Sykkelsatsing i Pedersgata ble parkert

Et knapt flertall i KMU vedtok tirsdag å si nei takk til 1,77 millioner statlige kroner som skulle brukes til å tilrettelegge Pedersgata for syklister.

Sier nei takk til penger for å tilrettelegge Pedersgata for syklister. Foto: Google

  • Stein Halvor Jupskås
    Stein Halvor Jupskås
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Kommunalstyret for miljø og utbygging (KMU) skulle ta sttilling til flere prosjekter for sykkelsatsing, som det er gitt statsstøtte til.

Les også

Pedersgata skritt for skritt

Les også

Sabi Omakase er Norges nest beste restaurant

Les også

Nytorget må vente minst tre år til på endring

Forslaget om å lage enveiskjøring i Pedersgata og dermed legge til rette for et bredt sykkelfelt og bredere fortau, var for drøyt ifølge et flertall på 6 mot 5.

Fungerer allerede

– Det er alltid kjekt å få penger, men Pedersgata fungerer allerede utmerket, helt av seg selv. Gaten har masse næringsliv, blant annet mange takeaway-steder. Den har et betydelig innslag av integrering. Folk trives og driver næring i lokaler med en moderat husleie. Dette må vi ta vare på det. Det er ikke noen god ide å sykle til for å hente takeaway-pizza. Det har jeg gjort selv en gang, og aldri mer. All osten klistrer seg fast til lokket, sa Ingebjørg Folgerø (H).

Selv om både Torfinn Ingeborgrud (MDG) og Per A. Thorbjørnsen påpekte at det finnes andre takeaway-varianter som egner seg bedre for sykkeltransport, foreslo Folgerø at punktet om sykkelvei og enveiskjørt Pedersgate utgår.

Sentrumsplan

– Selv om vi da mister 1,7 millioner, har vi fortsatt den kommunale andelen på 1,7 millioner som vi kan bruke til andre og bedre tiltak, sa hun.

Jone Laursen (Ap) påpekte at det i forslaget til ny sentrumsplan ligger inne enveiskjøring i Pedersgata.

– Det blir spesielt om vi her i KMU skal si nei til det. Dessuten er det leit å si nei til 1,7 millioner kroner fra staten, mente Laursen.

Ap, MDG og Venstre mente at kommunen heller skulle søke om å overføre midlene til 2018, noe administrasjonen har fått signaler om at staten ikke vil motsette seg.

– Hvordan kan det bli enklere å drive næring i Pedersgata hvis man tar bort både deler av trafikken og parkeringsplassene, ville Kristen Høyer Mathiassen (H) vite.

– Den foreliggende planen vil bety en oppgradering og et løft for Pedersgata, sa Per A. Thorbjørnsen (V) som mente at det ville være nok plasser med 15 minutters parkeringstid til at takeawaystedene kunne blomstre som før.

Ja takk på Buøy

Avstemningen endte 6–5 for Folgerøs forslag. Foruten Høyre fikk det støtte fra Frp, Pp og FNB.

Pedersgata er en del av hovedsykkelveinettet og utgjør hovedforbindelsen mellom Stavanger Øst og sentrum.

Gata har i dag i gjennomsnitt en trafikk på 3600 biler i døgnet og 350 syklister. Snittfarten i gata er 25 kilometer i timen.

Kommunalstyret tar imot et statlig tilskudd for å oppgradere sykkeltilbudet i Skipsbyggergata på Buøy, med 3,5 millioner kroner. Det var det ingen som stemte mot.

Ap anket sammen med MDG saken inn til formannskapet.

Publisert:
  1. Per A Thorbjørnsen
  2. Trafikk
  3. Sykkelvei
  4. Utbygging
  5. Integrering

Mest lest akkurat nå

  1. Millionerstatning etter byggetabber

  2. Barnehageansatt i Stavanger smittet

  3. Påskestemning på fjellet: - Helt kanon!

  4. Byantikvaren: - Nybygg vil ha negativ virkning på Gamle Stavanger

  5. Han har fått sekser på sekser – nå trenger han større lokaler

  6. Advarer Mímir mot å bruke 577 milliarder av Oljefondet på bare én setning i Rødt-programmet