Vaskejobben etter flyplassbrannen har tatt flere måneder

En flere månedslang vaskejobb er snart over. Brannen på Sola sørget for å sote ned de nærliggende bygningene. Recover fikk tidenes vaskejobb - med en prislapp på 1,7 millioner kroner.

Publisert: Publisert:

Scandic fikk mange røykskader da et parkeringshus begynte å brenne ved flyplassen i januar. Fasadevasken foregår ennå. Foto: Jarle Aasland

  • Stella Marie Brevik
    Journalist

7. januar 2020 begynte et parkeringshus ved Stavanger Lufthavn, Sola å brenne. Brannen spredde seg raskt, og flere hundre biler gikk tapt.

To tredjedeler av parkeringshuset må rives, men det arbeidet har ikke startet ennå. Når man kjører inn til flyplassen er den sammensunkne bygningen umulig å ikke merke seg. Soten står ennå langs sidene, og bygningen har kollapset på midten.

Ved siden av ruinene ligger hotellet Scandic Stavanger Airport og deler av Avinors terminal – to bygninger som fikk kjenne brannen godt.

1, 7 millioner kroner

Dagen etter den dramatiske brannen fikk Recover, et firma som spesialiserer seg på opprydding og gjenoppbygging etter brann-, vann- og miljøskader, jobben med å vaske både inn – og utsiden av hotellet og deler av terminalbygget. Rengjøringen skal være ferdig i begynnelsen av juni.

Prislappen på tidenes vårrengjøring kommer på 1,73 millioner kroner. Avinor utlyste jobben og Recover vant kontrakten.

– Vi er ferdig med den mest sotete delen nå, sier prosjektleder Inger Marie Nordhagen, i Recover.

– Snart begynner vi på terminalen.

Metallplatene som preger Scandic’s fasade tas ned én og én. Deretter blir de kostet og skylt, for å så bli montert opp igjen. Daniel Selnes og Harjriz Hajra har gjort dette hver dag siden 23. mars. Foto: Jarle Aasland

Korona-utbruddet har vært en fordel

– Den største utfordringen har vært vær og vind. Annenhver mandag har vi en vernerunde med Avinor. På Sola blåser det stort sett alltid, og fra alle kanter. Når man står høyt oppe i lift, kan det by på problemer, men alt har gått fint til nå, sier Nordhagen.

– Har dere holdt tidsskjema?

– Korona-situasjonen har vært en fordel for oss. Vi har ikke trengt å ta hensyn til publikum i området, derfor ligger vi nå foran tidsskjema med én uke eller to.

Mye av arbeidet foregår i lift. Blir det for mye vind må Daniel Selnes og Harjriz Hajra stanse. Foto: Jarle Aasland

Lang prosess

Nordhagen møter Aftenbladet på baksiden av Scandic hotellet, i et smug mellom hotellet og terminalen. Soten vises tydelig i gjenskinnet fra terminalens vinduer. Langs den ene veggen står det en lift. Den har Daniel Selnes og Hajriz Hajra brukt daglig siden 23. mars.

Fasaden til hotellet er dekket i hullete metallplater.

Disse må skrus av og vaskes på begge sider. Deretter må veggen bak vaskes, så kan platene settes på plass igjen. En operasjon i fem deler. Verken Recover, Avinor eller Scandic vet hvor mange plater det er som preger fasaden, men det er mange.

En av metallplatene som dekker fasaden til Scandic hotellet på Sola. Den ene delen er vasket, den andre ikke. Foto: Inger Marie Nordhagen

– Det er en jobb litt utenom det vanlige. Vi bruker mye lift, sier Selnes, og påpeker at selv om platene er det mest tidkrevende, så er det været som tærer mest.

Når vindstyrken går over 12,5 meter i sekundet, begynner liften å pipe. Da blir det stans i arbeidet. To ganger har dette skjedd.

Prosjektleder i Recover, Inger Marie Nordhagen. Hun har vært på stedet siden 8. januar. Foto: Jarle Aasland

God dialog med hotellet

Da brannen i parkeringshuset startet, ble hotellet fylt av røyk. Røyken kom inn gjennom ventilasjonen og skadet store deler av hotellets innside. Dagen etter brannen begynte firmaet og Nordhagen med å vaske ned hotellrom, vegger, gulv og ventilasjonen.

Da de startet på fasaden, var Norge allerede i stengt ned, men hotellet har holdt åpent:

– Arbeidet har gått fort, siden vi ikke trenger å ta hensyn til folk utenfor, men vi har god dialog med hotellet. Vi får romoversikten, så vi ikke bryr noen av gjestene når vi går opp i liften. Hvis vi jobber på denne siden, booker hotellet gjestene til den andre siden, sier Nordhagen.

Publisert:

Flyplassbrannen

  1. Vaskejobben koster Avinor 1,7 millioner kroner

  2. Vil vurdere å øke sikkerhetsnivået for denne type bygg

  3. – Ingen tvil om at vi burde varslet tidligere, innrømmer brannsjef

  4. P-husbrannen på Sola: Over 400 biler går tapt

  5. Kan ende med gigantkrav

  6. Bileierne får 10 millioner fra Opel-eierens forsikringsselskap

  1. Flyplassbrannen
  2. Flyplass
  3. Brann
  4. Avinor
  5. Scandic