Kjempesmell for fylket i Tau-sambandet

Rogaland fylkeskommune får en ekstraregning på anslagsvis 200 millioner kroner med det nye anbudet for Tau-sambandet.

Publisert: Publisert:

Foto: Pål Christensen

  • Tor Inge Jøssang
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Ferjeanbudet skal behandles av Fylkesutvalget tirsdag. Arne Bergsvåg (Sp) er ordknapp. Saken er unntatt offentlighet og tallene hemmelige.

– Utfordringen er at det bare er en anbyder og at Tau-sambandet bare skal driftes i to år, sier Bergsvåg, som er leder i Samferdselsutvalget.

Dagens ferjeanbud går ut 31. desember 2017. Det har derfor vært ute et nytt anbud. Kontraktsperioden er 2 år, med opsjon om forlengelse på inntil 2 år.

Norled er det eneste rederiet som har levert tilbud. Ifølge fagbladet Våre veger forlanger Norled 478,7 millioner kroner for å drive sambandet i inntil fire år fram til 2021. Ettersom Ryfast åpnes i 2019 blir summen i praksis lavere.

Kraftig økning

Uansett er anbudet langt dyrere enn den forrige. Ifølge den såkalte KS2-rapporten for Ryfast (K2S-rapporten, side 176) gikk Tau-sambandet 23 millioner kroner i underskudd i 2010. Det nye anbudet er ned andre ord cirka 100 milioner kroner dyrere årlig.

– Det er ikke å legge skjul på at det dreier seg om en stor økning. Det var forventet en viss økning, men at det skulle være i denne størrelsesorden var kanskje overraskende. Vi må derfor ha en diskusjon på hva vi gjør. Siden dette er et anbud, er saken unntatt offentlighet, sier Arne Bergsvåg, som derfor ikke ønsker å kommentere summer og detaljer.

Han vil heller ikke spekulere i hvilke konsekvenser kostnadsøkningen vil få.

– Vi får avvente og se til vi har behandlet saken. Vedtaket vil være offentlig, sier Bergsvåg.

Ikke tildelt

Tau-sambandet trafikkeres i dag av to gassferjer og en dieselferje. Kontrakten åpner en mulighet å øke antallet fra tre til fire ferjer. Anbyder kan velge mellom hele fem ulike ruteopplegg. Uansett hvilket som blir valgt, blir det det ikke færre enn tre ferjer i daglig drift.

Fylkessamferdselssjef Gottfried Heinzerling har ikke vært tilgjengelig for kommentarer.

Kontrakten skulle etter planen tildeles før jul. Ifølge Statens vegvesen er ikke det gjort.

– Anbudet er fremdeles under evaluering, opplyser Anders Sæternes, ferjeansvarlig i Rogaland for Statens vegvesen.

Ordfører Irene Heng Lauvsnes (H) i Strand har vært i møte med fylkesordføreren.

– Jeg har vært tydelig på at vi i Strand ikke aksepterer reduksjon i ferjetilbud eller andre kollektivtilbud. Vi har bedt om flere avganger, ikke et dårligere tilbud. Situasjonen er problematisk allerede, spesielt i turistsesongen, kommenterer hun.

I Forsand har ordfører Bjarte S. Dagestad (H) kommentert saken på sosiale medier. Han stiller spørsmål ved om det er en billigere løsning å løse inn opsjonen for to ferjer i sambandet Oanes-Lauvvik i stedet. Det vil kunne supplere behovet i Tau-sambandet noe, til en helt annen pris, ifølge Dagestad.

Bare Norled vil drive Tau-ferjaVil at elbilene skal betale bompenger fra neste år
Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Haaland hyller sitt store idol: – Det er vilt. Den mannen er ikke normal

  2. Thorbjørn Lea ble korona­smittet i mars. Slik preges han av sykdommen åtte måneder senere

  3. Siste vrak er hentet ut av P-huset på Sola

  4. 65 færre ansatte i skolen: – Vi er alvorlig bekymret

  5. Tre nye smittetilfeller i Stavanger - ett med ukjent smittekilde

  6. Eidsvåg gir Adam og Eva oppreisning

  1. Rogaland fylkeskommune
  2. Norled
  3. Ryfylke
  4. Tau-ferja