Går for de to indre korridorene på E39 mellom Lyngdal og Sandnes

Nå utelukkes «Jærlinjen» og midtre korridor fra videre planlegging.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen utelukker nå helt ytre og midtre korridor fra planleggingen av ny E39 mellom Lyngdal og Sandnes.
  • Stavanger Aftenblad
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

I planleggingen av ny E39 mellom Lyngdal og Sandnes har det vært fire aktuelle korridorer. Fredag ble det klart at det kun står to igjen - de to indre korridorene.

– En ny E39 med fire felt og 110 km/t vil endre mentalitet og horisonter for innbyggerne i Agder og Rogaland. En kraftig reduksjon i reisetid mellom Stavanger og Kristiansand vil styrke næringslivsklyngene og knytte regionene tettere sammen. Samtidig vil ny vei sørge for tryggere og sikrere reiser, både på de eksisterende veiene og på den nye veien. Samferdselsdepartementet går inn for to varianter av indre korridor i den videre planleggingen av strekningen E39 Lyngdal vest - Sandnes, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

EKSTERN LENKE: Les hele anbefalingen fra Statens vegvesen

Samferdselsministeren går inn for å bygge indre korridor.

– Stort lokalt engasjement

– Valg av korridor skaper stort lokalt engasjement. Vi løftet inn «Jærlinjen» i vårt arbeid fordi den hadde spennende perspektiv. I arbeidet til Statens vegvesen viste det seg likevel at ytre og midtre korridor ville gitt høyere kostnad og samtidig gjort reiseveien mellom Kristiansand og Stavanger lenger. Selv om Jærlinjen har positive effekter for kommunene på Jæren, så forsvarte den ikke ulempene for øvrige trafikanter og skattebetalerne, sier Solvik-Olsen.

Gjennom Gjesdal kommune i Rogaland er det lagt opp til to mulige alternativer for veien i indre korridor. Gjennom Søylandsdalen som i stor grad følger dagens E39 og i ny trasé gjennom Forsvarets skyte- og øvingsfelt på Jolifjell er alternativene Samferdselsdepartementet anbefaler å ta med i den videre planleggingen

Les også

Solvik-Olsen: - Jærlinja hadde vært best for folk på Jæren

Fartsgrense 110 km/t

I anbefalingen fra samferdselsdepartementet tilrås det også at at E39 Lyngdal vest – Sandnes i utgangspunktet planlegges for fire felt og med en dimensjonerende hastighet på 110 km/t.

– På strekninger i vanskelig terreng, og der det ellers ventes å ville bli store inngrep eller dyre tunneler, tilrår vi likevel at det skal legges til grunn at nytten ved 110 km/t skal veies opp mot investeringskostnadene, heter det fra samferdselsdepartementet.

Statens vegvesen vil utarbeide kommunedelplan med konsekvensutredning (KU) etter at hovedlinjene for videre arbeid er fastsatt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Nye Veier AS vil stå ansvarlig for detaljregulering og utbygging etter at kom­munedelplanen er vedtatt.

Les også

  1. - E 39 har kostet Rune Gjedrem 1 mill av egen lomme

  2. Egersunderne frir til jærbuene i saken om ny E39

  3. Ny E 39: Naboene vil skrinlegge Jærlinja

  4. Næringslivet i Gjesdal med E39-krav

Publisert:
  1. E39
  2. Gjesdal kommune
  3. Rogaland
  4. Sandnes
  5. Ketil Solvik-Olsen

Mest lest akkurat nå

  1. Spiste alene på rommet mens de andre koste seg på julebord. Nå sier hun takk for seg

  2. Ole Kallelid er død

  3. Møt sju stamgjester i Stavanger: – Livet blir litt kjedeligere uten

  4. Høyt der oppe er det både bad, kjøkken, terrasse og myke senger

  5. Kurt Kristensen er død

  6. Pfizer ønsker årlig vaksine framfor påfylling