Denne lasten skal sikre oss strøm

66 meter, 80 hjul og 330 tonn. Det vekker oppsikt når Statnett transport frakter en ny reservetransformator fra Risavika til Store Stokkavatn.

Transformatoren er så tung at det trengs både en trekk- og en skyvevogn for å flytte den. Her passerer den Solasplitten.
  • Cornelius Munkvik
    Cornelius Munkvik
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Mandag kveld ble en ny reservetransformator fraktet fra Risavika til trafostasjonen Stølaheia ved Store Stokkavatn. Reservetransformatoren, som er produsert i Kroatia, er ifølge Statnett et viktig bidrag for å sikre befolkningen i regionen trygg strømforsyning.

Det er sjåfør både fremme og bak for å sikre at tungvekteren kommer seg trygt frem til Stokkavannet.
Les også

Statnett vil samarbeide om fiberkabel

Les også

Gigantiske vindmøller på bytur

– Transporten skjer med en spesialkonstruert farkost med individuell sving på alle hjul. De er det 80 av. I tillegg vil det følge med to trekkvogner og følgebiler for å få trafoen sikkert på plass, sier Marianne Veggeberg, som er kommunikasjonsrådgiver i Statnett.

Utfordrende

Et helt team på sju personer skal påse at reservetrafoen kommer trygt på plass i trafostasjonen på Madla.

330 tonn transformator og trailer på vei gjennom rundkjøringen i Kontinentalveien.
Les også

Statnett bygger ut for at du skal få lade mobilen og elbilen

Den planlagte ruten (se kart) går fra Risavika mot Forus, via Sola-splitten og videre ut på motorveien fram til Grannes. Videre skal det 66 meter og 330 tonn tunge «monsteret» kjøre, aldri raskere enn 20 kilometer i timen, langs Hafrsfjord til Madlakrossen og videre mot Stølaheia.

Slik skal reservetransformatoren fraktes fra Risavika til Madla. (Illustrasjon: Statnett)

Mandag kveld er Veggeberg klar på at det finnes flere utfordringer langs veien.

Les også

Lyse casher ut 480 millioner til barnehager og skoler

Les også

Lyses styreleder mener økt skatt gjør lønnsomme kraftutbygginger ulønnsomme

- Om alt går etter planen er det ventet at operasjonen vil ta fire timer. Altså skal reservetrafoen være på plass i 02.00-tiden natt til tirsdag, sier Veggeberg.

Vanskelige rundkjøringer

Fra 1. januar 2017 overtok Statnett ansvaret for transmisjonsnettet i Sør-Rogaland. Veggeberg forklarer at Statnett så det som nødvendig med en ny reservetransformator for å trygge god strømforsyning.

- En regner at transformatorer har en levetid på om lag 50 år, sier kommunikasjonsrådgiveren, som bekrefter at både vegvesenet og de aktuelle kommunene har godkjent mandagens spesialtransport.

For å frakte reservetransformatorer benytter Statnett seg av dette «monsteret». (Illustrasjon: Statnett).

Reservetrafoen skal blant annet passere Madlakrossen, hvor kommunen er i gang med å skifte vann- og avløpsledninger.

- Dette arbeidet kommer ikke til å ramme transporten. Da er jeg mer spent på hvordan det skal gå i rundkjøringen i Madlaveien, sier Veggeberg, og legger til at teamet som står for transporten er rutinerte.

Publisert:
  1. Transport
  2. Statnett

Mest lest akkurat nå

  1. Derfor vil de ikke vaksinere seg

  2. 400 kan miste jobben i Seadrill

  3. Regjeringen vil skjære gjennom ved koronakrangel på Nord-Jæren

  4. Suksess for Vinterland på Ruten - måtte bestille 20.000 flere billetter

  5. Ferdig i utenlandsk klubb

  6. Resultatene i stor fedmestudie overrasker forskerne. Kjell Vidar Moland ble 65 kilo lettere.