Hvor er det utrygt å sykle i Stavanger og Sandnes?
Vi ønsker dine innspill.
Roar Børresen seksjonssjef sykkel i Stavanger kommune. Foto: Kristian Jacobsen
- Elisabeth RisaJournalist
- Håkon ÅreskjoldUtvikler
Aftenbladet ønsker å kartlegge hvilke strekninger i Stavanger, Sandnes og omegn som oppleves som utrygge for syklister.
Ved hjelp av kartet under, kan du markere et punkt, legge ved navn og kontaktinfo, og fortelle oss hvorfor strekningen oppleves som utrygg.
Stavanger har målt: Smalt på Hinnaruta
Stavanger har som første by i Norge gjennomført avstandsmåling mellom bil og sykkel for å kartlegge hvor tett bilistene kommer på syklistene.
I løpet av ni uker i fjor syklet 25 syklister 438 turer i Stavanger på totalt 3120 kilometer.
Syklene var utstyrt med sensorer som viste at det ble foretatt 5101 forbikjøringer av syklistene i prosjektperioden.
Av disse forbikjøringene målte kun 43 passeringer 60 cm eller mindre.
Deltakerne var hverdagssyklister mellom 20 og 60 år, og brukte sykkel som transportmiddel til jobb eller treningstur.
– Våre målinger viser at det på noen få steder er for liten avstand mellom syklist og motorkjøretøy. Et eksempel er der sykkelfeltet er smalere enn 150 cm som på enkelte strekninger på Hinnaruta. Det betyr ikke nødvendigvis at passeringen er farlig, men vi konkluderer uansett med at dette kan oppleves som ubehagelig og at det derfor bør utbedres. Ellers viser våre data at kjørende er flinke til å holde avstand til syklister i Stavanger, sier Roar Børresen, seksjonssjef for sykkel i Stavanger.
Mye på kartet i Sandnes
Kenneth Flesjå er leder for sykkelsatsingen i Sandnes kommune.
Han tror fort disse veien vil skille seg ut:
- Strandgata
- Oalsgata
- Løwenstrasse
- Hoveveien
- Jærveien
Kenneth Flesjå er sykkelkoordinator i Sandnes kommune. Han tror fort flere sentrale veier inn mot Sandnes sentrum kan merke seg ut på sykkelkartet. Her er han på sykkel sammen med kona Gunn Rita Dahle Flesjå. Foto: Pål Christensen
– Strandgata blir bussvei men oppgraderes samtidig for syklister. Oalsgata knyttes opp mot sykkelstamveien, men påkoblingspunkt må vi rydde opp i og vi ser på mulighet for å knytte bydeler tettere sammen. Løwenstrasse har en del rekkefølgekrav, der er det en prosess på gang nå som vi jobber med. Hoveveien er et større prosjekt. Deler av Hoveveien er ganske bra, men når det nærmer seg sentrum ser vi at den ikke er bra nok. Jærveien vil bli bedre, men det skjer mer gradvis med utviklingen av sentrum.
– Når du oppsummerer disse veiene sier det seg selv at på sikt vil det bli bedre, sier Flesjå
Mest lest akkurat nå
Akkurat nå diskuterer ekspertene Norges koronaregler. Spesielt på to områder kan det bli endringer
To båter har gått ned på islagt fjord på Høle
Bor du i borettslag, i Smeaheia, i Bjergsted, på Hinna eller har du hus i naturfarge? Da bør du lese dette
Matvognen måtte etterfylle tre ganger sist helg: Hyttefolket vil ha middag med til fjellheimen
Barneskoler og ungdomsskoler til gult nivå - nå er det disse reglene som gjelder
Smitte på Smiodden skole
Aftenbladet anbefaler
Akkurat nå diskuterer ekspertene Norges koronaregler. Spesielt på to områder kan det bli endringer
Pøbel rørte verden, nå vil han gi denne gigantiske skulpturen til Jæren
Jente (17) ble sexfilmet i skjul. Så ble videoen delt på Snapchat: – Jeg har vært mye lei meg
Ble bedt om å jukse i korona-søknad