Disse 9-åringene skal lese hele sommeren

Skumle, morsomme og rare bøker. Spennet er stort når tredjeklassingene ved Porsholen skole kryper opp i sofaen for å lese. Leselysten tar de med seg inn i ferien. – Men det blir først bading, så lesing, sier Emil Egeland.

Publisert: Publisert:

I fjor leste elevene i 3. trinn på Porsholen i snitt 1000 sider i sommerferien. Gutta inntil veggen heter f.v. Endre Dalseth, Oscar Rødahl og Emil Egeland. Foto: Jarle Aasland

  • Camilla Bjørheim
    Journalist

– Denne var skikkelig morsom. Jeg ga den fem stjerner, sier Shervin Moemeni.

Han vifter med et eksemplar av boka «Wilfred redder verden».

– Jeg har nettopp lest «Georgs magiske medisin» av Roald Dahl. Nå holder jeg på med en ganske kjekk en, sier Emil Egeland, og viser fram «Charlie og sjokoladefabrikken» av samme forfatter.

Nina Galvani holder på ned den andre boken i Harry Potter-serien.

– Jeg tok en pause da det ble skummelt. Men filmene er skumlere enn bøkene. Og jeg må lese boka før jeg får se filmen, sier hun.

LES OGSÅ:

Les også

Barn som ikke leser i ferien, risikerer å rykke tilbake til påske

Digital registrering

Det er lesetime på 3. trinn ved Porsholen skole. I biblioteket kryper 9-åringene opp i sofaen med hver sin bok. Mens noen leser «Harry Potter», har andre har valgt seg Sandnes-forfatter Bjørn Ingvaldsens bøker om fotballaget Froskene. Også Operasjons-serien til Jørn Lier Holst er populær.

LES MER OM BJØRN INGVALDSEN:

Les også

– Barnebøker om overgrep, død og tragiske ting er ok

Les også

Barnebokprisen til Bjørn Ingvaldsen

Sophia Kyllingstad Mckinlay og Hedda Vorraa Stigedal koser seg med bøkene om Krise-Kristine. Foto: Jarle Aasland

På Sommerles.no registrerer elevene bøkene de har lest. De får poeng og små premier underveis. De kan gi bøkene stjerner, etter hvor godt de liker dem, og de kan anbefale bøker til andre. De blir med andre ord sett som lesere – noe som hjelper på motivasjonen. F.v. Endre Dalseth, Oscar Rødahl og Anne Mari Lauvsnes Nilsen. Foto: Jarle Aasland

Elevene har Chromebook-en lett tilgjengelig mens de leser. På den skal de registrerer bøkene. For tredje gang er de med på kampanjen Sommerles.no (Se faktaboks). Målet med kampanjen er å få elevene til å lese gjennom sommeren – for å opprettholde leseferdigheten.

– Kampanjen startet lørdag 1. juni. Allerede samme dag hadde mange av elevene registrert seg. De er ivrige, sier lærer Anne Mari Lauvsnes Nilsen.

Viktig med sommerlesing

Hun er ikke i tvil om at sommerlesing har en effekt.

– For flere år siden, som lærer i 1. klasse, erfarte jeg at noen elever rett og slett hadde glemt bokstaver i sommerferien. Det var nesten som å rykke tilbake til start igjen på høsten i 2. klasse, sier Nilsen.

Noen elever hadde rett og slett hadde glemt bokstaver i sommerferien.

Over tid har hun erfart hvor viktig det er at elevene leser om sommeren. Hennes elever på 3. trinn har deltatt på Sommerles.no de tre siste årene. Før det igjen, hadde skolen egne lesekampanjer for sommerferien.

Når bøkene er lest, får elevene poeng og ulike belønninger i det digitale leseprogrammet Sommerles.no. F.v. Shervin Moemeni, Sophia Kyllingstad Mckinlay, Suzanne Espedal og Hedda Vorraa Stigedal. Foto: Jarle Aasland

– Det er vanskelig å få registrert de bøkene jeg leser på persisk, sier Shervin Moemeni, foran. Han leser både på norsk, persisk og engelsk. Bak i sofa sitter Hedda Vorraa Stigedal. Det er lesetime på Porsholen skole i Sandnes. Foto: Jarle Aasland

– Mens noen elever blir grepet av tekst på et ark, fordi de har en indre motivasjon, trenger andre et ekstra puff for å gå i gang med lesingen. Vi ser at Sommerles får med seg mange av dem som i utgangspunktet ikke er så glade i å lese, sier Nilsen.

Emil Egeland er en av dem som vedgår at han ikke er noen stor lesehest.

– Men jeg leser mer når jeg kan legge det inn på Chromebook-en, sier han, før han vender oppmerksomheten tilbake til Roald Dahls sjokoladefabrikk.

Sommerles i lekse

På Porsholen gir de lesing på Sommerles.no i lekse i ukene før sommerferien. Slik sikrer de seg at alle elevene har en digital bruker og er i gang med å samle poeng før ferien starter.

Forskere og gründerne bak Sommerles trekker nettopp fram viktigheten av at læreren introduserer barna for den digitale lesekampanjen før ferien (se egen sak). Det kan være viktig for å nå nettopp dem som ikke har en egen motivasjon for å lese om sommeren.

– Jeg leser mye på fransk, sier Nina Galvani, fremst på sofaen. I fjor sommer leste hun over 7000 sider. Foto: Jarle Aasland

I fjor leste elevene på 3. trinn på Porsholen i snitt 1000 sider i sommerferien.

– Nå har jeg lest 746 sider allerede før ferien, sier Emil Egeland – han som altså ikke egentlig er så glad i å lese.

Konkurrere med seg selv

Lærer Anne Mari Lauvsnes Nilsen påpeker at elevene kun konkurrere med seg selv, og at lærerne passer på trekke fram dem som har lest. Det gjør at flere ønsker å lese – og dermed bli sett.

– Det er utrolig viktig å lære seg å lese godt. Det gir elevene langt flere muligheter, sier hun.

Helene Haukø, biblioteksjef i Sandnes, forteller at per 10. juni har 1681 barn i Sandnes registrert seg til Sommerles, det er en økning på 300 fra samme tid i fjor. Trolig vil påmeldingen øke utover sommeren.

– Det er fantastisk at unger er så entusiastiske og vil bruke sommeren til å lese, sier Haukø.

Publisert:

Les også

  1. – Barn som ikke leser i sommerferien, risikerer å tape lesekompetanse

  2. Enveisbillett til Norge

  3. Aspervika vil bli Sandnes’ første dysleksivennlige skole

  4. Ny undersøkelse: Vi bruker og interesserer oss for kultur som aldri før

  5. Flere tusen lokale 13-åringer skal få stress-hjelp på skolen

  6. Elever så porno på skolens Chromebook

  1. Barn- og ungdomslitteratur
  2. Sandnes
  3. Bibliotek