«Tide Carrier» slepes til Gismarvik havn

Slepingen av havaristen startet klokka 07.15 torsdag morgen.

Publisert: Publisert:
  • Cornelius Munkvik
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

«Tide Carrier» slepes her forbi Tungenes på vei til Åmøyfjorden. Foto: Pål Christensen

Arbeidet med å heve ankrene til «Tide Carrier» startet like etter klokka 06.00 torsdag morgen. Klokka kvart over sju får Aftenbladet opplyst at begge ankrene er oppe.

Les også

Havaristen fikk inndratt godkjenningen forrige uke

– Slepebåtene «BB Server» og «BB Borgøy» sleper «Tide Carrier». Slepene ble festet allerede i går slik at disse båtene, sammen med ankrene, kunne holde havaristen på plass, sier redningsleder Johan Mansåker ved Hovedredningssentralen.

Kystvaktskipene «KV Bergen», «KV Sortland» og «KV Tor» er også på plass for å overvåke operasjonen.

«Tide Carrier» slepes her forbi Randaberg på vei til Åmøyfjorden. Foto: Pål Christensen

I slep

Klokka 07.45 får Aftenbladet bekreftet at slepingen av «Tide Carrier» har startet.

– Et kystvaktskip ligger bak og påser at dette går bra. Situasjonen er under kontroll, sier assisterende redningsleder Bjørn Magnussen i Hovedredningssentralen.

«Tide Carrier» slepes her forbi Rott på vei til Åmøyfjorden. Foto: Pål Christensen

Havaristen er på vei over Boknafjorden og til Gismarvik havn. Den opprinnelige planen var å slepe skipet til Åmøyfjorden i vente på kaiplass.

Aksjonsleder Johan Marius Ly i Kystverket sier til Aftenbladet klokka 08.00 at «Tide Carrier» nå slepes nord for Feistein og er ute av strandområdet.

Fikk problemer

Klokken 10.48 onsdag fikk Hovedredningssentralen i Sør-Norge melding om at et fartøy hadde problemer utenfor Sele på Jæren. En i mannskapet hadde pådratt seg bruddskade og ble i 14-tiden hentet av et Sea King-helikopter. Senere ble fem andre fløyet til Sola og innlosjert på hotell.

Det ble holdt vakt ved skipet gjennom hele natt til torsdag. Foto: Jan Inge Haga

Les også

Lasteskip skal taues bort torsdag morgen

Det har vært dårlig vær i området, men «Tide Carrier» har gjennom dagen ligget stabilt ved hjelp av ankerfester og slepebåten «BB Server». I 20-tiden kom også slepebåten «BB Borgøy» til.

Mistet klassesertifikat

I registeret til DNV-GL (tidligere Det Norske Veritas ) står «Tide Carrier» oppført på listen over skip som har fått inndratt klassifiseringen sin. Klassifiseringen ble inndratt 14. februar, altså i forrige uke, og skipet hadde da navnet «Eide Carrier».

«Tide Carrier» slepes her forbi Ølberg på vei til Åmøyfjorden. Foto: Pål Christensen

– Skipet mistet alle sine klassesertifikat hos oss 14. februar. Grunnen til det er at skipet har vært i opplag i en lengre periode, når det da skal ut, så skal det gjennomføres en grundig inspeksjon. Når skipet forlot havna det har vært i opplag, uten at vi fikk inspisere det, trakk vi klassifiseringen automatisk, sier kommunikasjonsdirektør for maritim virksomhet i DNV-GL, Per Wiggo Richardsen.

Klassifisering for skip kan sammenlignes med godkjenning. Et skip må ha klasse for å få lov til å seile i internasjonalt farvann.

Her er «Tide Carrier» på vei forbi Flatholmen. Foto: Andreas Askildsen

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Busstreik utvides til Rogaland fra lørdag – alle sjåførene tas ut i streik

  2. Ingebrigtsen gjør narr av Warholm-utspill

  3. Verre enn fryktet for Stavanger – taper 44 millioner

  4. Nytt smittetilfelle i Sandnes mandag

  5. Mímir Kristjánsson drar politikere ned i søla

  6. Dyreparken: Gepardunge døde i helga

  1. Hovedredningssentralen
  2. Kystverket
  3. DNV GL