Skrinlegger parkering på Ruten for godt

Thon-forslaget om parkeringshus på Ruten vrakes. I stedet blir det lengre gågate og nytt parkeringshus bak tinghuset.

Posisjonen i Sandnes vraker innspillet til Thon-gruppen om parkering og går for de eksisterende planene om et bilfritt område. Foto: Spacegroup

  • Torkel Anstensrud Schibevaag
  • Camilla Bjørheim
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Posisjonen i Sandnes går dermed i all hovedsak inn for områdeplanen for Ruten slik den foreligger.

Det betyr at parkeringsplassen på Ruten forsvinner, og erstattes av et nytt parkeringshus lenger, nord, like bak tinghuset.

For å knytte parkeringshuset nærmere sentrum, vil posisjonen forlenge fotgjengersonen i Langgata med 70 meter ned til det gamle torget, like ved lokalene til blant annet Sandnesposten.

170 meter fra Ruten

– Fra nordenden på Ruten til det nye parkeringshuset vil det være 170 meter. Det nye parkeringshuset tror vi kan føre til økt trafikk i nordre enden av Langgata. Og i sørenden har vi et stort parkeringshus allerede, under Bystasjonen, sier Annelin Tangen (Ap).

Hun legger til at posisjonspartiene nøye har vurdert innspillet fra Olav Thon-gruppen, som i slutten av mars kom med et forslag som ville gitt byen både park og parkeringsplasser på Ruten.

Forslaget førte til at politikerne utsatte behandlingen av Ruten-planene, og ordfører Stanley Wirak, som tidligere har vært svært tydelig på at det ikke skal være parkering på Ruten, begynte også å tvile.

– Dette forslaget ser veldig spennende ut, og nå synes jeg vi er inne på et spor som virker fornuftig, sa Wirak til Aftenbladet for en måned siden.

Dropper Thon-alternativet

Planen fra Olav Thon-gruppen var å skjule 272 parkeringsplasser i to etasjer på Ruten i et høydedrag med parklandskap. Fasaden av bygget ut mot tinghuset i nord skulle gi plass til 920 kvadratmeter med forretningsarealer fordelt på to etasjer.

Posisjonen skrinlegger nå dette forslaget.

– Vi har sett på det, vi satte en fot i bakken, og vi har også sett på innspillene fra rådmannen, sier Tangen.

Planen skal behandles for 2. gang i utvalget for byutvikling onsdag.

LES OGSÅ:

Les også

Ruten er bedre enn sitt rykte

Les også

Ordfører Wirak: - Dette er kjempestort for byen vår

Les også

Få klager på tigging i Sandnes

Rådmann Bodil Sivertsen lister i sin innstilling opp 12 punkter til hvorfor politikerne bør skrote forslaget til Thon-gruppen. Hun poengterer at målet med områdeplanen for Ruten er å bygge byens nye store park, som sammen med den nye rådhusplassen skal bidra til et bilfritt bindeledd i sentrum.

– Olav Thon-gruppens innspill fraviker dette grepet med å foreslå et parkeringshus med tilhørende trafikkbelastning inn helt sentralt i området, skriver hun.

I tillegg påpekes det at illustrasjonene for planene ikke samsvarer med hverandre, da de viser forskjellige løsninger på samme tema.

Fortjener framgang

– Forslaget fra Thon-gruppen ville medført store utsettelser. Byen fortjener at vi lander dette nå, sier Martin S. Håland (SP).

Det har haglet med gode ideer for hvordan Ruten skal utvikles til å bli et samlingspunkt i Sandnes. I flere omganger har planene om park blitt utsatt, og planer om parkering under bakken har strandet på en blanding av politisk vilje, manglende finansiering, høye kostnader og usikre grunnforhold.

I 2016 ble det vedtatt å droppe parkering på Ruten for å få ting til å skje. Dette har næringsdrivende i Langgata protestert høylytt på. De frykter at bortfall av de sentrale parkeringsplassene vil føre til mindre aktivitet og handel.

– Det blir ikke færre parkeringsplasser i sentrum, og vi beholder plassene på Ruten til nytt parkeringshus står klart, beroliger Inger Lise Erga (Frp). Hun tror de omfattende sentrumsplanen vil føre til mer liv i sentrum.

– Vi vil beholde gateparkeringen og vil utrede enveiskjøring rundt sentrum, og dermed skråstilt parkering, sier Tangen.

Tidligere har ordfører Stanley Wirak lovet at transformeringen av Ruten skal starte i 2018.

– Det er målet, men men vi kan ikke love noe, sier Tangen.

– Det er viktig å holde god framdrift nå, sier Martin S. Håland (Sp).

LES OGSÅ:

Ruten Parkering innstiller arbeidetHele byhjertet i Sandnes blir bilfritt

Slik ville Ruten sett ut om politikerne hadde gått for forslaget fra Thon-gruppen. Foto: Alliance Arkitekter

Høyre: Halvveis fornøyd

Høyre-politiker Leiv Rune Mjølsnes er lettet over at posisjonen vraker Thon-innspillet.

– Innspillet fra Thon-gruppen har skapt usikkerhet i posisjonen, noe som viser at planen posisjonen nå går for ikke er god nok. Hele prosessen har vært en parodi. Innbyggerne våre forventer at vi gjør gode vedtak, sier han.

Høyre har flagget at de ønsket parkering under Ruten, men ønsket verken forslaget fra Thon eller det posisjonen går for. Mjølsnes er klar på at de nå bytter gode parkeringsplasser med dårlige.

– Vi snakker her om en av de viktigste byutviklingssakene på lang tid. Parkeringsplassene flyttes lenger unna butikkene i byen, jeg beklager sterkt at de ikke har klart å lage en vinn-vinn situasjon med tanke på næringsliv- og handelsinteresser, sier Mjølsnes.

Han mener tidspresset som ordfører Stanley Wirak og posisjonen har lagt på seg selv fører til forhastede løsninger.

– Det er enormt viktig at vi ikke lager noe som viser seg i ettertid å fungere dårlig. Snakket om dårlig tid, er tull. Hvis ett eller to år lenger ventetid fører til at Ruten blir bedre, så må vi akseptere det. Dette handler ikke om handlekraft, men å få saken inn på rett spor igjen, sier Mjølsnes.

LES OGSÅ:

Les også

  1. Næringslivet vil ha både bypark og parkering på Ruten

  2. Vi bør prioritere bypark på Ruten framfor parkeringsplasser

Publisert:
  1. Olav Thon
  2. Parkering
  3. Stanley Wirak
  4. Langgata
  5. Annelin Tangen Mjølne

Mest lest akkurat nå

  1. Argentinas største avis: Diego Maradona (60) er død

  2. Helikoptertrafikken stanses – mannskap på plattformer kommer seg ikke i land

  3. Vil teste ut 6-timersdag i Stavanger

  4. Skole­barn, barne­hage­barn, bok­klubbens barn og barn av regn­buen regnes som samme kahoot, gitt at disse er nær­kontakter

  5. Varaordføreren har satt seg et tøft mål ett år etter hjerteinfarktet

  6. Lastebil mistet nesten lasten i rundkjøring - trafikken går som normalt