Her takket de nei til sykkelsti

Mange bygder kjemper hardt for å få sykkel- og gangstier. Ikke her langs Nordsjøvegen, den kjente utsiktsveien mot Jærhavet i Klepp.

Siden sykkelstien ikke kan legges til høyre her på Vik, ble hele planen avvist for det som kan gi 4,5 km ny sykkel og gangsti langs Nasjonal turistveig Jæren.
  • Geir Sveen
    Geir Sveen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Der fattet politikerne i sist uke et vedtak som innebar at sykkelstien langs strendene ble skrotet.

Det gjelder ikke bare en ny skolevei. Det dreier seg om en 4,5 kilometer lang fortsettelse av sykkel- og gangstien langs Nasjonal turistveg Jæren - på strekningen som er en del av den internasjonale sykkelruta rundt Nordsjøen.

– Som en annen politiker sa: Enkelte ganger er det bedre ikke å få noe enn å få noe som er feil, sier Arne Børge Skjæveland (Sp) til Aftenbladet.

Avviste hele planen

Han leder lokal utvikling i Klepp, utvalget som med fem mot fire stemmer, vedtok å avvise reguleringsforslaget da det kom til endelig behandling etter høring. Dermed kom saken heller ikke videre til kommunestyret. Den var avgjort.

Nå viser det seg at vedtaket ikke er gyldig. Politikerne kunne ikke bare avvise planen etter en slik høring, det kan bare kommunestyret. Utvalget kan imidlertid foreslå endringer, men det ble ikke gjort og dermed må saken opp enda en gang.

Utvalgslederen var en av dem som stemte nei. Han har ikke tenkt å skifte syn.

– Vi vil ha sykkelsti. Men vi kan ikke akseptere at den går på vestsiden forbi Vik, slik Statens vegvesen går inn for. Det er den tekniske løsningen vi er mot, forklarer Skjæveland.

Slik er sykkelstien tegnet inn fra grense til Hå i sør til Orre gamle kirke. I tillegg vises også den lille biten som gjenstår opp til Pollestad før det blir en sammenhengende sykkel og gangsti ut til havet fra Bryne.

De viktigste brukerne

Han nevner tre brukergrupper: Den første gruppen er de proffe syklistene, men de vil fortsatt sykle på veien. Den andre gruppen er mosjonister som ham selv, som nok synes det er best å ha sykkelstien mot havet. Den tredje gruppen er alle som daglig må bruke sykkelstien til skole, butikk og trening.

– Det er den siste gruppen, de myke trafikantene og trafikksikkerheten, som er avgjørende for meg, sier Arild Børge Skjæveland.

Nordsjøvegen er også viktig for et aktivt landbruk.

Vest er best

Statens vegvesen mener derimot at vest er best - også for trafikksikkerheten.

Tidlig i prosessen vurderte etaten om sykkelstien kunne gå forbi Vik på østsiden. Et eget notat ble laget. Konklusjonen ble fortsatt vest. Det blir også lagt vekt at dette alternativet tar åtte dekar mindre jord.

Her stopper sykkelstien etter Njærheim, Nærland og Refsnes - på grensa til Klepp. Strekningen som nå planlegges går 4,5 km videre nordover til Orre gamle kirke.

Samme sykkelstrekning i Hå går også på vestsiden før den stopper på grensa til Klepp, etter å ha dekket inn Nærlandparken og Refsnestranda. Nå skulle den gå videre forbi Skeie, Vik og til Orre gamle kirke. Og hvis den føres videre nordover mot Friluftshuset og nye strender, må også det bli i vest, mot havet, fordi det her blir flere målpunkter og fordi den må forbi et vernet hus på Orre.

– Nok er nok

– Saken er nå ferdig fra vår side, sier planbestilleren i Statens Vegvesen, Geir Lorens Jørgensen.

– Kan det være aktuelt å se på valget en gang til?

– Vi har strukket oss så langt vi kunne og inngått kompromisser der det var nødvendig. Vi har et endelig forslag. En gang må vi si at nok er nok, sier Jørgensen.

Dette var også beskjeden til Klepp-politikerne før de avviste planen med en stemmes flertall.

Nestleder i utvalget, Karl Kleppe (H), mener derfor tiden nå er inne for å akseptere at sykkelstien går på vestsiden.

– Vi har prøvd å forandre planene. Det gikk ikke. Begge alternativ har ulemper. Men forskjellene er ikke så store at vi må skrote hele sykkelstien, synes Kleppe.

Tror det ordner seg

Ordfører Ane Mari Braut Nese (H) slår fast at ingen er veldig fornøyd med trasevalget.

Hun tror det hadde blitt en bedre løsning og mindre konflikt hvis kommunen selv hadde regulert denne sykkelstien.

– Men jeg tror likevel det blir ny sykkelsti langs Nordsjøvegen, sier ordføreren.

Alt fordi jussen nå åpner for en ny behandling som også vil ta saken til kommunestyret, og der er det trolig flertall for å si ja, siden Høyre, KrF og Ap der utgjør et flertall. I lokal utvikling utgjorde de mindretallet.

Med sykkel til havet

Veien ved havet sett fra lufta.

I sakspapirene fra Klepp blir det også lagt vekt på at dette kan bli en sykkelsti som er viktig for innlandet fordi det gjenstår nå bare en liten bit videre fra Nordsjøvegen til Pollestad og - vips - så er det en sammenhengende sykkelsti helt fra Sandnes via Frøylandsvatnet til Bryne og altså videre ut til Jærstrendene.

Den nye sykkelstien langs Nordsjøvegen var først tenkt finansiert fra Bompakke Jæren, den nye bomringen som fortsatt ikke er vedtatt, men Vegvesenet har presentert en mulighet for fylkeskommunal finansiering som vil gi en raskere realisering.

LES OGSÅ:

Les også

Kan dette bli en ny Rallarveg?

Les også

Vil bygge Norges flateste sykkelsti

Publisert:
  1. Klepp
  2. Sykkel
  3. Vik
  4. Statens vegvesen
  5. Jæren

Mest lest akkurat nå

  1. For folk vil koke over fra livet og ned, og fryse seg i hjel fra livet og opp! Genialt konsept!

  2. Har bodd i Tananger i to måneder. Nå tar mormor med seg Zlata (9) og Demid (3) hjem til Ukraina

  3. Jærbanen stengt etter hendelse

  4. Travel natt for politiet

  5. Se bildene fra russetoget her

  6. Årets folketog i Stavanger