Ny E39 Mandal – Ålgård kan bli smalere enn planlagt

Samferdselsdepartementet sier ja til å bygge smalere firefeltsveier. Det betyr større fleksibilitet i utbyggingen av norske veier.

Tett trafikk på E39 inn mot Ålgård. På sikt skal veien utvides til fire felt. Foto: Pål Christensen

  • Julie Teresa Olsen
    Julie Teresa Olsen
    Journalist
Publisert: Publisert:

Den nye bestemmelsen betyr at den planlagte veiutvidelsen av E39 mellom Mandal og Ålgård kan bli mellom 20 og 23 meter bred. Dagens standard er 23 meter bredde for firefeltsveier. Veiskulderen kommer i tillegg.

– Vi er opptatt av å lytte til fagfolk. Derfor følger vi anbefalingen til Statens vegvesen om å innføre muligheten for å bygge smal firefelts vei. Det gir større fleksibilitet i utbyggingen av norske veier og kan øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i flere prosjekt, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

Anbefalingen fra Vegvesenet har vært diskutert i Regjeringen. Konklusjonen er at det skal bli større fleksibilitet i å bygge ut firefelts motorvei på veier hvor det kjører mellom 6000 og 20.000 kjøretøy i døgnet.

I dag blir veier med 6000 til 12.000 kjøretøy i døgnet bygd som to-trefeltsveier. Nå vil det være mulig å bygge firefelts vei på disse strekningene.

Fartsgrense på 110 km/t

Det betyr at veier med mellom 6000 til 12.000 kjøretøy i døgnet får en veibredde på 19,0-21,5 meter og skulderbredde på mellom 1,5 og 2 meter.

Mens veier med 12.000 til 20.000 kjøretøy i døgnet får en veibredde på 20,0-23,0 meter og skulderbredde på mellom 2 og 2,75 meter.

Det skal være mulig med en fartsgrense på 110 km/t på begge veitypene.

Flere prosjekter nevnes som aktuelle for den nye veibredden. E39 mellom Mandal og Ålgård er ett av dem.

I tillegg nevnes E39 Ålesund – Molde, E134 Saggrenda – Gvammen, E18 Dørdal – Tvedestrand, E6 Roterud – Øyer, E6 Ulsberg – Melhus, E6 Kvithammar – Åsen og rv. 4 Oslo – Mjøsbrua.

Det blir opp til den aktuelle byggherre å foreslå hvilken veibredde som skal brukes. Samferdselsdepartementet tar den endelige avgjørelsen.

Strekningen Ålgård – Kristiansand kortes ned til 17 mil (fra i dag litt over 20 mil; red.anm.), og den skal bygges ut for 50 til 60 milliarder i løpet av de neste ti årene.

Det statlige utbyggingsselskapet Nye Veier har ansvar for hele strekningen mellom Kristiansand og Ålgård.

Les også

  1. Wirak: – Nå haster det for E39 Hove-Osli – må vedtas før jul

  2. Frust­rert Wirak reagerer etter forslag om kraftige bussvei-kutt

  3. – Risikoen er svært høy hvis dette ikke går i orden

Publisert:
  1. E39
  2. Nasjonal Transportplan
  3. Kristiansand
  4. Mandal
  5. Samferdselsdepartementet

Mest lest akkurat nå

  1. Lange køer flere steder

  2. Nå har over 60.000 fått første vaksinedose i Stavanger og Sandnes

  3. Det røde huset på Madla solgt etter heftig bud­runde

  4. Unge over 18 år flyttes fram i vaksinekøen

  5. – Bare ti russ får rulle sammen samtidig

  6. Tar et flengende oppgjør med BT og Bergen på direkten