Årdalstunnelen kan bli utsatt

Samferdselsdepartementet krever at det må lages en konseptvalgutredning, hvis det skal være aktuelt med lang Årdalstunnel. Det betyr 2–3 år utsettelse før svaret kommer.

Øykjaneset skal sikres med tunnel. Spørsmålet er om den blir lang eller kort.
  • Tor Inge Jøssang
    Tor Inge Jøssang
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Ordførerne i Hjelmeland og Strand har vært i Oslo for å diskutere Årdalstunnelen med to statssekretærer i Samferdselsdepartementet og Kommunaldepartementet.

I praksis står valget mellom kort tunnel eller lang utredning, en såkalt konseptvalgutredning (KVU).

– Dette er ikke så beint fram som vi hadde håpet. Samferdselsdepartementet skisserte at det må lages en konseptvalgutredning, hvis det skal bygges lang tunnel. Det vil ta 2–3 år. Da konseptvalgutredning ble diskutert i sist valgperiode, mente Ryfylke-kommunene at det trenger vi ikke. Jeg tror nok det var en tabbe. Nå må vi ta stilling til om vi skal gå inn for en slik utredning. Jeg mener vi må gjøre denne øvelsen for å komme videre, sier Bjørn Laugaland, ordfører i Hjelmeland.

Statens vegvesen går inn for alternativ 4, mens Rogaland ønsker alternativ 2b.

Riksvei 13 passerer under ei stor ur ved Øykjaneset i Hjelmeland. Dette er en av fylkets mest rasfarlige veistrekninger. Statens vegvesen har utarbeidet forslag til kommunedelplan. Etaten går inn for å sikre strekningen med en kort tunnel.

Lang tunnel

Ryfylkekommunene, Rogaland fylkeskommune, Fylkesmannen i Rogaland, næringslivet og en rekke organisasjoner ønsker derimot at det bygges en lang tunnel direkte til Årdal. Dette vil korte ned reisetiden med cirka 10 minutter. Problemet er at prisen blir nesten dobbelt så høy: 640 millioner kroner for kort tunnel og 1,4 milliarder kroner for lang. Statens vegvesen har derfor lagt inn innsigelse mot lang tunnel.

Ordfører Laugaland erkjenner at Rødsliane i Suldal er det høyest prioriterte rassikringsprosjektet i Ryfylke. Han tror ikke det realistisk å få Rødsliane gjennomført på 2–3 år, altså tiden det vil ta å lage konseptvalgutredning for Årdalstunnelen.

Solbakk-Røldal

– Hvis dette er perspektivet, skal vi klare å vente. Fordelen med en konseptvalgutredning er at vi kan få fokus på veistubben mellom Solbakk og Vatne og hele riksvei 13 fram til E134, sier Laugaland.

Solbakk-Vatne er et prosjekt som vil legge riksvei 13 utenom Tau og korte inn reisetiden mellom Hjelmeland og Ryfast.

– Jeg tror kanskje vi må øve trykk på at dette skal skje. Hvis vi får svar om 2–3 år, er den gjeldende Nasjonal Transportplan utløpt, og så har vi ryddet veien for den neste planen som kommer om fire år. Jeg tror ikke vi ville fått finansieringen på plass innen den tid uansett. For vi er enige i Ryfylke om at Rødsliane er viktigst. Først Rødsliane, så Årdalstunnelen i et 10-års perspektiv er kanskje det vi kan håpe å få til, sier Laugaland.

Han er likevel fornøyd med møtet med departementene.

– Jeg føler vi har fått til noe. De viste vilje til å få dette (lang Årdalstunnel, red anm.) til, men forespeilte at vi må bruke mer tid enn vi hadde håpet, sier Laugaland.

Riksvei 13 slynger seg gjennom Rødsliane, fjellsiden i bakgrunnen. Dette er fylkets mest rasfarlige veistrekning.
Dyrt å sikre snarveien til Oslo
Publisert:
  1. Hjelmeland
  2. Strand
  3. Ryfylke
  4. Ryfast
  5. Bjørn Laugaland

Mest lest akkurat nå

  1. 138 nye korona­smittede i Stavanger – 12 innlagt på SUS

  2. Spiss­talent klar for Viking: – Utrolig stort

  3. Familien ble hjemløs etter brannen på Sviland: – Det er tusen praktiske ting som må ordnes når alt er borte

  4. Slik kan du få bolig­drømmen oppfylt, uten nok egen­kapital

  5. Kvinne mistenkt etter hendelse ved utested i Sandnes

  6. – Det blir tiltak vi vil merke i hverdagen vår