Her ser et tysk bombefly dagens lys

Det sjeldne, tyske krigsflyet av typen Heinkel He-115B/C ble lørdag hevet fra Hafrsfjord etter 70 år på fjordbunnen. Deretter ble vraket fraktet til land i Sola sjø.

Publisert: Publisert:

Det sjeldne, tyske krigsflyet av typen Heinkel He-115B/C ble lørdag hevet fra Hafrsfjord etter 70 år på fjordbunnen. Deretter ble vraket fraktet til land i Sola sjø. Foto: Torstein Lillevik

  • Jan-Petter Helgesen
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

Det to-motors bombe— og torpedoflyet er det eneste gjenværende av en tysk produksjon før og under krigen på 300 fly. Det er derfor et klenodium fra krigens dager som er hevet fra 40 meters dyp i Hafrsfjord - bare en kilometer fra lokalene til Flyhistorisk museum, opplyser styreleder Egil Endresen i Venneforeningen til Flyhistorisk museum, Sola, til Aftenbladet.

Endresen legger ikke skjul på at han på forhånd var svært spent på hevingsoperasjonen og slepingen inn til land. - Det ble ikke meget søvn på meg natt til lørdag selv om flyvraket var løsnet fra gjørmebunnen i fjorden dagen før og hevet til 20 meter under vannflaten, sier han.

I god stand

Å få flyet dratt til land var en langtekkelig prosess. Heving og fraktetappen inn til Sola sjø måtte gå svært langsomt.

— Ingen kunne med sikkerhet si noe om tilstanden til flyvraket etter 70 år på bunnen av fjorden. Da flyet som lå i opp ned-stilling, brøt vannflaten viste det seg å være i bedre stand enn ventet.

Selv de tyske krigskorsene på flyskroget var godt synlige. Det samme var malingen og beskaffenheten av skrog og vinger.

Les også

Heving startet i Hafrsfjord

— I Flyhistorisk museum skal vi nå begynne restaureringsarbeidet på flyet. Det første som må gjøres er å dele det opp i mindre deler og deretter legge delene i et ferskvannskar., sier Endresen.I karet må delene ligge i minst to år for å få bort alt salt som må være i skroget. Bassenget er plassert utenfor inngangen til flymuseet. For publikum vil det bli mulig å se vrakdelene under oppholdet i ferskvannet, påpeker Egil Endresen.

Mange skuelystne

Flere hundre skuelystne var møtt fram i Sola sjø for å følge bergingen av vraket. Det samme var også et stort antall frivillige hjelpere fra flymuseet.

Det meste av hevingsoperasjonen ble utført av dykkere fra dykkerfirmaet Stavanger Dykkersenter. Ikke minst var Tor Arthur Andreassen aktiv. Han var den første som fant vraket etter at Statens kartverk i 2006 hadde avslørt at det lå et stort fly på bunn av Hafrsfjord.

Før flyet kunne tas på land måtte det behandles og skures mest mulig for å bli fritt for vann og gjørme. Dette skjedde mens flyet hang i stroppene til en mobilkran.

Internasjonal interesse

Egil Endresen opplyser at det er stor interesse også internasjonalt for bergingen av Heinkel-maskinen. Blant annet har flymuseet på Sola har godt kontakt med den Tekniske høyskolen i Berlin.

Utenom den tyske marinen hadde også den norske marinen seks fly i tjeneste ved krigsutbruddet. Et av disse lå 9. april 1940 i Sola sjø og ble tatt som krigsbytte av tyskerne.

Heinkel-fabrikkene som bygget flytypen eksisterer ikke lenger. Det har derfor ikke vært mulig for folkene ved flymuseet å få tak i originale produksjonstegninger av flyet. Til hjelp under gjenoppbyggingen må de benytte seg av manualer som det er bedre tilgang til.

Det tyske flyet med kjennetegn 8L+ FH havarerte under landing 28. desember 1942. Landingen skjedde etter at flyet hadde eskortert en tysk konvoi utenfor jærkysten.

— Landingen ble så hard at den ene flottøren ble revet av. Flyet la seg på siden og sank, opplyser flyhistoriker Johan P. Petersen.

Tyskerne lykkes å berge den ene motoren før det forsvant i dypet. De tre i besetningen ble ikke skadet under havariet.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Eva (21) fant morens biologiske opphav med sitt eget DNA

  2. Høiland fikk tøff beskjed av Berntsen

  3. Dei tek over lokalet til Sjå Inge: – Vil vere ein restaurant/­kafé med trykk på kafé

  4. Sandnes Ulf slo KFUM, er med i toppstriden

  5. Beboere slukket kjøkkenbrann i Sandnes

  6. Ryfylke­tunnelen måtte stenge et felt på grunn av tysk sykkel­turist

  1. Stavanger