Rogalands første lynladere åpnet i Sandnes

Fram til nå har hurtiglading vært standard for folk på langtur med elbil. Nå har Rogaland fått sine første lynladere.

Publisert: Publisert:

Det er fire ladere fra start av, med mulighet for to til. Foto: Eivind Aarre

  • Eivind Aarre
    Journalist

De nye laderne som ligger ved Circle K-stasjonen ved Kvadrat, var klar til bruk mandag kveld. Laderne har en makseffekt på 350 kilowatt (kW). Per nå er det ingen biler som tåler denne effekten, men en Audi Etron vil kunne lade med en fart opp til 150 kW på disse laderne. Det er raskere enn effekten en Tesla-eier får på en av Teslas superladere. Disse laderne har i dag en makseffekt på 120 kW.

Tesla Model 3 har nå fått oppdatert programvare i bilen, som gjør bilen i stand til å lade opp mot 200 kW på CCS-ladere med såpass høy effekt.

Med lading på 150 kW og mer får du langt over halvt batteri på rundt en halvtime.

Til sammenligning gir lading på en stikkontakt hjemme en effekt på rundt 3 kW. Det betyr rundt 14 kilometer økt rekkevidde i timen.

Les også

OVERSIKT: Her kan du hurtiglade elbilen i Rogaland

Best for nyere elbiler

– Laderen på Lura har egentlig en litt utradisjonell plassering, siden den er såpass nær byer som Sandnes og Stavanger. Vi har for eksempel ingen lynladere i Oslo. Lynladerne er først og fremst beregnet for elbiler på langtur. Vi bygger ut et ladenettverk i korridorene der det er mest trafikk, sier regiondirektør Nord-Europa Jan Haugen Ihle i Ionity, selskapet som har satt opp laderne.

Ionity er grunnlagt av BMW-gruppen, Daimler, Ford og Volkswagen-gruppen med Audi og Porsche. Selskapet har nå lynladere i 24 land i Europa.

Haugen Ihle understreker at nettverket ikke er begrenset til bilmerkene nevnt over. Alle elbiler med CCS-kontakt kan lade hos Ionity. Ladeeffekten er derimot høyest - altså over 50 kW - for nyere elbiler som Audi Etron, Jaguar I-pace, Tesla Model 3, Hyundai Kona og Kia E-niro. Også Mercedes EQC, som kommer senere i 2019, vil kunne lade rundt 100 kW.

Den nye Porsche Taycan, selskapets første rene elbil som kommer til Norge senere i år, vil ifølge produsenten kunne lade opp til 350 kW hos Ionity helt fra lansering.

For å kunne lade hos Ionity, må bilen ha en inngang for en CCS-kontakt som denne.

Hemmelighetsfull om pris

I en startfase vil det koste 80 kroner per gang å lade hos Ionity. Haugen Ihle vil ikke si noe om framtidens priser. Andre operatører tar mellom 2,50 og 4 kroner per minutt for hurtiglading opp til 50 kW.

Ionity har allerede hatt lynladere på Circle K Sira en stund.

– Det har vært jevn trafikk der også, men det er fortsatt god kapasitet der, sier Haugen Ihle.

– Men med tanke på at politikerne har mål om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler fra 2025, er det grunn til å tro at lynlading vil bli mer og mer etterspurt, sier Haugen Ihle.

Andre operatører kommer like etter Ionity med lynladere i Rogaland.

I løpet av juni åpnes det to lynladere på både Circle K Ålgård og Circle K Forus med makseffekt på 150 kW, mens Fortum åpner to lynladere ved Shell Aksdal onsdag. Disse laderne skal også ha makseffekt på 150 kW.

Publisert:

Les også

  1. Nord-Jæren: Rekordmange elbiler gjennom bommene - fortsatt i det blå når de må betale

  2. Bilferie i sommer? Her er Norges vakreste kjøreturer

  1. Elbil
  2. Stavanger
  3. Audi
  4. Porsche
  5. Hyundai