Barnepsykolog: Ikke kommenter jentas søte kjole

Barnehagepersonal og foreldre bør droppe å snakke om jenter og gutters utseende og heller spørre hvordan de har det.

Publisert: Publisert:

For mye kommentarer om utseende kan føre til at små barn tidlig blir opptatt av kropp, mener barnepsykolog. Illustrasjonsbilde. Foto: Johannessen, Sara

  1. Leserne mener

– Når vi alltid møter den lille jenta med «så fin du er i dag» , forteller vi egentlig jenta at utseendet er viktig. Jenter er stadig yngre når de blir opptatt av utseende og kropp, og jeg mener det det er en direkte kobling mellom dette og den massive strømmen av kommentarer de får. Det må vi ta på alvor, sier barnepsykolog Elisabeth Gerhardsen.

– Min utfordring til leserne er: Prøv å si hei til en liten jente uten å kommentere utseendet hennes. Du kan spørre hvordan hun har det eller enda bedre: hva hun mener om noe. Noen blir oppgitt og innvender: «Skal vi ikke få lov til å si at de er pene lenger?». Mitt svar er jo, hvis det er bursdag, kan du si noe om det. Helst etter at du har sagt for eksempel «så godt å se deg» og «jeg har gledet meg til å treffe deg,» sier hun.

Les også

Barnehageansatte behandler jenter og gutter forskjellig

Les også

Når barna leker ute blir forskjellene mindre

Som på 60-tallet

Aftenbladet skrev fredag om en studie fra Universitetet i Stavanger som viser at barnehagepersonell behandler gutter og jenter på ulik måte.

– Funnene er troverdige og nedstemmende. Dette er de samme trekkene vi så på 60- og 70-tallet. Vi vil så gjerne tro at verden har gått videre, og vi har lullet oss inn i en ide om at vi er likestilt. Men det er vi ikke, sier hun.

Gerhardsen mener det hviler et stort ansvar på barnehagepersonalet.

– De bør ha dette som et tema de jevnlig tar opp. I tillegg til å se på egen væremåte og ta en gjennomgang av bokhyllene. I barnelitteraturen er hovedrolleinnehaveren er stort sett en gutt og litteraturen for de yngste barna er ekstremt konservativ i hvordan den fremstiller kjønnsrollene, sier hun.

– Videre bør de jobbe med hvordan de hilser på barna, hva de viser interesse for og å sikre seg at både gutter og jenter kommer til orde.

– Nedslående

Både Gerhardsen og professor Stein Erik Ulvund ved Universitetet i Oslo understreker at biologiske forskjeller mellom kjønn blir forsterket hvis man har tradisjonelle forventninger.

– De skal ikke tvinge noen til å leke med noe de ikke er interessert i, men problemet ligger i den daglige kommunikasjonen: Hva du sier og ikke sier, påpeker Ulvund, som beskriver resultatene av studien som nedslående.

Han understreker at det er problemer med observasjonsmodellen brukt i undersøkelsen, men påpeker at resultatene er i samsvar med andre norske undersøkelser på området.

– De voksne er lite bevisste når man behandler jenter og gutter så forskjellig. De går baklengs inn i fremtiden, og burde vite bedre, sier han.

Ulvund mener barnehagene bevisst skulle oppmuntre til utradisjonell lek.

– Norge har et veldig kjønnsdelt arbeidsmarked fra før, barnehagepersonalet har en enorm påvirkningskraft. De er rollemodeller og må skjerpe seg.

Han mener også temaet bør være sentralt i barnehagelærerutdanningen.

– Hvis barnehagene har en stor del ufaglærte vil de nok være mindre bevisst på det, sier Ulvund.

Stort ansvar

Barnehagesjef i Stavanger, Monica Buvig Stenseth, sier likestilling er tydelig tatt opp i barnehagens nye rammeplan.

– Jeg er enig i at det ikke er ønskelig at vi som voksne skal være med på å opprettholde kjønnsrollemønstre. Barna skal få samme muligheter uavhengig av kjønn. Det ligger et stort ansvar for oss i administrasjonen og i barnehagene for å jobbe sånn at vi er bevisst på det, sier hun.

Barnehagejsefen sier de ikke har kjønn som skærskilt tema overfor barnehagene, men at de jobber grundig med den nye rammeplanen.

– Er dette noe dere vil ta mer tak i?

– Forskningsarbeidet som er gjort er spennende. Vi har ikke satt dette opp som tema, men vi vil løfte alt i rammeplanen, sier hun.

– Hva har det å si at det er så mange ufaglærte i barnehagen?

– I Stavanger har vi 37 prosent ufaglærte. Det sier noe om at vi må være bevisst på å øke faglig refleksjon. Vi må ikke være ubevisst på hvordan voksenrollen påvirker barna, sier hun.

Publisert: