Nå blir det dobbeltspor på Jæren

Regjeringen lover dobbeltspor mellom Sandnes og Egersund. Og utbyggingen kan skje tidligere enn planlagt, dersom lokale politikere er villige til å bidra med penger.

Publisert:

Tone Aarrestad gleder seg til at dobbeltsporet skal komme. Foto: Pål Christensen

Dobbeltspor er alfa og omega for utvikling av hele regionen, sier Göran Klingspor. Foto: Pål Christensen

Arbeidet med dobbeltsporet skal starte i 2018, men om kommunene spytter i penger kan det skje enda tidligere. Foto: Åsmund Ådnøy

svp://8074

Ifølge en styrt lekkasje Aftenbladet har fått tilgang til fra regjeringens Nasjonale transportplan, (NTP) som legges fram fredag, skal det nå satses på dobbeltspor på Jærbanen. I første omgang mellom Sandnes og Varhaug, går alt etter planen vil utbyggingen på denne strekningen starte i 2018. Når dette er på plass, skal det bygges videre til Egersund.

Kan skje før

— Selv om det er staten som i utgangspunktet har ansvaret for finansieringen, kan utbyggingen komme enda raskere i gang dersom ordførerne i de aktuelle kommunene stiller med midler, sier SV-politiker og stortingsrepresentant Hallgeir Langeland, da Aftenbladet møtte jernbaneforkjemperen på Stortinget i går ettermiddag.

— Dersom de ønsker å få opp tempoet på utbyggingen av dobbeltsporet, kan egenfinansiering føre til at vi kommer i gang før 2018, sier Langeland, og peker på at bompenger kan være en måte å bidra med penger på.

Hallgeir Langeland tar på vegne av SV en stor del av æren for at dobbeltsporet er med i Nasjonal Transportplan som legges fram fredag. Foto: Knut S. Vindfallet

Langeland er strålende fornøyd med at regjeringen, på tross av manglende interesse for jernbane fra Rogaland fylkesting, har fattet et vedtak som gjør at jernbanesatsingen i regionen blir styrket de neste årene.— Uten SV hadde vi nok ikke kommet så langt som vi er kommet i dag, men jeg er selvsagt avhengig av mine regjeringskolleger. Når det er sagt, så er det ingen tvil om hvem som har vært den største pådriveren i disse forhandlingene, sier Langeland og smiler bredt.

Han legger også til at prioriteringen av dobbeltspor videre sørover Jæren viser at regjeringen langt fra bare har det sentrale Østlandet i tankene, når det er snakk om jernbane.

— Spesielt når dette kommer så kort tid etter at staten har brukt tre milliarder på å bygge ut dobbeltspor mellom Stavanger og Sandnes, samt ny godsterminal på Ganddal, påpeker han.

Vil spare jord

I forslaget ligger også at det skal planlegges for en ny stasjon i Jærens nye næringsområde, Kviamarka i Hå, noe Langeland legger stor vekt på.

— I dag er dette i stor grad bilbaserte arbeidsplasser, men med en stasjon her vil toget bli et reelt alternativ, mener han.

Sterkningen skal planlegges for at togene kan kjøre i hastigheter opp mot 250 kilometer i timen, noe som tilsvarer lyntog-standard.

Med fullt utbygd dobbeltspor helt fram til Okka by, vil reisetiden mellom Egersund og Stavanger bli sterkt redusert i forhold til dagens én time og 10 minutter.

— Det vil legge godt til rette for pendling fra sør, til de store arbeidsplassene på Nord-Jæren, og dermed bidra til å spre veksten, sier Langeland.

- Men vil ikke ønske om boligbygging langs kollektivaksene forsterke presset på matjorda når dere vil bygge dobbeltspor midt gjennom matfatet på Jæren?

— Det kan selvsagt ikke utelukkes at det kan bli en virkning, men det er i alle fall ikke hensikten. Det er et grep for å flytte boligbyggingen og spare jord. Det er mye knauser og uproduktive områder fra Sirevåg og sørover. Dessuten bør det være mulig å fortette mer i stasjonsbyene, mener Hallgeir Langeland.

Fornøyde passasjerer

— For en jærbu som har jobbet flere år i Stavanger, er dette en enestående nyhet, sier Tone Aarrestad (50) fra Bryne.

Hun reiser daglig mellom hjemstedet og jobben på Aker Solutions i Jåttåvågen i Stavanger.

— De siste årene er det blitt voldsomt med køer på veiene i rushtiden, bemerker Aarrestad, som gleder seg til at dobbeltsporet skal komme.

Pendler Göran Klingspor (63), opprinnelig svensk, men bosatt i Egersund, mener også at dobbeltsporplanene er en gladmelding til alle pendlerne fra Egersund og nordover. Han reiser også daglig til Stavanger.

— Dobbeltspor er alfa og omega for utvikling av hele regionen, sier han.

63-åringen opplever daglig at toget han reiser med må vente på en av de mange stasjonene. Ventingen skyldes kryssende tog. Så lenge det bare er ett spor på strekningen mellom Sandnes og Egersund, blir venteminuttene fort til timer i løpet av et arbeidsår.

svp://8074
Publisert: