Vegvesenet har fått rekordmange innspill til ny E 39

Vegvesenet og Nye Veier har litt av en jobb foran seg når alle innspillene til trasé for ny E 39 skal gjennomgås. Fristen gikk ut 28. april, men framdeles strømmer det på med uttalelser.

Indre eller ytre trasé på E 39? Det er blant tingene kommunene skal ta stilling til.
  • Arnt Olav Klippenberg
    Arnt Olav Klippenberg
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Torun Lynnebakken i Statens Vegvesen sier at jobben som står foran dem gjør henne ydmyk. Nå skal alle høringsuttalelsene systematiseres og sorteres.

– Vi har ikke antallet ennå, men vi har fått inn svært mange uttalelser. Det er helt sikkert godt over hundre, men det kan også være mange flere, sier hun.

Ennå venter hun på svar fra etternølere. Noen har fått utsatt fristen og det vil gå flere uker får alle er på plass.

– Det er et møysommelig arbeid vi har foran oss. Dette prosjektet vil føre til et stort inngrep uansett hvilken løsning som til slutt blir valgt. Derfor er jeg veldig ydmyk i forhold til jobben som nå skal gjøres, sier hun.

De forskjellige uttalelsene kommer til å vektes forskjellig alt etter hvem som står som avsender. Kommunene er blant dem som veier mest på kjøttvekta.

Les også

E39: Hå og Time sa ja, hva sier Klepp?

Kommunene

Slik blir trolig svarene fra kommunene når spørsmålet er om både Jærlinja og indre trasé skal utredes:

Sandnes: Nei, kun indre.

Gjesdal: Nei, kun indre.

Bjerkreim: Ja, begge.

Sokndal: Trolig ja, begge.

Lund: Trolig ja, begge.

Eigersund: Trolig ja, begge.

Time: Ja, begge

Hå: Ja, begge.

Kleppe: Trolig ja, begge.

Fylkeskommunen: Nei, kun indre.

Jordvern

På tampen har det kommet inn en del nye innspill.

Jordvernforeningen i Rogaland anbefaler Jærlinja. Siden jordvern har vært fremme som et av hovedargumentene for begge traseene, er dette en uttalelse som blir lagt merke til.

«Jærlinja, slik den fremstår, vil være den beste for godt jordvern», slår foreningen fast.

Argumentene er at Jærlinja er nær folk og industri, presset på å bygge ut Fv. 44 på Jæren blir mindre og det går an å bygge E 39 uten alt for mye kluss med eksisterende trafikk.

Les også

Sandnes fraråder «Jærlinja» på ny E39

Tog

Ordfører Odd Stangland i Eigersund har fått regnet ut hva en ytre trasé mellom Sira og Egersund vil bety hvis man samtidig bygger ny jernbane.

– Det må gå an å tenke to tanker i hodet samtidig. En jernbane langs ytre trasé mellom Sira og Egersund vil gi en tidsbesparelse på 22-24 minutter. Stavanger - Kristiansand på to og en halv time er vel interessant for regionen, spør Stangeland.

Han synes det er synd at vei og jernbane ikke planlegges samtidig.

– Men uansett må det velges en veitrasé der en bane eventuelt kan komme på et seinere tidspunkt. Det er mitt viktigste poeng. Vei nå, med mulighet for bane når det blir aktuelt, sier ordfører Odd Stangeland.

En slik trasé vil unngå den problematiske Drangsdalen. Den største besparelsen for vei og linje utenom Drangsdalen, er trolig at det går an å bygge felles rømningsveier i fjellet.

Les også

Ny E 39: Naboene vil skrinlegge Jærlinja

Kryss

I Lund har bondelaget engasjert seg for å legge et veikryss i Hovsvatnet. De vil bruke masse fra tunnelene og på den måten spare jorda.

Leder i Rogaland bondelag Marit Epleteveit anbefaler at alle alternativene utredes. Det sa hun nylig til politikerne i fylkesutvalget.

Det er trolig i Sokndal frustrasjonen er størst i forbindelse med E 39. Lenge lå det inne en trasé gjennom kommunen. Endelig skulle sokndølene få en moderne tilknytning til europaveien. Så ble den tatt ut. Veien skulle uansett trasevalg gå i nærheten av Moi. Nå har Sokndal engasjert seg og bedt om at en ytre trasé til Flekkefjord igjen kommer med i planene.

Publisert:
  1. Eigersund
  2. Sokndal
  3. Odd Stangeland
  4. Egersund
  5. Lund

Mest lest akkurat nå

  1. Ber om tips etter trafikkuhell i Hillevåg

  2. 106 nye er smittet i Stavanger

  3. Økonomer: Vinteren blir trolig rådyr – du bør stramme inn nå

  4. Helse­ministeren: – At Nord-Jæren nå innfører munn­bind­påbud viser at de tar situasjonen på alvor. Et eksempel til etter­følgelse

  5. Ned i vekt? Bli kvitt mage­fett? Her er årets mest populære kost­holds­råd

  6. Usikker tilstand på Folken-bygget