Plass til å vokse

På Tau har Marta Frantzen og Eirik Tjøstheim bygd et hus som svarer til familiens behov nå og i fremtiden.

Publisert: Publisert:
  • Kine Haukali
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

De hadde bodd i Sandnes og Stavanger i mange år og lett etter tomt en stund, før de kom over drømmetomten i en annonse.

— To dager senere reiste vi til Tau for å se den, og dagen etter var den vår, forteller Marta Frantzen.

Artiklen fortsetter under bildegalleriet.

Gjennomtenkt

Hun sitter ved kjøkkenbordet, med utsikt rett mot Ryfylke-øyene. Det er fem år siden de flyttet til Kvednaneslia, noen små minutter nord for ferjekaien på Tau. Hun smiler og ler, mens hun prater raskt og engasjert om veien fra kollektiv og leilighet til rekkehus og enmannsbolig.

Marta Frantzen og Eirik Tjøstheim tok utgangspunkt i et kataloghus og utviklet tegningene etter egne behov. Foto: Jonas Haarr Friestad

Dette spisebordet er helt genialt. Her får vi plass til alle gjestene i familieselskapet, skyter hun inn.

Spisebordet fra danske Skovby har tre innebygde klaffer, og i tillegg har Marta kjøpt tre ekstra. Bordet er langt fra det eneste som er praktisk i innredningen, dette huset er fullt av funksjonelle og gjennomtenkte løsninger.

Tomtekupp

— Jeg er fra Årdal og mannen min er fra Karmøy. Selv hadde vi ingen planer om å flytte fra Sandnes eller Stavanger, men tomtene kostet jo en formue. Vi hadde veldig lyst til å bygge eget hus, men for det første var det lite tomter til salgs i stavangerregionen og for det andre hadde vi ikke råd til den størrelsen vi ville ha. Her ute hadde vi økonomisk mulighet til å bygge et større hus.

Tomten på Tau ble kjøpt før Ryfast ble vedtatt, og naboene ble sjokkerte da de fikk høre hva det unge paret hadde betalt for tomten på 600 kvadratmeter.

— De synes nok den var litt dyr. De fleste her i dette boligfeltet hadde jo kjøpt tomtene sine for 17-18 år siden. Selv følte vi at vi hadde gjort et kupp. Og det har vi vel for så vidt også, prisene har økt ganske mye siden vi flyttet hit. Når Ryfast er ferdig, kommer vi oss til Stavanger sentrum på 15 minutter, smiler hun fornøyd.

Ønsket seg stor bolig

Både Marta og mannen Eirik vokste opp i store eneboliger med hage. De ønsket det samme for sin egen familie.

— Det er nok noe med det at man ofte vil ha det man selv hadde som barn, sier Marta.

Etter litt frem og tilbake gikk paret til slutt for et kataloghus, men de gjorde mange endringer i tegningene.

— Vi har utnyttet tomten til det fulle, så det ble ikke så mye hage, ler hun.

På terrassen har paret utsikt mot Hidlefjorden og Ryfylkeøyene. Her siger Tau-ferja forbi. Foto: Jonas Haarr Friestad

Med både altan og takterrasse har familien likevel nok av uterom, og det ble også plass til en liten plen på husets fremside. Innvendig har de hele 300 kvadratmeter å boltre seg på.I første etasje har paret fire soverom og et romslig bad. Ett til seg selv og ett til hvert av de tre barna Mathias (7), Liam (4,5) og Aiden (2).

Egne løsninger

I andre etasje valgte de åpen løsning mellom kjøkken, stue og lekerom. Det sistnevnte kan lukkes med skyvedører og var ikke med i de opprinnelige tegningene. Vegg i vegg ble det bygd kontor og bod, i det som etter de første tegningene skulle bli et soverom.

— Det er veldig deilig å ha ekstra plass til oppbevaring i denne etasjen. Der har vi også satt inn ekstra kjøleskap og fryser.

Marta viser oss lekerommet, hvor guttene har bøker, leker og lekemøbler.

— Dette er nok det smarteste vi gjorde. Jeg er så glad i dette rommet. Ungene leker jo ikke bare her inne, de drar jo lekene ut i stua eller ned på rommene sine også i løpet av dagen. Men om kvelden er det så deilig å kaste alt inn her og bare lukke igjen. Man orker ikke alltid å rydde. Når ungene blir større, kan vi bruke rommet til noe annet, for eksempel en tv-stue.

Estetisk

Huset er strøkent, lekkert og enkelt innredet. Marta erkjenner at hun kanskje er vel så opptatt av det estetiske som av det praktiske. Men hun har ikke støv på hjernen.

— Da hadde jeg måttet springe rundt med støvklut hele dagen i dette store huset. Med tre små gutter er det umulig å holde det ryddig og rent til enhver tid, og jeg tåler rot og flekker. Men jeg rydder gjerne når jeg skal ha besøk, sier hun.

Marta beskriver stilen sin som klassisk og skandinavisk, men hun er ikke så opptatt av trender.

— Jeg sparer heller til det jeg virkelig vil ha, og jeg har ikke så mye småting. Før kjøpte jeg mer billig nips. Men da ble jeg også fort lei, og det ble mye bruk og kast. Jeg fant ut at jeg heller kunne spare de pengene, og det er jo bedre for miljøet også.

Startet nettbutikk

Parets største utfordring da de flyttet til Tau var jobb. Både Eirik og Marta hadde jobb i Stavanger, og alternativet var å pendle.

— Det finnes ikke mange jobber på Tau. Eirik har pendlet i fem år, og det har vi vent oss til. Men det tar ekstra tid, og jeg jobbet i tillegg turnus. Med små barn ble det til slutt helt uaktuelt.

Marta jobber mye hjemmefra, selv om hun og søsteren etter hvert har skaffet seg lokaler til nettbutikken Nord design. Marta foretrekker hvite vegger, men ville prøve noe annerledes på hjemmekontoret og gikk for mørkeblå. Foto: Jonas Haarr Friestad

Marta bestemte seg for å skape sin egen arbeidsplass og startet nettbutikken Nord design sammen med søsteren da hun var høygravid med Aiden (2). De selger klær, sko og interiør og har hatt hendene fulle siden første dag.— Jeg hadde vel egentlig ingen permisjon, og det første året var jo litt kaotisk. Sånn er det jo når du starter noe nytt, og nå går det veldig bra. Jeg har hele tiden hatt en veldig fleksibel arbeidstid. Selv om vi alltid må være tilgjengelige, kan jeg velge å jobbe på kveldstid når ungene er i seng, hvis jeg vil.

Ingen hobby

Det er ingen lett jobb å drive nettbutikk, og noen ganger får hun inntrykk av at folk tror det er en hobby.

— Det er det ikke. Det er mye arbeid, selv om det ikke er en klassisk åtte til fire jobb. Noen dager jobber jeg kanskje fire timer, men 12 timer dagen etterpå. I tillegg har vi vært veldig fleksible i forhold til kundene våre. Folk har fått hente varer her til alle døgnets tider, også på juleaften.

Oppskriften på suksessen tror hun skyldes blandede faktorer, men hun tror fremfor alt det er en fordel at de fører enkelte merker som ikke ellers selges i Norge. På det private plan har interessen for interiør vokst i takt med både alderen og butikken.

— For min del kom nok interessen for interiør litt sent og har vokst etter hvert som vi har flyttet og innredet nye hjem. Innredning handler jo om å ha et ønske om å trives der du er.

Publisert:

Les også

  1. Husmannsplassen