Samferdselssjef slakter transportplan for Sandnes

Den nye transportplanen, som skal få folk i Sandnes til å gå, sykle og reise mer kollektivt, får gjennomgå av samferdselssjefen i fylket.

Ruten i Sandnes er knutepunkt for kollektivreiser med både tog og buss. Foto: Carina Johansen

  • Camilla Bjørheim
    Camilla Bjørheim
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

I et uvanlig krast brev kritiserer samferdselssjefen i fylket Gottfried Heinzerling kommunes forslag til ny transport- og mobilitetsplan.

Samferdselssjefen mener at en rekke av anbefalingene i planen til Sandnes bygger på bakgrunnsrapporter som er mangelfulle og feilaktige.

«Vesentlig informasjon om rutetilbudet og tidligere utredningsarbeid om kollektivtrafikken er mangelfullt - eller feilaktig - beskrevet i flere av dokumentene.», skriver han i brevet.

Gottfried Heinzerling er avdelingssjef i samferdselsavdelingen i Rogaland fylkeskommune. Foto: Jarle Aasland

– Løsningene finne allerede

Han mener forfatterne ikke har fått med seg at rutetilbudet i Sandnes vil bli vesentlig bedre når den nye bussveien står klar, og peker på at det foreligger vedtak om rutetilbudet etter bussveiens åpning i 2021/2023.

Han har også funnet eksempler på ruter som allerede er forbedret, men likevel får kritikk i bakgrunnsrapportene kommunen har brukt.

Bussveien fra Kvadrat til Ruten skal gå her, i Strandgata. Foto: Pål Christensen

Konsulenter får kritikk

Det er særlig rapporten fra Gustav Nielsen Consulting, som Sandnes kommune har bestilt som underlag for sin nye plan, Heinzerling kritiserer.

Han mener konsulentene ikke har fått med vedtak i fylkestinget i 2014, som omhandler framtidig rutetilbud i fylket, og skriver: «Slik rapporten fra Gustav Nielsen Consulting nå ligger [...] hevdes det at fylkeskommunen ikke har noen plan for rutenett etter bussveiens åpning. Dette er det stikk motsatte av de faktiske forhold».

– Det er mye godt i planen til Sandnes, men i bakgrunnsrapporten går konsulenten knallhardt ut og kritiserer fylkeskommunens satsing på kollektivtrafikk. Derfor har vi reagert. Og vi stiller spørsmål ved hvofor Sandnes kommune ikke har reagert på denne rapporten. Noe ved kvalitetssikringen har ikke fungert, sier Heinzerling.

– Det er feil!

– Det samferdselssjefen sier om at vi ikke har brydd oss om vedtatt plan for bussnettet, er feil. Om han leser utredningen, ser han at planer for framtidig rutenett er diskutert i vår rapport. Men vi viser også til utredning som sier at framtidens mål om nullvekst i biltrafikken stiller større krav til kollektivtrafikken, sier Gustav Nielsen til Aftenbladet.

Han mener i sin rapport å peke på en del utfordringer som ikke vil løses med bussvei og vedtatt styrking av kollektivtrafikken.

– Samferdselssjefen er litt nærtagen. Jeg mener ikke at jeg har svar på alle detaljene, men at det er behov for en ny utredning.

– Hvorfor tok du ikke kontakt med fylkeskommunen i anledning ditt oppdrag for Sandnes?

– Det ville være ideelt, men rammene for oppdraget tillot ikke det, sier Nielsen.

– Vi kommer i klemma

Kommunaldirektør i Sandnes Kristin Barvik opplever at det først og fremst er konsulentrapporten fra Gustav Nielsen som er gjenstand for kritikken fra fylkessamferdselssjefen.

– Jeg forstår at det hersker en faglig uenighet mellom samferdselssjefen og Gustav Nielsen. Kommunen havner derfor i klemma mellom to fagmiljøer, sier Barvik, som har diskutert saken med Heinzerling.

Hun synes han går vel detaljert til verks i bakgrunnsrapporten.

– Vi bestilte konsulentrapporten for å få et bilde av kollektivløsninger i Sandnes. Vi forholder oss selvsagt til bussveien og føringer som ligger i gjeldende anbud på kollektivtrafikken, sier hun.

– Det er ikke dobbeltarbeid dere holder på med, ettersom fylket har oversikten over kollektivtilbudet i regionen?

– Nei, vi jobber med en lokal plan. Dette er et langsiktig visjonsdokument, som tar for seg hvordan vi bør arbeide lokalt for å nå felles mål om økt bruk av miljøvennlige transportformer. Sandnes kommune må kunne ha ambisjoner på egen bys vegne, og vi må kunne ha noen visjoner til etter at denne anbudsperioden på kollektivtrafikk er over. Men vi har ingen ambisjoner om å begynne med ruteplanlegging og tar til etterretning at samferdselsavdelingen i fylket lar seg provosere. Tanken var imidlertid aldri å gå dem i næringen, sier Barvik.

– Er dere fornøyd med rapporten fra Gustav Nielsen?

– Til vårt bruk er den grei. Som med alle konsulentrapporter; noe tar vi med oss, noe tar vi ikke med oss, sier Barvik.

Lokal transport og mobilitetsplan

  • Sandnes kommune har utarbeidet lokal transport- og mobilitetsplan
  • Planforslaget ut på høring, med høringsfrist 15. mai
  • Planen omfatter transport og mobilitet i hele kommunen. Målet er mer miljøvennlig transport og økt bruk av kollektivtransport, sykkel og gange.

Les også

  1. Brann ved Dalsnuten

  2. Syklister kritisk til bussvei-løsning i Strandgata

  3. Sykkelbyen Sandnes har druknet i biler

  4. Vel mye ritt og rulleski?

Publisert:
  1. Sandnes kommune

Mest lest akkurat nå

  1. Brødet han baker koster 150 kroner. Likevel blir han utsolgt hver uke

  2. Maktdemonstrasjon av skadeskutt Oilers – ydmyket Storhamar

  3. Nydelig lobb av Herrem i norsk overkjøring

  4. Domkirken kan få nytt hovedalter i stål. Det skaper diskusjon

  5. Hun trodde hun skulle arve 4 millioner av søsteren. Men pengene gikk til Frelsesarmeen og SOS-barnebyer

  6. Nakstad er ikke overrasket over hytteeiersøksmålet