Dreven jomfru på vei mot Norge

Et sju meter langt maleri funnet i en låve på Eigerøy var med å bestemme hvordan "Stavangerfjord" skulle se ut. Søndag og mandag er "Stavangerfjord" på sin jomfrutur til Risavika og videre til Bergen.

Publisert: Publisert:

Direktør Ingvald Fardal var en stolt mann i går. Foto: Torstein Lillevik

Markedssjef Susanne Bonde sier at det er det største hun har vært med på i sin yrkeskarriere. Foto: Torstein Lillevik

"Stavangerfjord" ved kai i Hirtshals. Foto: Torstein Lillevik

Stavangerfjord1.jpg Foto: Torstein Lillevik

Stavangerfjord2.jpg Foto: Torstein Lillevik

Det er viktig med den siste finishen før jomfruturen til Risavika og Bergen. Foto: Torstein Lillevik

Direktør Ingvald Fardal har mer eller mindre bodd ombord på "Stavangerfjord" siden tidlig i juni. Det har ikke vært en lett seilas ved kai på verftet Jomfruturen måtte utsettes i flere omganger. Det er derfor en svært lettet direktør som tar i mot Aftenbladet i Hirtshals søndag kveld. Nå er alt klart.

— 150 personer har jobbet helt til det siste med å få ting på plass. Elektrikerne gikk nettopp i land. Vi har med oss ekstra mannskap i tilfelle noe skulle gå galt. Det gjør det garantert. Svært mye ombord er datastyrt og satellitter skal finne skipet. Vi kommer helt sikkert til å oppleve barnesykdommer, sier Fardal.

Han viser Aftenbladet rundt i skipet.

— Historien vår starter egentlig med at egersunderen Arne Teigen kjøpte "Bergensfjord" av Den Norske Amerikalinjen en gang på 1970-tallet. Teigen tok vare på gjenstander fra gamle "Bergensfjord" blant annet et sju meter langt maleri laget av Per Krogh. Det skal på plass i nye "Bergensfjord". Bildet lå rullet sammen i 30 år i en låve på Eigerøy, forteller Fardal.

Stort øyeblikk

Susanne Bonde er markedssjef i Fjordline Danmark. Hun har jobbet ti år i selskapet.

— Dette er den største dagen i min yrkeskarriere. Skipet er fantastisk, sier hun programforpliktet mens rengjøringsassistenter tar siste finishen på parketten. Her skal alt være perfekt på den første turen.

Direktør Ingvald Fardal synes dagen er nesten uvirkelig. Dette har han jobbet for lenge.

— Vi visste allerede da vi overtok Fjordline at noe måtte gjøres. Først var planen å bygge om gamle skip, men så falt bunnen ut av markedet for verftene som bygger båter. Dermed ble det like billig å bygge nytt.

"Stavangerfjord" er 170 meter lang. Det vil si at båten tar tre bølger samtidig. Det gir en mye bedre stabilitet i sjøen.

— Dette var en av grunnene til at vi droppet Hanstholm og valgte Hirtshals. Vi hadde ikke fått plass i Hanstholm til et så langt skip, sier Fardal og tar Aftenbladet med i land.

Der er borgermesteren i Hirtshals i gang med sin lovprising av nordmenn og de daglige forbindelsene til Norge. Handelsforeningen i Hirtshals serverer snaps og et dansk kor synger om når det blomstrer i Hardanger. Det er så vakkert, så vakkert. Det er deilig å være norsk i Hirtshals.

Ombord i skipet studerer vi utvalget av drikkevarer, selvsagt kun for å veilede leserne, men det store spørsmålet er om Hansa dominerer eller om Egersund-rederiet har tatt vare på sine lokale forpliktelser. Og der dukker de opp, de ulike øltypene til Berentsens brygghus. Ingvald Fardal nikker fornøyd.

Ingen Rema 1000-butikk

Fardal er opptatt av at "Stavangerfjord" skal være noe mer, noe annerledes enn de gamle danskeferjene. Han nevner to eksempler.

— I taxfree-butikken legger vi vekt på at det ikke er en Rema 1000-butikk. Nivået skal være mye høyere. Og når det gjelder underholdning, så har vi et nytt og unikt konsept. Du vil aldri finne et bulgarsk danseband her.

Fardal forteller at det på jomfruturen til Risavika er 1000 passasjerer. Det er plass til 1500. Det er 306 lugarer og plass til 600 biler ombord.

"Stavangerfjord" må kunne kalles en dreven jomfru etter ufrivillige uker ved kai på verftet. Hun er samtidig en dreven jomfru. Mannskapet har fått trene uten passasjerer.

Men nå gjelder det.

Publisert: