Jentene fra Karmøy

I kjoledrøm av burgunder fløyel med sølvdryss svever 21 år gamle Miss Norway 2000, Stine Pedersen fra Karmøy, over scenen i Miss World-konkurransen i London 31. november.

Publisert: Publisert:

Stine Pedersen er selvsikker i kjole designet av Turid Vesterheim.

  • Øyvind Ellingsen (foto)
  • Randi Mydland

Rogaland er sterkt representert i årets Miss World-konkurranse som går av stabelen i Skyscape Millennium Dome. Stines kjoledrøm er nemlig signert sambygdingen Turid Vesterheim fra Vea på Karmøy.

-Kjempeutfordring å få jobbe med Stines selskapskjole, sier klesdesigneren. Tilfeldighetene er av og til rare, mener hun. Midt i forberedelsene til en ganske alminnelig visning av vårens moter for lokale butikker på Karmøy fikk arrangørene beskjed: Karmøy-jenta Stine Pedersen er kåret til årets Miss Norway i konkurranse med 16 andre norske jenter på Storefjell Hotell. Dermed ble det om å gjøre for de lokale motearrangørene å få den nybakte miss som modell til visningen. Turid Vesterheim var engasjert som konferansier til samme visningen.

Alle jenters drøm Etter kåringen flyttet Stine Pedersen hjem til Vea etter to år i Oslo med kombinert modelljobb for Team Modeller og jobb i et flyselskap. Det var alle jenters drøm om å være prinsesse som gikk i oppfyllelse, sier hun og innrømmer at i en slik situasjon kan det være godt å ha barndomshjemmet med mor og far som trygg base. Nå nyter jeg øyeblikket og gleder meg veldig til å stå på scenen i London sammen med 90 jenter fra hele verden, sier Stine.

Med i kofferten til London er Miss Norway pålagt å ha 11 selskapsantrekk. Tre av dem av har Turid Vesterheim kreert. En svart fotsid aftenkjole med tynne stropper over skuldrene og ditto sjal er med i designerens første egne kolleksjon som snart blir lansert på markedet.

Ga kreativiteten en sjanse Designer Turid er «avhopper» fra mangeårig karriere i oljebransjen. Hun startet først egen virksomhet som stil— og fargekonsulent i selskapet Beauty For All Seasons. Mens jeg var ansatt i Statoil på Kårstø, spurte jeg meg selv om det var dette jeg ville bruke resten av livet på: Å reise fram og tilbake mellom Vea og Kårstø. Svaret var nei. Helt fra jeg var jentunge har jeg likt å sy og skape klær. Mor hadde stoffbutikk og jeg kunne fråtse i de lekreste stoffene. I voksen alder hadde jeg lyst til å gi kreativiteten en sjanse, sier hun.

Stil- og fargeanalysene ballet imidlertid mer på seg enn Turid hadde tenkt. Kundene ønsket etter hvert å ha stilkonsulenten med seg på innkjøp av klær i butikker. Jeg tenkte: Så kjekt det ville vært om jeg hadde noe å tilby selv av klær og utstyr, et helhetskonsept. Det begynte med enkle topper og skjerf. Responsen var stor og jeg så flere muligheter. Med stipend fra Statens Nærings- og Distriktsutviklingsfond (SND) har jeg utarbeidet konseptet. Den første kolleksjonen er klar for produksjon etter nyttår. Min søster driver produksjon av strikkeplagg i Estland, og via hennes kontaktnett har jeg skaffet meg produsent i samme land, sier Turid.

Gir selvtillit og glede Designeren får glød i øynene når hun snakker om klær og mennesker. Hun lager klær tilpasset den enkelte og synes hun får ekstra valuta for strevet når hun ser selvtilliten og gleden hos kundene.

Det sies at gjennomsnittlig forbruk av klær og sko i Skandinavia er omkring 10.000 kroner året for hver av oss. Av dette heter det at i 80 prosent av tiden vår bruker folk flest kun 20 prosent av garderoben sin. Resten blir hengende, mest fordi vi spontankjøper feil plagg, påstår Turid Vesterheim.

På et møte i Oslo i september for alle landets konsulenter for Beauty For All Seasons viste Turid kolleksjonen sin for første gang. 30 av 50 konsulenter syntes både ideen og kolleksjonen hennes var så god at de bestemte seg straks for å være forhandlere.

Interessen skremte meg litt, spesielt tanken på alt arbeidet som følger med. I stedet for å ansette folk, kunne jeg tenke meg å selge konseptet og bare drive med design og produktutvikling selv, sier hun.

Trygg på hverandre -Straks jeg møtte Turid forsto jeg at hun var dyktig i faget sitt, sier Stine Pedersen. For meg betyr det alt at jeg føler meg vel i selskapsantrekket som skal brukes på scenen i London foran EN MILLIARD tv-seere. TV Norge viser forresten kåringen i et program 1. desember, bare så det er sagt, sier Miss Norway.

Stine har selv vært med på å bestemme farge og skjæringer på drømmekjolen. Valget av burgunder fløyel ble gjort for å framheve de grønne øynene hennes. Skjæringer i halsen er tilpasset jentas ansiktsvinkler.

-Turid sa for eksempel at jeg skal ha spisse eller firkantede ringinger, og jeg visste så altfor godt at hater runde halser. Jeg har lært utrolig mye av Turid og forstår nå hvorfor mange har dyre kjoler hengende i skapet uten at de blir brukt, sier Stine.

Hektisk tid Tiden etter kåringen har rommet mye reising og mange treff med nye og spennende mennesker for Miss Norway. Hva hun skal drive med etter missåret har hun ikke bestemt enda. Tror jeg vil bli lærer. Eller programleder i fjernsyn. Jeg liker å snakke, men akkurat nå er jeg for impulsiv til å velge yrke. Føles som om livet er i et grenseland. Derfor tar jeg en dag av gangen. I modellyrket er det mye fokus på mat og kropp. Jeg vet ikke om jeg orker å satse for fullt modellveien, sier hun.

Allerede torsdag dro Stine til Oslo for videre reise til Maldivene. I to uker skal de 90 kandidatene til Miss World-konkurransen øve og la seg fotografere, slappe av og venne seg til rampelyset. I år er det 50 år siden konkurransen ble opprettet og feiringen blir stor. De to damene fra Rogaland, miss Stine og designer Turid, har sterke følelser foran begivenheten. Selv om Stine synes det er godt å vite at både foreldrene og kjæresten hjemmefra kommer over for å se på. Turid kan i tillegg vinne 25.000 amerikanske dollar for beste design av selskapskjole.

-Jeg er dødsfornøyd med kjolen og gleder meg veldig, sier Stine. Det blir med skrekkblandet fryd jeg ser på kåringen, sier Turid. Tenk om Stine snubler i slepet. Eller om stroppen av strass i ryggen går opp.

randi.mydland@ stavanger-aftenblad.no

Publisert: