Tar opp jakten på større mobbeskoler

Skoler over hele landet reagerer på å havne på statens verstingliste over mobbeskoler. Utdanningsdirektoratet forsvarer tiltaket — og sikter seg nå inn på større skoler med mobbeproblemer.

Publisert: Publisert:

Til Lofotposten sier Bølstad skoles rektor Elin Sivertsen: - Jeg er kjent med tallene, men reagerer på at vi er én av skolene hvor det foregår mest mobbing. Vi kjenner oss ikke helt igjen i dette.Hun er en av mange skoleledere som har reagert med forferdelse på å havne på statens verstingliste over skoler med høye mobbetall. Faksimile av Lofotposten

  • Elisabeth Risa
    Journalist
  • Thomas Ergo
    Journalist
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Aftenbladets publisering av de drøyt 200 skolene med høyest mobbetall over tid, har fått massiv mediaomtale i medier over hele landet.

Den ene rektoren etter den andre uttaler at de ikke kjenner seg igjen. "Ufortjent dårlig oppmerksomhet". "Vi kjenner oss ikke igjen". "Vi er vurdert på feil grunnlag." Dette er noen av kommentarene fra rektorer som er blitt konfrontert med at skolen havnet på Utdanningsdirektoratets liste over skoler med vedvarende høye mobbetall. Fra Aftenbladet publiserte lista søndag og til onsdag ettermiddag hadde leserne gått inn på sida 135.000 ganger. Både Aftenbladet og Utdanningsdirektoratet har mottatt henvendelser fra vantro rektorer og foreldre. Men så langt skal det ikke være påvist feil i statistikken.

Storskolene under lupen

Utdanningsdirektoratet ser imidlertid at uforholdsmessig mange småskoler kommer dårlig ut. Dette selv om alle skoler med færre enn ti elevsvar pr. trinn er luket ut. Hvis en håndfull elever på en liten skole oppgir å bli mobbet, kan skolen raskt få en svært høy prosentandel mobbede.

— Vi skal nå se nærmere på større skoler, fordi det blir uforholdsmessig mange små skoler på ei liste som baserer seg på prosentvis gjennomsnittstall, sier Marit Hognestad, direktør i avdeling for læringsmiljø og rådgivning i Utdanningsdirektoratet.

Marit Hognestad i Utdanningsdirektoratet

— På små skoler utgjør hver elev en stor prosentandel. Ved å inkludere flere store skoler i prosjektet, kan vi også lettere oppnå kulturendring i de store kommunene. Store skoler påvirker kulturen i kommunen i sterkere grad enn de små. Det er samtidig viktig for oss å understreke at for den enkelte elev er situasjonen like ille om skolen er liten eller stor.

- Lista gir resultater

Men Utdanningsdirektoratet har fortsatt tro på at det å sirkle inn skoler med vedvarende høye mobbetall er en god metode.

— Oversikten er et verktøy for at vi og fylkesmennene skal kunne følge opp skoler som ser ut til å trenge ekstra hjelp med å løse mobbeutfordringene. Måten vi jobber på har ført til konkrete tiltak på skolene. Det er vi fornøyd med, sier Hognestad.

LES OGSÅ:

Les også

Mer eller mindre mobbing på din skole de siste åra? Sjekk her!

Les også

Her er skolene i Norge med mest mobbing

— Kan lista sies å være urettferdig, siden skoler som har skjerpet seg i 2013 likevel blir negativt eksponert?

— Mobbeandelen som blir presentert i oversikten er et gjennomsnitt for 2010, 2011 og 2012. Det betyr at det kan være forskjeller fra år til år, og at tallene ikke nødvendigvis reflekterer situasjonen på skolen i dag. Det er veldig positivt hvis skoler har greid å redusere mobbingen, sier Hognestad.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Faksimile: Asker og Bærum Budstikke

Forsvarer åpenheten— Er det positivt eller negativt med åpenhet om slike "verstinglister"?

— Oversikten er offentlig informasjon. Det er bra hvis åpenhet om den fører til at færre barn blir mobbet, sier Utdanningsdirektoratets avdelingsdirektør Marit Hognestad.

Men det er ikke bare fornektelse å spore blant de som har havnet på statens verstingliste. I Åfjord i Sør-Trøndelag sier ordfører Vibeke Stjern at kommunen har vært klar over at mobbing har vært et problem på Åset skole.Hennes svar på hva de nå vil gjøre, er enkelt og greit:

— Vi vil ikke havne på ei slik liste igjen. Det er både håpet og målet, sier ordføreren til lokalavisa Fosna-folket.

Kritisk til mobbeprosent

Hvert år svarer elever i sjuende og tiende trinn over hele landet på elevundersøkelsen. Spørsmålene om mobbing har i flere år blitt gjengitt kun med en indeks, der 1 er best og 5 dårligst. Etter at Aftenbladet i 2012 påviste svakheter ved indeksen, har direktoratet i år for første gang publisert også prosentandelen mobbede elever ved hver skole.

Og denne uka ble altså lista over skoler med høye mobbetall over flere år publisert.

LES OGSÅ:

Les også

Barneombudet roser mobbeprosjekt

Les også

Staten krevde mobbe-tiltak fra 32 skoler i Rogaland

Les også

Disse skolene får mobbehjelp av staten

— Jeg er helt enig i at dette er vesentlig bedre enn å bare fokusere på resultatet fra ett år, sier Jan Terje Kvaløy, professor i statistikk ved Universitetet i Stavanger.

Kvaløy sier det ser ut til at statistikerne har foretatt tester av om endringene er signifikante eller ikke – at ikke tilfeldigheter spiller inn.Professoren stiller imidlertid spørsmål ved bruken av mobbeprosent.

— Mobbeprosent gir tall som er lette å forstå, men kan skjule store forskjeller i alvorlighetsgrad og hyppighet av mobbing, sier han.

- Tallene er ikke representative lenger, hevder rektor Oddrun Laugsand ved Skogn barne- og ungdomsskole overfor Levangeravisa (faksimile).

— Vis alle mobbesvareneI elevundersøkelsen svarer elevene på om de blir mobbet aldri, en sjelden gang, to-tre ganger i måneden, én gang i uka eller flere ganger i uka. Skåren på mobbeindeksen blir høyere for en elev som blir mobbet flere ganger i uka, enn for en som blir mobbet to-tre ganger i måneden. Mobbeprosenten vekter disse to likt. Den er et gjennomsnitt av alle som blir mobbet to-tre ganger i uka eller mer. En skole der ti prosent av elevene mobbes flere ganger i uka, og en skole der ti prosent mobbes to-tre ganger i uka, vil altså få samme resultat. Men førstnevnte må sies å være verre stilt, mener Kvaløy.

— Dette er en svakhet med mobbeprosenten, sier han.

Professoren mener det ideelle vil være å vise hvor stor prosent som har krysset av for hver og en av de fem svarmulighetene.

- Mobbeprosent mest forståelig

Petter Haagensen i Utdanningsdirektoratet viser til at skolene nå har tilgang til både indeks, mobbeprosent og svarene på de fem spørsmålene. Noen svaralternativer må skjules, av personvernhensyn. Han mener samtidig at mobbeprosenten er den beste å presentere offentlig.

— Det er vanskelig å forklare vektingen indeksen har. Ved å presentere en mobbeprosent kommuniserer vi bedre og enklere med mannen i gata, sier Haagensen til Aftenbladet.

LES OGSÅ:

Publisert:

Les også

  1. De ropte om hjelp - fikk diagnose

  2. Her viser Silje Marie (29) filmen om sitt mobbe-helvete

  3. Mens de voksne krangler

Mest lest akkurat nå

  1. Familien savner svar etter at sønnen ble funnet død

  2. «Alle» vil gå på denne linja på videregående: – Appellerer til ungdom

  3. – Her vil vi ikke være verneverdige

  4. Rogfast skal være klar i 2031

  5. «Varsellampene er fleire. Og me kan koma til å høyra meir om QAnon. Det er mørkt nedst i kaninholet»

  6. Han vil ha store deler av Sirdal ut av Sirdal – og inviterer til folkeavstemning

  1. Mobbing