Ekspertene var bekymret over luftkvaliteten ved sykkelstamveien. Ti år senere mener kommunelegen det går helt fint

«Samlokaliseringen av sykkelstamveien og E39 er ikke ideelt ut fra et luftkvalitetsperspektiv» heter det i en ti år gammel konsulentrapport. Kommunelegen mener i dag at folkehelsefordelen veier opp mot luftkvaliteten.

  • Elin Stueland
    Elin Stueland
    Digitalredaktør
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

– Nei, vi må ikke blåse opp disse ulempene. Helsefordelen ved å sykle veier dette opp, slår helsesjef i Stavanger, Harald Bjørnestad fast.

Beregninger i rapporten utført av Multiconsult sier at nivåene av svevestøv langs E39 potensielt kan være høye, i enkelte ugunstige tilfeller over grenseverdiene av nasjonale mål.

– Vi skal følge med, men jeg vil tro ut fra geografien, at det er mer behagelig å sykle i den lufta enn andre steder som ligger mer skjermet for vær og vind, sier Bjørnestad.

Konklusjonen hans gir gjenklang i rapporten til Multiconsult: det er kun vindstille fire prosent av tiden, og vinden bidrar til rask fortynning av partikler fra veien. Dessuten er det forholdsvis nedbørrikt i området, og da vil spredningen av støvet også reduseres.

Les også

Slik skal pedalene danke ut bilkøene

– Vi kommer ikke til å utføre flere målinger, men vi skal følge med. Hvis folk opplever at det er drit å sykle der, så må de melde fra, oppfordrer Bjørnestad som selv sykler til og fra jobb hver dag.

Problemene vil være størst i kalde perioder vinterstid. Men da er det betydelig færre som sykler enn i perioder med god luftkvalitet i øvrige deler av året, heter det videre i rapporten.

Åpner neste uke

Strekningen fra Madlaveien til Schancheholen ble ferdigstilt som en del av Ryfast-prosjektet, og åpnet for syklister i februar 2019. Neste uke åpner en ny del langs E39 fra Asser Jåttens vei på Jåttå til Sandnes-grensen og ser slik ut:

– Sykkelvei er det mest samfunnsøkonomiske vi kan gjøre av samferdselstiltak. Dette er det smarteste samferdselstiltaket som er gjort i vår region på lenge, slår lege Stian Lobben fast.

Han er fastlege på Nytorget i Stavanger, tidligere styremedlem i lokallaget for Syklistenes Landsforbund - og har forsket på helsegevinsten ved sykling.

– Det er mange fordeler og to ulemper med å sykle; den fysiske fordelen er jo stor - men så har du skaderisiko og luftforurensing som ulemper, sier Lobben.

Han sier at det er flere grep utbygger kan gjøre for begrense luftforurensingen: planter langs veien og en reinere bilpark kan bidra til at dette ikke blir så ugunstig for de syklende.

– Men for alle vintersyklister blir det litt svarte buser på de kalde dagene, sier Lobben som sykler rundt 15 mil hver uke.

Plan for sykkelstamveien på Nord-Jæren.
Les også

Derfor vil de bygge «motorvei» for syklister

Les også

«Motorvei» for syklister langs E39

Luftkvalitet har ikke vært et stort tema

– Hvorfor ligger ikke sykkelstamveien lenger unna motorveien?

– Da ville vi ha gjort større inngrep på naboeiendommene. Nå ligger den i jevn avstand til motorveien hele strekningen, og det er helt bevisst at den ikke ligger nærmere. Vi har voller, støyskjerming og beplantning langs veien, sier prosjektleder for sykkelstamveien, Kari Smådal Turøy.

Hun understreker at dette er et pilotprosjekt som tar høyde for at de vil vurdere justeringer i etterkant for at det skal være optimalt for brukerne.

– Jeg har gått ganske mye på sykkelstamveien de siste to årene og ikke opplevd luftkvaliteten som et problem. Men om syklistene opplever at det er et problem, så skal vi vurdere å tilpasse. Vi har et sterkt ønske om at dette skal være vellykka og at folk skal ta veien i bruk, sier Turøy.

Hun sier at det ikke er planlagt nye målinger av luftkvaliteten og at luftkvalitet ikke har vært mye diskutert i denne fasen.

– Kan det være aktuelt å sette ned farten på motorveien for å få ned mengden partikler, slik rapporten foreslår?

– Nei, det har ikke vært et tema.

Publisert:

Sykkelstamveien

  1. Her ser de lyset i sykkeltunnelen

  2. Skal sykkelstamveien bli en suksess, må flest mulig doninger på hjul slippe til

  3. Én uke etter åpningen: Så mange har syklet på sykkelstamveien

  4. Sykkelvei er alltid for dyrt, men er det egentlig det?

  5. Er det lov å bruke sparkesykkel her? Her er reglene for Sykkel­stamveien

  6. Ikke ideelt ut fra et luftkvalitets­perspektiv, ifølge rapport. Dette sier kommune­lege

  1. Sykkelstamveien
  2. E39
  3. Sykkelstamveien
  4. Sandnes
  5. Stavanger