Stanley Wirak (Ap) spår slutten for bompenger

Ny motorvei til Ålgård gjorde det mulig å godta milliardinnkreving av bompenger for Sandnes, ifølge Stanley Wirak. Nå frykter Sandnes-ordføreren drastiske følger av pengemangel.

Bilde fra 2014 og en befaring om ny trasé på E39 mellom Hove i Sandnes og Ålgård i Gjesdal. På toppen av Rossåsen på Figgjo forklarte transportsjef Håkon Auglend (t.h.) i Sandnes hvordan traséene ble liggende på den andre siden av dalen. Stanley Wirak (t.v.), seniorrådgiver for statsråd Sanner, Liv Kristine Mortensen, seniorrådgiver i Landbruksdepartementet, Brynhild Resell og Figgjo-bonde Sven Martin Håland. Bak fylkesmiljøvernsjef May Britt Jensen.
  • Geir Søndeland
    Geir Søndeland
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

I 2012 påpekte Ketil Solvik-Olsen (Frp) overfor Stortinget svært lange køer mellom Ålgård og Sandnes og et åpenbart behov for å ta grep.

I valgkampen i 2015 signaliserte han at ny firefelts motorvei fra Hove i Sandnes til Ålgård kunne få byggestart i 2017, men i ny Nasjonal transportplan (NTP) har strekningen penger fra staten (1,55 milliarder) først i 2024-2029. Resten (2 milliarder) må hentes fra den nye bomringen på Nord-Jæren.

Samtidig må også E39 Smiene-Harestad stå klart før Rogfast åpner i 2025/2026. Heller ikke den er med i første seksårsperiode. Dette blir en nøtt. Bypakken (se faktaramme) har prosjekter for hele 30 milliarder, og noe må vente. Blir det eksempelvis Smiene-Harestad, Ålgård-Hove, bussveien, Transportkorridor vest eller sykkelstamvei?

Les også

Ketil Solvik-Olsen (Frp) leverer E39-etappe «585 år før skjema»

Les også

Ordførere skal presse ned bomtakstene

Les også

Sjekk listen: Dette får Rogaland i Nasjonal transportplan (NTP)

– Årshundrets bløff

Tidligere planer om byggestart i 2019 for E39 Hove-Ålgård kan nå henge i en tynn tråd.

Eksisterende NTP hadde penger fra 2018-2023. I mellomtiden har prislappen økt til 3,5 milliarder. Ny NTP legger opp til at over halvparten (480 millioner) av prisøkningen på 880 millioner, må bli bompenger.

Ordfører Stanley Wirak (t.h.) styrer Sandnes sammen med Pål Morten Borgli i Frp.

Derfor provoseres Stanley Wirak (Ap) kraftig når statsråden viser til at man ville ha bygget ferdig ny motorvei til Kristiansand i år 2614, med samme tempo som til nå er brukt mellom Stavanger og Sandnes.

585 år før skjema må vel være århundrets bløff. Snakk om frekkhet. Motorveien fra Stavanger mot Sandnes har hele veien blitt bygget ut etter behov. Da motorveien ble påbegynt mot slutten av 1960-tallet, var det ikke så mye biler eller det samme kaoset som det tidvis er nå. Man sto ikke en time i kø for å komme gjennom Ålgård den gangen, så det blir for lettvint å poengtere at det har tatt så lang tid, sier Wirak, som legger til at E 39 ikke er Sandnes’ ansvar.

Han sier Sandnes er mot bompenger, men han tilhører likevel det lokale og nasjonale flertallet som vil bruke bompenger for å utbedre E39.

At utbetalingen fra staten nå utsettes, tror ordføreren vil være dråpen:

– Jeg tror at dette kan bety slutten for oppslutning om bompenger hos oss. Jeg tror det er null forståelse i Sandnes for at vi skal betale bompenger, ha ansvaret for overskridelser av statens egne veier og at våre veiløsninger skyves ut i tid. Vi styrer ikke kostnadsestimatene, men vi skal plukke opp mesteparten av regningen.

– Hvorfor mener du dette kan bety slutten for oppslutningen om bompenger i Sandnes?

– Dette prosjektet har vært gulroten for oss når vi har solgt inn bompenger med et budskap om at vi får jo litt igjen for det. Nå får vi ikke noe igjen, dette skyves ut i tid. Folk i Sandnes har sett for seg at vi skal få fart på E39, men nå er faren at dette blir salderingsposten. E39 Smiene-Harestad ligger også i siste periode i NTP, men må være klar før Rogfast åpner. Da er jeg redd for at dette går ut over Ålgård-Hove, sier Wirak.

– Folk kan akseptere bompenger hvis de får noe igjen for det. Nå er det igjen i det blå, og folk ser ingen ting igjen av bompengene. Jeg tror det er null forståelse i Sandnes for at vi skal betale bompenger, ha ansvaret for overskridelser av statens egne veier og at våre veiløsninger skyves ut i tid. Også vi er imot bompenger, men vi har ikke noe valg.

– Men det er jo andre prosjekter i bypakken for Sandnes?

– For folk flest har dette vært gulroten, for Jæren har det vært tverrforbindelsen. Bussveien er vel og bra, men det må være veiprosjekter i denne pakken. Alle hadde regnet med at vi skulle komme i gang nå, men så blir bare alt forskjøvet. I tillegg skyves hoveddelen av risikoen for kostnadsøkninger på oss. Og hvor ender vi da? Jo, det blir ikke penger nok til prosjektene som er sist i køen.

– Og da må enten noe droppes, takstene må økes eller innkrevingsperioden forlenges?

– Ja, og da er det ingen god start å begynne med seks års utsettelser for Ålgård-Hove og Smiene-Harestad.

– Men du har jo vedtatt bompenger, er med på porteføljestyringen og kan selv prioritere Ålgård-Hove hvis det er så viktig?

– Det blir ikke mer bompenger selv med porteføljestyring. 30 prosent til veibygging i bypakken er en forutsetning i framdriftsplanen for prosjektene, men nå blir dette mye vanskeligere å få til. Prosjekter i NTP havner i siste periode, og kostnadsøkningen skyves over på bilistene, sier Wirak.

– Ketil sier han kan trylle

– Men Ketil kan ikke trylle eller trykke penger. Hvis Ålgård-Hove skal inn, hva skal da ut, Wirak?

– Han har sagt hele veien at han kan trylle. Han vil ikke ha bompenger, han vil at vi skal finansiere alt av staten. Nå er sannhetens øyeblikk kommet, og svaret er bompenger, mer bompenger. I det minste burde han holdt framdriften slik det var lagt opp i eksisterende NTP.

– Hvordan påvirker det prioriteringsarbeidet i bypakken?

– Dette blir ikke lett å få til hvis vi skal ta risikoen for all kostnadsøkning. Alle er blitt med på bypakken for det er noe i pakken for alle. Når prosjekter nå skyves på, forrykkes alt det, og det blir usikkert om enkelte prosjektene kan realiseres.

– Mener du at Sandnes ikke hadde sluttet seg til pakken hvis dere hadde visst når pengene fra staten skulle komme?

– E39 til Ålgård har vært en av hjørnesteinene for Sandnes. Nå må vi prøve å finne ut hva vi skal prioritere. Porteføljestyring skaper ikke mer penger. Hvis penger legges inn ett sted, må det tas fra et annet sted. Og hvis vi nå skal legge inn mer penger til Smiene-Harestad, som må stå klart før Rogfast, så vil det gå ut over noe.

– Så hovedtema på neste styringsgruppemøte for Bypakke Nord-Jæren blir «hva skal ut»?

– Ja, det blir tema på alle møter. Jeg har forutsett hele veien at vi får pengene fra NTP. Nå blir dette mye, mye vanskeligere, sier Wirak.

Les også

Stortinget sa enstemmig ja til 25 milliarder i bompenger på Nord-Jæren

Les også

Ny bomring kan bli stående i 20 år - og takstene kan øke

Les også

Stortinget sier ja til tidenes bompengefest på Nord-Jæren

– Oppsiktsvekkende

Solvik-Olsen har fått oversendt Wiraks uttalelser og svarer dette på en e-post til Aftenbladet:

– Det er oppsiktsvekkende når Ap og Stanley Wirak er fornøyd med tempoet E39 har blitt bygget ut mellom Stavanger og Sandnes. Jeg husker i alle fall mange år med frustrasjon i bilkø. Det bekrefter i så fall hvordan Arbeiderpartiet konsekvent har undervurdert behovet for bedre vei. Med de tidsanslag Nye Veier nå har, blir vi ferdig med strekningen helt til Kristiansand rundt 2030. Det er unektelig et helt annet tempo enn tidligere.

– E39 Ålgård – Hove skal bygges. Wirak vet utmerket godt at det nå jobbes med en byvekstavtale for regionen. Denne veistrekningen er en av prosjektene som ligger der, og hvor lokalpolitikerne har stor innflytelse i prioriteringen.

– Jeg er glad for at Wirak gir uttrykk for motstand mot bompenger. Jeg håper han da stemmer Frp. For Regjeringen har fremmet forslag om bompengekutt. Men i Stortinget har Ap og flertallet stemt imot kuttene. Hadde regjeringens forslag om kutt fått gjennomslag, så ville bompengenivået nå gått ned.

– Wiraks kritikk blir for øvrig helt urimelig, når Arbeiderpartiets transportpolitikere nå mener vår NTP er for ambisiøs og tviler på at det finnes nok penger. Ap må velge hva de skal kritisere oss for.

Les også

  1. Frykter at fire felt til Ålgård blir droppet

  2. D-dag for bompengene: Bussvei og sykkelvei er «ulønnsomt»

Publisert:
  1. Stanley Wirak
  2. Nasjonal Transportplan
  3. Ketil Solvik-Olsen
  4. E39

Mest lest akkurat nå

  1. Helseministeren: – At Nord-Jæren nå innfører munnbindpåbud viser at de tar situasjonen på alvor. Et eksempel til etterfølgelse

  2. SV krever kontantstøtte for å hjelpe folk med strømregningen

  3. Det går ikkje så bra med Knut (42) på Mallorca

  4. Disse korona­reglene gjelder nå

  5. 41 smittet på bedehus-basar

  6. Marcus (8) er koronasmittet. Det var ikke åpenbart for noen. Så ble det for første gang masse­testing på skolen