Boreal fraktet 15.150 biler med Høgsfjord-sambandet i januar

Boreal Sjø har i januar 2020 fraktet 15.150 biler på sambandet Lauvvik – Oanes, som kalles Preikestol-ferja. Dette utgjør 489 kjøretøy per døgn.

Publisert: Publisert:

MF «Bjørnefjord» går i skytteltrafikk mellom Oanes og Lauvvik i Høgsfjord-sambandet. Det er avgang hver halvtime mesteparten av døgnet. Foto: Pål Christensen

  • Tor Inge Jøssang
    Journalist

Til sammenligning kjørte det totalt 199.531 kjøretøy gjennom Ryfylketunnelen i januar. Det utgjorde i gjennomsnitt 6436 kjøretøy per døgn.

– Sambandet mottar ikke offentlig tilskudd, og vi har vært spent på hvor mange som vil benytte seg av tilbudet. Tallene for januar er i henhold til våre forventninger, men grunnet gratisperioden er det vanskelig å si om tallene er representative. Vi tenker langsiktig om Høgsfjord-forbindelsen, og vil nå jobbe videre for at våre kunder får et godt og forutsigbart tilbud, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal i en pressemelding.

I løpet av januar måned er det solgt 967 verdikort til ferjeforbindelsen.

– Vi setter stor pris på at så mange har valgt å bli lojale kunder gjennom å kjøpe verdikort, sier Førsvoll.

Høgsfjord-sambandet fraktet 43.187 kjøretøy i januar 2019. Det betyr en nedgang på 28.037 kjøretøy til januar 2020 - altså 64 prosent.

Den totale trafikkmengden gjennom Ryfylketunnelen og MF «Bjørnefjord» er mer enn doblet sammenlignet med det Tau- og Høgsfjordsambandet fraktet i fjor. Ferjefri og gratis veiforbindelse er hovedårsaken.

Skryter av mannskapet

– Vi jobber kontinuerlig med å sikre god regularitet i sambandet. Jeg vil berømme besetningen for innsatsen de har lagt ned. Nå ser vi fram til å utvikle Høgsfjord-forbindelsen videre i fellesskap med dem, sier daglig leder Steinar Mathisen i Boreal Sjø.

Disse takstene gjelder på Høgsfjord-sambandet.

Vanskelig start

Boreal har hatt en vanskelig start for Høgsfjord-sambandet, med en rekke innstilte avganger siden oppstart 1. januar. Ferja konkurrerte dessuten mot en gratis fastlandsforbindelse, som mange har vært nyfikne på.

Sandnes kommune har gitt om lag 2 millioner kroner i tilskudd for at ferja skulle være gratis i begynnelsen. Fram til 21. januar var ferja gratis for alle, ut måneden gratis for alle med verdikort.

Les også

– Boreal bør kreve erstatning for Høgsfjord

Fra 1. februar er det ordinær betaling på ferja. Gratisperioden i Ryfylketunnelen skulle i utgangspunktet vare ut januar, men er forlenget til åpningen av Hundvågtunnelen i slutten av mars. Dette fører etter alt å dømme til lavere trafikk på Høgsfjord-sambandet enn når bominnkrevingen starter i Ryfast.

Trafikken øker utover våren

Normalt er det større trafikk til og fra Søre Ryfylke på sommerstid, på grunn av turisttrafikk til Preikestolen, hytteturer og andre lokale fritidsreiser. Trafikkmodellene til Statens vegvesen fanger i liten grad opp turist- og fritidsreiser. Det gjenstår dermed å se hvor ofte folk på Nord-Jæren vil bruke fjell og andre attraksjoner i Ryfylke, og hvordan trafikken kommer til å fordele seg mellom ferja og tunnelen.

I 2018 var driftskostnadene i Høgsfjord-sambandet cirka 55 millioner kroner, ifølge tall fra Statens vegvesen. MF «Bjørnefjord» bruker mer drivstoff enn MF «Finnøy», men det er ikke kjent hva dagens drift koster Boreal. Konsernet har planer om elektrisk ferje.

For øvrig må Boreal betale cirka 3 millioner kroner i årlig kaileie til Rogaland fylkeskommune.

Usikre trafikktall

Ifølge rådgiver Kristian Bauge i Statens vegvesen har ikke etaten beregninger for en situasjon der Ryfylketunnelen er åpen og gratis, mens Hundvågtunnelen og Eiganestunnelen ikke er åpen.

– Vi har transportmodellberegninger med 50 kroner i takst i Ryfylketunnelen. Dette gav en trafikkmengde gjennom tunnelen på 6300 kjøretøy per døgn, opplyser Bauge i en e-post.

Han tror at for mange er Ryfylketunnelen en attraksjon som de ønsker å kjøre gjennom nå etter åpning, og spesielt i situasjonen der tunnelen er åpen uten bompenger. Trafikkregistreringene de første ukene representerer derfor ikke en normalsituasjon.

Fra 1. februar er det ordinær betaling på Høgsfjord-sambandet, som er livsnerven i Sandnes kommune. Foto: Pål Christensen

Publisert:

Les også

  1. Gratis ferje til 21. januar

  2. Boreal utvider ikke gratisperioden for Høgsfjordferja

  3. Boreal har ansatt fire – og nå går endelig nattferja

  4. Må ha eget ferjekort for å få rabatt på Høgsfjordferja

Mest lest akkurat nå

  1. To nye korona­smittede i Stavanger lørdag

  2. Prinsesse Ingrid Alexandra (16) tok NM-gull i surfing på Jæren

  3. Hadia Tajik øydelegg for seg sjølv med dette bokomslaget

  4. Vedder «godt over 150.000» på at Trump vinner

  5. Bergensere vil ha kraftig kutt i Frode Myrhols superlønn

  6. Se bildene fra Sandnes­løpet: – Det ble en skikkelig kraft­prøve inn mot mål

  1. Boreal
  2. Høgsfjorden
  3. Ryfylketunnelen