Enda en ny rekord for 100-ugå

SANDNES: 100-ugå i Sandnes har vokst seg til å bli en stadig større suksess. Før tok det en hel uke å selge 10.000 retter. Nå tar det bare én dag.

Nykommeren Hereford & Friends serverte 3700 retter til 100 kroner. Totalt ble det solgt over 60.000 retter.
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

Forrige uke ble det servert mer enn 60.000 retter til 100 kroner i Sandnes. Det gir alene en omsetning på 6 millioner kroner for de 50 spisestedene og pubene som er med på 100-ugå. I tillegg kommer ekstra inntekter fra drikke, dessert og kaffe.

De to best besøkte dagene var torsdag og fredag. På de to dagene var det mer enn 23.000 matretter som fikk bein å gå på i travle sentrumsgater.

Shin sushi solgte alene 4248 retter i løpet av uken, mens nykommer Hereford & Friends ble en god nummer to med 3700 retter. Tredjeplassen gikk til Charles & De med 3481 retter.

Les også

100-ugå: Her er anmeldernes dom

De to sistnevnte var to av seks spisesteder som fikk terningkast seks for sine 100-kronersretter av Aftenbladets anmeldere.

– 100-ugå har vært en kjempesuksess. Vi solgte 1000 flere retter enn i februar. Det viser at det er viktig å få et godt terningkast i avisen. Vi ble tatt litt på sengen og måtte ha to ekstra leveranser med fisk. Til sammen gikk det med 500 kilo kveitefilet. Det tilsvarer 1 tonn med hel fisk, sier daglig leder Roger Malmin ved Charles & De.

– Hva betyr 100-ugå for restaurantene i Sandnes?

– Vi får vist oss fram for flere gjester. Når en rett koster 100 kroner, blir det en lav terskel for å besøke oss, og jeg håper at de som har en god opplevelse, vil besøke oss igjen, sier Malmin.

Populariteten til 100-ugå i Sandnes har økt jevnt og trutt siden oppstarten i februar 2014. Da ble det solgt rundt 10.000 retter i løpet av hele uken. Allerede året etter var tallene nesten doblet med 18.000 retter.

Forrige uke ble det solgt 60.695 retter. Det er en økning på 12,5 prosent fra i vår. Størst økning var det torsdag, fredag og lørdag.

– Vi er kjempefornøyde med tallene. Vi har økt hver gang siden starten i 2014 og hadde et vågalt mål om 60.000 retter. Det klarte vi, sier markedssjef Sigrun Gabrielsen i Sandnes Sentrum AS.

Publisert: