Bymiljøpakken arver «sjokkunderskudd» på nær en halv milliard kroner

Nord-Jæren-pakken skulle gi 800 millioner i pluss for Bymiljøpakken. Men feilvurderinger har i stedet snudd dette til et underskudd på nær en halv milliard kroner, opplyser samferdselssjef Gottfried Heinzerling onsdag.

Samferdselssjef Gottfried Heinzerling i Rogaland fylkeskommune presenterte et avvik på nesten en halv milliard som egentlig skulle være et overskudd på 800 millioner kroner.
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over to år gammel

Styringsgruppen for Bymiljøpakken, med de fire ordførerne på Nord-Jæren og fylkesordføreren, hørte fylkeskommunens samferdselssjef informere om det han kaller for et sjokkunderskudd.

Sprengte rammene

Og når underskuddet kommer i tillegg til de 2 milliardene som skal kuttes i prosjektene til Bymiljøpakken på Nord-Jæren, sier det seg selv at kuttene blir enda tøffere.

Politikerne trodde de hadde et overskudd fra den gamle Nord-Jæren-pakken på 800 millioner kroner. Så viser det seg at underskuddet er på 465 millioner kroner. Og dette underskuddet må dekkes av Bymiljøpakken.

Fylkesvei 505 Skjæveland- Foss-Eikeland, forbindelsen mellom fylkesvei 44 og Kvernelandsveien, samt veiforbindelsen til godsterminalen på Ganddal, har sprengt de økonomiske rammene.

– Katastrofe

– Dette er intet mindre enn en katastrofe, sier Sola-ordfører Tom Henning Slethei til Aftenbladet.

Han mener det er forunderlig at et prosjekt som var kostnadsberegnet til 492 millioner kroner får en totalkostnad på 929 millioner kroner.

– Egentlig blir kuttene enda større fordi vi også må ta inn sykkelveiprosjekter til 154 millioner kroner i Sandnes og Sola. Den er ikke lagt inn, sier han.

– Vi burde passet bedre på her, sier Gottfried Heinzerling.

– Her var det en haug med ting som gikk galt, sier han og peker på geologiske utfordringer, hyppig prosjektlederskifte og feilføringer som en del av forklaringen på underskuddet. Han la frem de nye opplysningene i møtet i styringsgruppen onsdag.

Sandnes-ordfører Stanley Wirak var heller ikke nådig i sin kritikk av administrasjonen:

– Den har ikke forstått de enkleste bokføringsprinsipper; forskjellen på hva som er gjeld og reelle penger. Og hvem har bestemt at vi skal ha en firefelts bru over godsterminalen på Ganddal som ikke har trafikkgrunnlag, tordnet han.

Les også

Kraftige protester på forslaget om å droppe E39-prosjektet Smiene-Harestad

Gransking eller revisjon

Også Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun og ordfører Jarle Bø i Randaberg var lite tilfredse med utviklingen i denne saken. De ga uttrykk for at det var behov for bedre kontrollrutiner så varsellampene kunne tennes på et tidligere tidspunkt.

Advarer mot heksejakt

– Vi må ha et nytt system for kostnadsstyring, så vi ser overskridelsene før det er for seint, påpekte Jarle Bø.

– Hvordan kunne dette skje, spurte Kari Nessa Nordtun og antydet at en gransking eller revisjon for å ettergå detaljene. - Underskuddet må nå inn i Bymiljøpakken, sier hun.

– Jeg vil advare mot å starte en heksejakt og finne syndebukk her. Vi er opptatt å finne forklaringen på hva som gikk galt, og lære av det, sa samferdselssjefen som advarte mot en gransking.

  • OBS: Kommentarfeltet i saken ble stengt på grunn av personangrep.
Publisert: