73 millioner for bru til Helgøy

Vassbakk & Stol har det laveste anbudet på bru til fruktøya Helgøy i Hjelmeland: 72,8 millioner kroner, eksklusiv moms. Fylkesrådmannen går inn for utbygging, hvis Hjelmeland kommune og øyfolket bidrar.

Utbyggingen startet i 2016 med veibygging på øya. Håkon Helgøy og de 36 andre fastboende venter på fortsettelsen.
  • Tor Inge Jøssang
    Tor Inge Jøssang
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over to år gammel

– Det er 20 årsverk på øya, som er knyttet til fruktdyrking og Helgøy skyssbåt AS. Vi er i stor vekst og håper å kunne kjøre frukta i land neste år, sier Kristen Helgøy.

Opprinnelig skulle 200 meter med fylling og sju meter med bru sørge for at Helgøy bli landfast. Utbyggingen bråstoppet i 2016. Da ustabil blåleire ble oppdaget på havbunnen, konkluderte Statens vegvesen at grunnforholdene i sundet ikke ville gi tilstrekkelig styrke og sikkerhet for den planlagte fyllingen. Nye kostnadsanslag viste tredobling av prisen, opp fra cirka 47 millioner til cirka 150 millioner.

– Vi må la markedet fortelle oss den reelle kostnaden, sa Per Kåre Foss (KrF) da Samferdselsutvalget behandlet saken i mars.

Utlyst med forbehold

Anbudet ble derfor utlyst med forbehold om at fylket skal vurdere prisene og deretter avgjøre om brua skal bygges. I de nye planene er traseen for fylling og bru trukket i en bue østover for å unngå leira på havbunnen. Entreprenøren kan gjøre endringer for å finne bedre løsninger.

Tre firma har gitt tilbud innen fristen 18. september. Utenom Vassbakk & Stol, har Stangeland Maskin gitt pris på 78,6 millioner og Bertelsen og Garpestad 148 millioner, uten moms.

– Entreprenørene trenger arbeid til vinteren. Dette tilbudet får aldri fylkeskommunen igjen, det blir aldri billigere, sier Kristen Helgøy.

Ønsker spleiselag

Hjelmeland-ordfører Bjørn Laugaland (Sp) er optimistisk etter å ha snakket med den politiske ledelsen i fylkeskommunen. De har diskutert et spleiselag.

– Jeg håper på en skisse som vi kan diskutere i formannskapet, og som kan vedtas av dagens kommunestyre og fylkesting i oktober. Momsen får fylkeskommunen igjen. Alternativet til bru er å betale for båtforbindelse inn i evigheten, sier Laugaland.

Saken skal opp i Samferdselsutvalget kommende onsdag. Fylkesrådmannens innstilling:

Prosjektet Helgøy bro realiseres basert på forslag til finansieringsplan omtalt i saken. Det forutsettes at Hjelmeland kommune bidrar med 5 millioner kroner og Helgøysamfunnet bidrar med et årlig tilskudd på 193.832 2019-kroner over en 20-årsperiode. Det forutsettes videre at momskompensasjon er en del av finansieringen og at laveste innkommende tilbud på en totalkostnad på 91.058.230 kroner står seg gjennom videre kvalitetssikringsprosessen.

OPPDATERING: Ifølge Hjelmeland-ordfører Bjørn Laugaland er det ikke Helgøysamfunnet som skal betale nesten 200.000 kroner i 20 år, det er Hjelmeland kommune.

– Jeg har diskutert dette med rådmannen og vi mener dette er skoleskysspenger, som kommunen betaler i dag. Det er kommunen som må dekke inn dette, ikke folk på Helgøy. Hvis det ikke bygges bru, har kommunen disse løpende utgiftene i all evighet. Derfor tror jeg et tilskudd på 5 millioner er god butikk for kommunen, sier Laugaland.

Kommunen skal gjøre sitt vedtak onsdag 2. oktober.

Les også

  1. Helgøy bru lyses ut på anbud

  2. Øya med 32 innbyggere skulle få bru - så bråstoppet byggingen

  3. Fruktpallene blir stående på Helgøy fordi ferja ikke har plass

  4. Eplene i Ryfylke får ekstraferje likevel

Publisert:
  1. Bjørn Laugaland
  2. Statens vegvesen
  3. Stangeland Maskin
  4. Hjelmeland
  5. Ryfylke

Mest lest akkurat nå

  1. Skulle sjekke om alt gikk bra med naboen. Ble stukket med kniv i brystet

  2. Kjemperesultat for Rogaland-bedrift - har ordrereserve på 4,6 milliarder

  3. – Jakob vil ikkje vere den som ligg bak og tilfel­dig­vis klarer å spurte forbi. Han vil vinne med over­tyding

  4. Støyende asfalt­arbeid mellom Tjensvoll­krysset og Madla­krossen de to neste nettene

  5. Birgitte-saken: Siktede la en felle for det som viste seg å være politi­folk

  6. Hun ble syk, manglet penger – derfor valgte hun dette yrket