Wirak vil ha ferjekaiene

Ordførerne i Sandnes og Forsand vil overta ansvaret for ferjekaiene på Lauvvik og Oanes for å sikre grunnlaget for privat ferjedrift over Høgsfjorden når Ryfast åpner. De vil også engasjere en egen ferjekonsulent.

Publisert: Publisert:

Forsand-ordfører Bjarte S. Dagestad, til venstre, og Sandnes-ordfører Stanley Wirak vil overta ansvaret for ferjekaiene på Lauvvik og Oanes. Foto: Pål Christensen

  • Ola Fintland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

– Vi vil gjøre det vi kan for å opprettholde ferja, og da er det viktig for oss å si at vi ønsker å overta ferjekaiene. Hvis ikke fylkeskommunen vil bruke dem lenger, vil vi bruke dem. Det er vinn-vinn for begge parter. Da kan vi ta kontroll og legge til rett for ferje, og så kan det fungere som en reservekai for Ryfast. Det viktigste for oss er at vi må drifte kaiene videre. Hvis vi ikke har kontroll på det, blir det mye verre å få til ting, sier Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) til Aftenbladet.

I dag er det Statens vegvesen som eier ferjekaiene på Lauvvik og Oanes, og ferjeforbindelsen over Høgsfjorden er en del av riksveisambandet. Når Ryfast-tunnelene åpner for trafikk mellom Hundvåg i Stavanger og Solbakk i Strand mot slutten av 2019, skal både det fylkeskommunale Tau-sambandet og det statlige ferjesambandet fra Lauvvik til Oanes legges ned. Det er også bestemt at riksvei 13 fra Hove til Lauvvik i Sandnes (25 kilometer) og videre fra Oanes i Forsand til Solbakk i Strand (23 kilometer) skal omklassifiseres til fylkesvei og at ferjekaiene blir fylket sitt ansvar.

Les også

Flagget på halv stang i Forsand

Hyrer ferjekonsulent

Sandnes og Forsand har gått inn for å slå seg sammen til Nye Sandnes kommune, og nå vil ordførerne sikre den eneste direkte forbindelsen mellom de to kommunene med å gjøre ferjekaiene kommunale.

– Vi ser på dette som en investering i framtiden. Vi vet at det koster noe, men vi må vise at vi mener alvor. Hvis vi ikke klarer å opprettholde ferja, så blir det ikke den samme utviklingen med turisme, og ferja er viktig for folk som bor på begge sider av fjorden, sier Wirak.

– Hvordan skal en privat ferje konkurrere med Ryfast?

– Det handler blant annet om opplevelse. For turister er det en annen opplevelse å se på disse flotte fjordene her og ha en fin ferjetur i stedet for å kjøre gjennom en tunnel. Prisen må antakelig ligge på samme nivå, men det må de som er eksperter på dette se på. Vi tror at en ferje gir mer fleksibilitet for folk. Det er ikke alle som vil ned i tunneler. Jeg er ikke noen ekspert på trafikkgrunnlag, men folk som har greie på det, sier at dette er liv laga, sier Wirak.

Les også

Har søkt om privatferje i Nye Sandnes

– Hvem er de som har greie på dette?

– Nå er det allerede ett selskap som har søkt konsesjon her. De har nok hyret inn folk som har greie på det. Vi skal også hyre inn en egen ferjekonsulent som har erfaring med slike ting. Vi har allerede et godt navn på blokken, så får vi se om vi blir enige om betingelsen, sier Wirak. Det skal også gjennomføres en trafikkanalyse.

Møte med fylket

Mandag skal ordførerne i Sandnes og Forsand ha et eget møte med fylkesordfører Solveig Ege Tengesda (KrF)l, samferdselssjef Gottfried Heinzerling og leder Arne Bergsvåg (Sp) i samferdselsutvalget i fylket. Ferjekaiene er et av temaene som står på agendaen.

– Vi ønsker å få dette klarlagt snarest mulig slik at private selskaper har et best mulig grunnlag og tid til å forberede driften av et ferjesamband, sier Forsand-ordfører Bjarte S. Dagestad (H).

– Flere motstandere av Nye Sandnes hevder at en sammenslåing med Sandnes bare er tuftet på et ønske om fortsatt ferjedrift. Hvordan ser du på det?

– Det er et billig poeng. Hovedkjernen er at Forsand og Sandnes har kjørt en demokratisk prosess og oppfyller de viktigste faktorene som hele kommunereformen bygger på. Intensjonen er å skape robuste kommuner med større fagmiljø og et større ansvar for samfunnsutvikling. Det er hovedgrunnen til at vi søker mot Sandnes. Sammen med Strand er vi for små før vi har begynt. Da er vitsen med kommunereformen borte, sier Forsand-ordføreren.

Publisert:

Les også

  1. Dobler P-avgiftene på Kjerag og Preikestolen

  2. Tidlig julegave til Preikestolen og Kjerag i statsbudsjettet

  3. Ny fjellvokter på Preikestolen

  4. Tidlig julegave til Preikestolen og Kjerag i statsbudsjettet

Mest lest akkurat nå

  1. Saudabu blir ny toppsjef i Equinor: - Det blir bra med en ingeniør

  2. Re-Naa og Rosehagen jubler: Oppturer for restauranter i Rogaland, men ikke for alle

  3. Venter «graverende rapport» etter konsert i Egersund

  4. Savnet mann (74) funnet i god behold

  5. To nye smitte­tilfeller i Stavanger

  6. FHI vil stille klare krav til hjemmesydde munnbind

  1. Stanley Wirak
  2. Statens vegvesen
  3. Forsand
  4. Sandnes kommune
  5. Trafikk