Krever ny risikoanalyse for Rennfast

Rennesøy kommune ber samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om at det må bli utført en ny og uavhengig risiko- og sårbarhetsanalyse i Rennfast, skriver Bygdebladet.

Publisert: Publisert:

Rennfast oppgraderes Foto: Jon Ingemundsen

  • Tor Inge Jøssang
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Det kjører nærmere 10.000 biler gjennom de bratte ettløpstunnelene i Rennfast hver dag. Mange av disse skal videre til Boknafjord-sambandet. Denne gjennomgangstrafikken forsvinner når Rogfast åpnes. Derfor erkjenner Rennesøy-politikerne at det ikke er aktuelt å bygge nye tunnelløp parallellt med Byfjordtunnelen og Mastrafjordtunnelen. I stedet har de tatt til orde for at det bygges redningsrom, slik at trafikantene har større mulighet til selvredning i tilfelle brann.

– Rennfast–tunnelene er blitt oppgradert med både lys, ventilasjon og sikring. Det som mangler nå er redningsrom i tilfelle brann. Denne regionen har utviklet teknologi som kan trygge de undersjøiske ettløpstunnelene våre, uttalte Rennesøy–ordfører Dagny Sunnanå Hausken (Sp) til Aftenbladet i august.

Ny analyse

Oppgraderingen som pågår, gjøres på bakgrunn av en risiko- og sårbarhetsanalyse fra 2010. Siden den gang har det skjedd mye. Blant annet har Riksrevisjonen utarbeidet en tunnelrapport som ble overlevert Stortinget i september. Konklusjonen er at sikkerheten i vegtunneler ikke er kommet langt nok. Det pekes blant annet på mangler ved risikoanalyser og beredskapsplaner, manglende gjennomføring av øvelser og inspeksjoner, og at trafikantene ikke har fått god nok opplæring i tunnelsikkerhet.

Dette er noe av bakgrunnen for at Rennesøy-ordfører Dagny Sunnanå Hausken nå ber om at det lages en ny risiko- og sårbarhetsanalyse for Rennfast. Hun sendte brev til samferdselsministeren i begynnelsen av desember. Kommunestyret har tatt opp saken flere ganger, blant annet Høyres Åge Sola.

– Det er ingen tvil om at eksisterende risikoanalyse for Rennfast har mange åpenbare svakheter. I Rennesøy er det tverrpolitisk enighet om at denne behøver oppdatering, sier Sola til Bygdebladet.

Oppgraderes

Rennfast ble åpnet i 1992 og består av to undersjøiske tunneler med ett løp. Byfjordtunnelen er 5875 meter og går 223 meter under havet. Mastrafjordtunnelen er 4424 meter og går 133 meter under havet. Det er opptil 8 prosent stigning. Finnfast, den ferjefrie forbindelsen til Finnøy, er enda brattere.

Ifølge Statens vegvesen er arbeidet med Rennfast-oppgraderingene blitt mye mer omfattende enn ventet. Først ble det opplyst at sikringsarbeidet skulle være ferdig l løpet av seinhøsten, men det pågår ennå. Da de gamle takplatene ble tatt ned, viste det seg at lekkasjene var mye større enn forventet. Det må derfor gjøres mer vann- og frostsikring enn planlagt. Målet er helt tørr tunnel. Mens arbeidet pågår er det kolonnekjøring.

– Jeg er ganske forundret over at arbeidet med oppgradering, som nå pågår, skal ta så uendelig mye lengre tid enn planlagt. Vi var i utgangspunktet forespeilt 5 måneder på hele prosjektet. Jeg er opptatt av at sikkerheten i tunnelen er best mulig. Når oppgraderingen er ferdig vil en ny ROS-analyse fortelle oss mer om dette. Jeg har sendt et brev til samferdselsministeren tidligere om det samme uten å få svar på det, kommenterer Rennesøy-ordføreren.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Toppene i Stavanger-politikken kan selv tallfeste hvor mye de vil ha i kompensasjon

  2. Mann i 60-årene kjørte gjennom bomringen med tildekkede skilt

  3. Over 600 sykepleiere er døde av covid-19

  4. Trener dømt til fengsel for overgrep mot mindreårig jente i klubben

  5. Når protest- og ensakspartier tar mer og mer plass, er det på tide å stille flere krav før de stiller til valg

  6. Plaget av måker? Dette kan du – og bør du – gjøre nå!

  1. Dagny Sunnanå Hausken
  2. Bygdebladet
  3. Rennesøy
  4. Ryfylke
  5. Ketil Solvik-Olsen