Ampert i entreprenørbransjen: - Dette er tragikomisk av Statens vegvesen

Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes forbund (MEF) er sterkt kritisk til at Statens vegvesen avlyser prosjekter og setter infrastruktur på vent. Bransjen varsler permitteringer.

Ordreboka begynner å bli tynn for anleggsbransjen, som har hatt mye å gjøre med Ryfast-prosjektet.
  • Tor Inge Jøssang
    Journalist
  • Ove Heimsvik
    Journalist
  • Geir Sveen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over to år gammel

– Jeg måtte avlyse alle avtaler og dra på krisemøte i Rogaland, der alle entreprenørene var samlet. Stemningen er amper, sier Julie Brodtkorb, administrerende direktør i MEF.

Kvitsøy-kontrakten i Rogfast er avlyst etter at tilbudet på 4,5 milliarder kroner var 1 milliard høyere enn anslaget til Statens vegvesen. Også to gang- og sykkelveier er avlyst i Rogaland. En på Ogna til cirka 4 millioner kroner, og en annen mellom Sviland og Bråstein i Sandnes til 50–60 millioner kroner. I tillegg er ny Karmsundgate satt på vent, et prosjekt til 350 millioner kroner.

– Statens vegvesen avlyser allerede prosjekterte prosjekter, fordi de ansatte skal «omstille seg». Det er oppsiktsvekkende. Regionreformen ble lagt fram allerede i 2016 og den ble vedtatt i 2017. Vi spør oss hvor Vegvesenet har vært de siste årene om dette kom brått på? Det kan virke som Vegvesenet i Rogaland likevel ikke fikk med seg dette siden de nå har sendt ut melding om at tre prosjekter utsettes på grunn av regionreformen. Vi kan ikke tro at samferdselsministeren har godkjent at Vegvesenets ansatte ikke skal jobbe mens omorganiseringen pågår, men dette krever vi svar på, uttaler Julie Brodtkorb, som fram til 2017 var stabssjef for statsminister Erna Solberg.

Julie Brodtkorb, MEF

Brodtkorb karakteriserer saken som «en dårlig episode av komikveld fra 1980-tallet» om alle ansatte i SVV de neste månedene skal omorganisere og ikke utføre jobben de er ansatt til å gjøre.

– Det går ikke an. Jeg håper ikke det er byggelederne i vegvesenet som skal drive strategisk omorganisering. De fleste arbeidsfolk har vært del av omorganiseringer. Få eller ingen har vel fått definere omorganisering som organisasjonens eller bedriftens eneste jobb når dette pågår. Alle kan ikke flytte kasser. I verste fall blir konsekvensene permitteringer for entreprenørene, mens etterlengtet infrastruktur blir dyrere og svært forsinket, uttaler Julie Brodtkorb.

Bransjen varsler permitteringer

Igjen sitter entreprenørene med en stadig tynnere ordrebok for vinteren. Stangeland Maskin As har fortsatt full drift.

Tommy Stangeland planla å ha 60 til 100 mann i arbeid med Rogfast neste år.

– Vi følger godt med, ser framover og gjør det vi kan for å holde folk i arbeid. Men hvis den største aktøren fortsetter med å avlyse anbud, vil også vi måtte gjøre noe, sier konsernsjef Tommy Stangeland.

Arbeidsfellesskapet mellom Stangeland Maskin og Implemia har i over halvannet år planlagt hvordan de skal bygge Rogfast. De har brukt rundt ti millioner på forarbeidet.

– Planen var å ha 60 til 100 mann i arbeid for Rogfast neste år. Vi kan bare ikke tro at det stopper nå, sier Tommy Stangeland som vil anslå at samfunnet allerede har brukt en milliard på prosjektet, når man tar med planlegging, seismikk, boringer, tilførselsveier og brakkerigger.

Bjørn Risa har sendt permitteringsvarsel til 40 ansatte.

Konkurrenten lenger sør på Jæren, Risa As, har nå sendt permitteringsvarsel til 40 av sine 550 ansatte fordi oppdrag ikke blir realisert.

– Det som skjer er spesielt, synes konsernsjef og eier Bjørn Risa. Han viser til at veiene skal bygges, de er lyst ut på anbud og entreprenørene har brukt tid og penger på prosjektering, men så får de beskjed om at prosjektene er avlyst fordi Statens vegvesen ikke har folk som kan følge med i arbeidet. Bare planene med Karmsundgata har kostet Risa 4,5 millioner kroner. De andre entreprenørene har trolig brukt like mye hver på dette ene anbudet.

– Men når Statens vegvesen ikke en gang har kapasitet til å gjennomføre en kontrakt til fire-fem millioner kroner for å bygge en liten men svært viktig sykkelsti på Ogna, lurer vi på hva som skjer, sier Bjørn Risa.

Hå-ordfører Jonas Skrettingland vil ikke uten videre godta forklaringen fra Statens vegvesen.

– Merkelig forklaring

Hå-ordfører Jonas Skrettingland (KrF) blir svært overrasket, når Aftenbladet forteller at den lenge planlagte gang- og sykkelveien på Ogna plutselig er avlyst av Statens vegvesen. Og han stusser over forklaringen:

– At det skulle bli et problem å administrere et så lite prosjekt, det synes jeg er en merkelig forklaring, sier Skrettingland.

– Det er snakk om noen få hundre meter med gang- og sykkelvei på en trafikkfarlig strekning. Dette er et prosjekt vi har ønska lenge og tatt opp flere ganger over flere år med vegvesenet. Vi har fått forsikringer om at dette skulle bli gjort, og prosjektet lå jo inne i budsjettet for i år. Jeg regnet med at dette ville stå ferdig i løpet av noen få måneder, sier Hå-ordføreren.

Nå vil han kontakte Vegvesenet.

– Jeg vil ha en forklaring. Vi vil ikke slå oss til ro med dette, sier Jonas Skrettingland til Aftenbladet.

– Vi mangler folk

Om lag 200 ansatte overføres fra Statens vegvesen til Rogaland fylkeskommune fra årsskiftet. Ifølge fungerende regionveisjef Tone Oppedal mangler Statens vegvesen folk.

– Vi avlyser kontrakter rett og slett fordi vi mister folk. Tre prosjektledere, fire byggeledere og en del kontrollingeniører har sagt opp, på grunn av dette er en usikker tid med omstilling. Dette gjelder ikke bare Rogaland, men hele landet. Vi kan ikke rekruttere nye på vegne av fylkeskommunen. Derfor har vi rett og slett ikke nok kapasitet i denne fasen. Fylkeskommunene er orientert og innforstått med at sånn er det. Vi prøver alt vi kan å få ut konkurranser og holde hjulene i gang, sier Oppedal.

Publisert:
  1. Statens vegvesen
  2. Rogaland fylkeskommune
  3. Regionreform
  4. Infrastruktur
  5. Sykkelvei

Mest lest akkurat nå

  1. – Hvis man kan holde seg innendørs frem til søndag formiddag er det best

  2. Tørrkoking førte til utrykning på Våland

  3. Ståle Kyllingstad tar nytt grep, nå i fabrikken på Jæren som blant annet laget utemøbler for New York

  4. Fukt- og råteskader på boliger bygget i 2012. Nå går huseierne til sak mot Jadarhus

  5. – Pizzaene er kanskje sånn midt på treet, men det er godt nok rett som det er, også til take away på travle hver­dager

  6. Slik «ranet» Kina et av verdens fattigste land