist andre steder for 8. og 9.-klasse. De har meldt tilbake at det var fint å oppleve stykket før de kommer i denne typen situasjoner, Holdhus.

I ettertid vil lærer Røgenes bruke tid sammen med klassen for å snakke om inntrykkene.

– Skolehverdagen er travel. Men vi bør bruke mer tid på dette med seksuell kommunikasjon, det er jo så viktig, sier hun.

Foto: Ine Mæland Goa

Publisert: