Salget av ungdomskort stuper

Det ble ifjor solgte 31. 291 færre ungdomskort enn for fire år siden. Kolumbus skylder på prisøkning.

Publisert: Publisert:

Færre ungdommer kjører buss og tog. Foto: Pål Christensen

  • Julie Teresa Olsen
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

I 2013 solgte Kolumbus 178.350 ungdomskort. I 2016 var tallet redusert til 147.059. Det er en nedgang på 17,5 prosent.

– I 2014 steg prisen fra 300 til 350 kroner per måned. Det er påfallende at salget går kraftig ned etter dette. Vi har ingen annen forklaring en at det skyldes pris. Det ble derfor vedtatt å redusere prisen igjen til 299 kroner i 2017, forklarer Elisabeth Tostensen, kommunikasjonssjef i Kolumbus.

Hun innrømmer at den store nedgangen var uventet.

Les også:

Les også

Her velger elevene bilen

– Det ser ut til at pris har en mye større effekt enn vi hadde trodd. Vi er spente på om prisreduksjonen får effekt.

I januar og februar ble det solgt 27.138 ungdomskort. Det er 2280 færre enn på samme tid i fjor da ungdomskortet var 50 kroner dyrere.

– Det er for tidlig å trekke noen konklusjon. I vår skal vi ha en grundig gjennomgang av årsaken til at salget har gått kraftig ned de siste årene, sier hun.

Elisabeth Tostensen, kommunikasjonssjef i Kolumbus. Foto: Fredrik Refvem

Fra januar 2016 kostet en månedlig studentbillett for én sone det samme som ungdomskortet. Det førte til at salget av antall studentbilletter økte med 40 prosent fra 2015 til 2016.

Dette forklarer også noe av fallet i antall solgte ungdomsbilletter. Den store økningen i salg av studentbilletter overstiger fallet i antall ungdomsbilletter og det synes vi er gledelig, sier Tostensen.

Tabellen viser salget av antall månedskort for ungdom.

Årstall Antall ungdomskort
2012177.707
2013178.350
2014165.809
2015154.671
2016147.059

Bussen er full

Rektor på Sola videregående skole, Janne Handeland, forstår godt at en del elever velger bil fremfor buss.

– Vi har en del elever med lang vei. Når da kollektivtilbudet ikke er all verdens, er det klart de tar bilen. Men vi ser at de er flinke til å fylle opp bilene, sier Handeland.

Hun har flere ganger kontaktet Kolumbus på grunn av dårlig kapasitet på enkelte avganger.

– Kolumbus har økt fra to til fire avganger i timen, men likevel opplever elever at de blir forbikjørt på enkelte avganger før og etter skoletid. Da er det ikke rart de velger bort bussen til fordel for private løsninger. Jeg har bedt Kolumbus sette inn større busser, sier rektor.

  • Fikk du med deg denne? Toget til Olav når aldri bussen hjem.

Emilie Risa Mong er elevrådsleder på Sola vgs. Hun mener det er naturlig at elevene tar bilen.

– Dette er en skole som ligger litt borte fra alt annet, fra butikker og der elevene bor. Da sparer man mye tid på å kjøre, sier hun.

Selv om bil og bensin koster mye penger, mener hun det er verdt det.

  • UNGDOMSKORT (Ungdomsbillett): Den billigste periodebilletten for deg som er fra og med 15 år til og med 20 år gammel. Ungdomsbilletten gjelder i 30 dager og kan brukes på både dagruter og nattbuss.

– Skulle jeg tatt bussen, hadde jeg reist i to timer hver dag. Det har mange elever ikke tid til.

Med gode parkeringsmuligheter og stappfulle busser oppveier fordelene ulempene.

– Dessuten låner mange elever foreldrene sin bil. De slipper ofte å betale veiavgift, for bensin og sånn. Da ser de ingen ulemper med bilen, sier Mong.

Lærerne kjører

På Jåttå videregående skole kan elevene få tilgang til parkeringsplass for 500 kroner per halvår. 15–20 elever benytter seg av tilbudet. Men de aller fleste av de nærmere 1100 elevene bruker kollektivtransport, sykkel eller går til skolen.

– Elevene er veldig flinke til å reise kollektivt. Både buss og tog stopper like utenfor døra. Gratis parkering ligger et stykke unna, sier elevrådsleder Sivert Skartveit (snart 18 år).

Han bruker selv buss til skolen. Noe han har tenkt til å fortsette med selv om han snart får lappen.

– Det er både billigere, raskere og mer praktisk med buss, mener han.

Rektor Tove Vatsvåg Nylund innrømmer at lærerne er langt fra like flinke som elevene til å bruke kollektivtransport.

– Det har nok sammenheng med at vi er den skolen i Rogaland som har flest antall p-plasser for ansatte. Den er som oftest helt full, sier rektor.

Skolen disponerer til sammen 130 p-plasser.

– Vi har nylig fått hjemjobbhjem-avtale som har blitt bra etterspurt, forhåpentligvis er det en endring på gang. Vi har mange ansatte med små barn og hovedargumentet er at det er vanskelig å kombinere kollektivtransport med henting i barnehagen, forklarer Nylund.

Firehjulinger på Randaberg

Rektor Juliane Smith Wergeland på Randaberg vgs mener det er færre som kjører bil nå enn før, selv om skolen har gratis parkering for elevene.

– Det har vært mindre mas om flere parkeringsplasser i år. Noe som kan tyde på at færre kjører, mener Wergeland.

Hun synes derimot det er en utfordring at stadig flere elever kjører firehjuling til skolen.

– Politiet bør bli flinkere til å kontrollere bruken av firehjulinger. Flere kjører uforsvarlig, mener rektor.

– Joda, vi har en del som kjører firehjuling. Det er kanskje mer vanlig «på landet», sier eleverårdsleder Markus Haga.

Men selv om de som har anledning til å velge bilen, gjør det, og noen kjører firehjuling, er det fortsatt flest som tar bussen.

– Busstilbudet er godt nok. Vi har skolebuss og rutebusser som går hvert 5. minutt om morgenen, sier Haga.

UNGDOMSKORT (Ungdomsbillett): Den billigste periodebilletten for deg som er fra og med 15 år til og med 20 år gammel. Ungdomsbilletten gjelder i 30 dager og kan brukes på både dagruter og nattbuss.

Les også:

Publisert:

Les også

  1. Må vente 51 minutter på toget med ny Kolumbus-rute

  2. Kolumbus endrer flere bussruter

  3. Føler seg ekskludert av Kolumbus

Mest lest akkurat nå

  1. Elg skutt ved Sandvedparken

  2. Se oppdateringen fra SUS: - Tegn på at den andre smittebølgen er i ferd med å komme

  3. Janoves datter synger duett med bestefar

  4. Fikk du med deg smellet i Gandsfjorden?

  5. Årets kulturpris: Yngste vinner noensinne

  6. Enkelt, fargerikt og praktisk: – Vi falt pladask første gangen vi besøkte tomten

  1. Kolumbus
  2. Kollektivtransport
  3. Parkering