Opplevde sitt livs mareritt

Ekteparet trodde de hadde funnet drømmehuset. Arbeidene var gjort av fagfolk, hevdet selgeren. Og beliggenheten var perfekt. Så startet marerittet.

Publisert: Publisert:

Foto: Fredrik Refvem

  • Dag-Henrik Fosse
    Økonomijournalist
iconDenne artikkelen er over 11 år gammel

Huset fra tidlig 1900-tall ble totalrenovert i 2003. Selger skrev i egenerklæringen at arbeidene var gjort av fagfolk.

– Vi gledet oss til å komme nærmere barn og barnebarn som bodde like ved, sier Jostein Tellnes og Bodil Ims til Aftenbladet.

Lurt av boligsminke

– Alt virket flott. Vinduer og takpanner var nye, kledningen var ny og selger skrev at det elektriske anlegget var nytt. Hagen var fin og huset hadde dobbelt garasje. Vi overtok huset i Sandnes 15. februar i fjor. Fem dager seinere begynte marerittet.

Brannbombe

– Vi trodde nesten ikke det vi så. Jeg skulle lakke taket, da jeg så at det var brukt vanlig lampeledning mellom de vel 40 spotene som krever ledninger som tåler høy varme, sier Jostein Tellnes. Isolasjonen rundt var brunsvidd. Tellnes kaller anlegget en tikkende brannbombe.

– Vi kontaktet firmaet som selgeren påsto hadde gjort arbeidene, og avdekket at selgeren hadde gjort dette selv, forteller han.

Store fuktskader

I vaskerommet i kjelleren luktet det vondt. I takstrapporten sto det ingenting om feil eller mangler her. Men membran manglet, gipsplatene gikk helt ned til gulvet og fuktskadene i veggen var betydelige. Vi kunne stikke gjenstander igjennom veggen.

Bak fasaden fant vi feil på feil. Vi hadde heldigvis kjøpt boligkjøperforsikring av selskapet Help, og fikk en ny vurdering av huset og juridisk bistand.

Uten isolasjon

– Vi fikk trykktestet og termofotografert huset. Han som målte trekken i huset sa at dette var det verste tilfellet han hadde sett i sine 25 år i bransjen. Isolasjon rundt vinduene og delvis i taket manglet. Trekken i huset var like stor som fra 11 kjøkkenvifter. Stearinlys slukket av seg selv.

Svak konstruksjon

– Takpannene var for tunge for de bærende konstruksjonene. Kraftig snøfall, og så regn, kunne ført til at taket klappet sammen. Og peisen var ubrukelig.

Utgiftene for å bringe huset i fullgod stand uten utbedring av taket, ble anslått til halvannen million kroner. Kjøpesummen var 2,45 millioner kroner.

Og som ikke dette var nok ble Tellnes truet av selgeren fordi han reagerte på feilene. Dette er uten tvil den tøffeste perioden i vårt liv, sier Tellnes og Ims.

Urokkelig motpart

– Problemene med huset gikk ut over vårt sosiale liv og førte til gnisninger mellom oss. Bodil Ims turde ikke bo i huset aleine når mannen var på jobb offshore.

– Vi ville heve kjøpet i mai i fjor, men måtte slåss med huseierens forsikringsselskap i åtte måneder før dette gikk i orden.

– I oktober orket vi ikke mer og flyttet ut, men måtte vente til februar før vi fikk hevet kjøpet. Vi krevde erstatning for utgiftene til nytt kjøkken, gulv, garderobeskap, vedovn og brostein i innkjørselen. Men motparten var urokkelig.

– Undersøkte dere huset for dårlig før dere overtok?

– Huset, som er bygd på en gammel grunnmur, så ut som det var nytt. Er det vi som har vært forblindet, undrer Tellnes.

– Feilene var skjulte, og vi stolte på takstrapporten og egenerklæringen fra selger.

– Hva burde dere gjort?

Fikk erstatning

– Vi burde tatt med egne fagfolk, sjekket grundig både elopplegg, røropplegg, våtrom og bygningstekniske løsninger, sier Tellnes som ikke kan få fullrost Help forsikring nok for innsatsen. Rettssaken skulle starte 25. august. Men én uke før, gikk motparten med på å betale 800.000 kroner i erstatning. Kjøpesummen hadde paret allerede fått tilbake. Kraftige prisstigning og økte kostnader med å skaffe seg ny bolig, og påkostningene, er årsaken til at beløpet er satt så høyt.

– Denne saken viser at når manglene er så store at det er grunnlag for heving av kjøpet, er det en fordel både for selger og kjøper å ha forsikring, sier Merete Bernau.

Hun er skadeoppgjørsdirektør i Protector, selgers forsikringsselskap. Bernau understreker at når partene har et betalingsdyktig selskap i ryggen som kan betale tilbake kjøpesummen og gi erstatning, skaper dette trygghet. Samtidig slipper partene å ha direkte kontakt, sier direktøren.

Foto: Egil Schmidt (grafikk)

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Stenger konsert-teltet i Egersund etter knusende kritikk

  2. Stavanger-kvinne blir tidenes yngste deltakar i «Mesternes mester»

  3. To nye tilfeller av koronasmitte i Sandnes

  4. Nordmenn på reise fikk karantene-sms

  5. Tysk direktør ber Solskjær og Manchester United holde seg unna

  6. Folk vil heller gå ned i lønn enn å flytte på seg

  1. Nytte