Elkjøp ga Anne brukt iPad: - Føler meg lurt

Apple leverer ut brukte iPader og iPhoner i erstatning når kunden reklamerer på en vare. Det får Anne Gundersen til å reagere. Hun mener hun har blitt lurt av Elkjøp.

Da iPaden til Anne Gundersen ble ødelagt, trodde hun at Elkjøp ville gi henne en ny. Det fikk hun ikke.
  • Torkel Anstensrud Schibevaag
  • Julie Teresa Rege Olsen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Tre ganger leverte Gundersen inn iPaden sin til reparasjon. I november 2016 gikk iPaden i svart, da skulle hun få ny av Elkjøp. Men så lett var det ikke.

– Jeg fikk melding om at jeg kunne hente et erstatningsprodukt hos Elkjøp, gamle Elektro Brukt. Da jeg hentet den, så spurte jeg hvorfor den ikke lå i originalemballasjen. Var det ikke en ny iPad? Nei, det var en brukt iPad. Jeg fikk beskjed om at det var slik de gjorde det. Dette var en innlevert iPad, som de hadde byttet komponenter på og nå var i orden, forteller hun.

Apple har kalt ordningen refurbished, som på norsk betyr renovert. Kort forklart betyr dette at kunden får en ny enhet som består av fungerende deler fra andre Apple-enheter.

Hevet kjøpet

Hun tok med seg iPaden hjem, men ringte raskt til Forbrukerrådet.

– Jeg kunne jo ikke godta det.

I tillegg ble hun fortalt at den «nye» iPaden ikke hadde fem års reklamasjonsrett.

– De sa at reklamasjonsretten løp fra den første iPaden jeg kjøpte i 2012.

Gundersen kontaktet Forbrukerklageutvalget.

– De rakk aldri å konkludere i saken. Elkjøp tok kontakt på torsdag og ville inngå et kompromiss, forteller Gundersen.

Dermed ble kjøpet hevet.

Etter en lang kamp med Elkjøp, der til slutt Forbrukerklageutvalget ble koblet inn, fikk Anne Gundersen hevet kjøpet av iPaden fra 2012.

Føler seg lurt

– Jeg godtok det mot renter og en beklagelse. Daglig leder på Elkjøp i Bjergsted ga meg det.

Hun er ikke nådig mot kjeden og kritiserer servicen hun har mottatt.

– Dette er jeg ikke alene om. Det er flere som helt sikkert har opplevd det samme, og flere som ikke er oppmerksom på dette. De har tydeligvis hatt en praksis for å levere ut brukte varer. Jeg føler meg lurt, sier hun.

Elkjøp innrømmer at de burde gitt seg på et tidligere tidspunkt.

– Vi burde satt strek tidligere enn vi gjorde. Vi har beklaget at dette tok lang tid, sier Øystein Schmidt, kommunikasjonssjef i Elkjøp.

Forsvarer ordningen

Men han forsvarer ordningen til Apple.

– Dette er en gjenbruksordning initiert av Apple, som både er bærekraftig og miljøvennlig. I mange tilfeller kan det også være mer effektivt for kunden fordi klagesaken blir raskere ekspedert med denne ordningen, sier Schmidt.

Han mener kunden fikk god info om hva ordningen til Apple innebar.

– Kunden skal få tilbake et fullt ut fungerende produkt som skal fremstå som nytt. Jeg har forståelse for at ikke alle liker denne ordningen, men vi mener den er miljøvennlig. Dette er faktisk første gangen jeg får kritiske tilbakemeldinger på denne ordningen, sier han.

Han forklarer hvorfor Elkjøp mener at Gundersen ikke hadde krav på å få fornyet reklamasjonstid på fem år.

– I et reparasjonsløp med et Apple-produkt vil man kunne få en pre-owned enhet i retur og da løper reklamasjonen som startet da man kjøpte produktet. Dersom en kunde leverer inn et produkt med samme feil for tredje gang, og så velger et tilsvarende produkt vil man få et helt nytt produkt og da vil man selvsagt også få nye 5 års reklamasjon på dette, sier Schmidt.

Apple sin refurbished-ordning gjelder for alle butikker som selger Apple-produkter.

Ann Hege Skogly mener ordningen refurbished kan være en smart løsning av miljøhensyn, men påpeker at det er viktig at produktet holder mål.

Miljøvennlig ordning

Kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet forteller at loven ikke definerer at produktet må være fullstendig ubrukt.

– Hvis du har klaget på et produkt, og blitt lovet et nytt, skal det være tilsvarende det du hadde. Ordningen refurbished kan være en fornuftig løsning av miljøhensyn, men hvis produktet ikke holder mål, kan du klage til Forbrukerrådet, forteller Skogly.

Aftenbladet har vært i kontakt med Apple, men selskapet har foreløpig ikke kommentert saken.

Les mer:

Les også

  1. Det beste, smarteste og kjipeste fra Apple-lanseringen

  2. Apple-resultatet redusert med 19 prosent

  3. Slik skal Apple lære kidsa å kode

Publisert:
  1. Ipad
  2. Apple
  3. Forbrukerrådet

Mest lest akkurat nå

  1. Omkom i druknings­ulykke på Sande­stranden

  2. Jordmor på SUS: – Har aldri vært så bekymret som jeg er nå

  3. Eierne av Martinique-huset protesterer mot planer om ute­sted på nabo­eiendommen

  4. Sauda nest varmest i landet

  5. Hun trodde hun var trygg på boinstitusjonen. Så tok nattevakten kontakt på Messenger

  6. Her ligger enorme verdier. Men kan de hentes ut?