Se hvem som har søkt stillingen som Rogfast-sjef

20 personer ønsker å lede Norgeshistoriens største veiprosjekt, som vil pågå de neste 10 årene.

Kvitsøy-kontrakten er utlyst. Foto: Statens vegvesen / Norconsult

  • Tor Inge Jøssang
    Tor Inge Jøssang
    Journalist
Publisert: Publisert:

Ingen fra den lokale prosjektorganisasjonen er blant søkerne til stillingen som prosjektleder for Rogfast. Gigantprosjektet har en kostnad på 20,6 milliarder kroner å rutte med. Det skal gi feriefri motorvei under Boknafjorden.

– Det er god deltakelse, stor aldersspredning i søkerbunken, og begge kjønn er representert. Jeg kommer i løpet av uka til å gå gjennom søkerbunken for å vurdere søkerne, opplyser Kjartan Johan Hove, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Hove, som blir Rogfast-sjefens overordnede, legger opp til raskest mulig ansettelsesprosess.

– Framdriften er ikke absolutt, og litt uklart i disse koronatider. Etter at vi har skaffet oss oversikt, setter vi opp saksgangen videre, forklarer Hove.

Offentlig søkerliste
1 Tore Hustoft , 24 student STAVANGER Mann
2 Heydar Haghghipour Balanneji 48 non employed Urmia Mann
3 Robert Gjestland Hooper 41 Fagansvarlig Prosjektstyring Sandnes Mann
4 Ingvild Næss 24 Student Sandnes Kvinne
5 Joakim Karlsen Torgersen 31 Prosjektleder HELLVIK Mann
6 ANDREW WEALTH 38 Project Coordinator in Schlumberger (OneSubsea) Sirdal Mann
7 Seyfi Gundogan 34 Arbeidssøker Randaberg Mann
8 Jörgen Duss 28 Ingeniør hos Synaxis AG Uri Uri Mann
9 Tor-Erik Tvedt 49 Selvstendig Haugesund Mann
10 Nerijus Ciuplinskas 43 Senioringeniør for Arbeidstilsynet Vestlandet Stavanger Mann
11 Gunnar Osmundsen 39 CFO Sola Mann
12 Nhat Tu Tran 51 Arbeidsøker Asker Mann
13 Ali Rahimi 45 Laboratorietekniker Rogaland Mann
14 Joachim Snørteland Lien 25 Prosjektingeniør Sola Mann
15 rolf kristoffersen 46 prosjektleder samferdsel SANDNES Mann
16 André Aspevik 41 Prosjektleder Stavanger Mann
17 Frank Gard 27 Yrkessjåfør Stavanger Mann
18 Jenny Karlsson 44 Prosjektleder Stavanger Kvinne
19 Knud S Henningsen 68 Sivilingeniør Gentofte Mann
20 Trond Gunnar Frydenlund 62 Principal Engineer Arendal Mann

Førstemann på listen, Tore Hustoft, er nyutdannet geolog med erfaring innen modellering.

- Dette er min måte å si til Statens vegvesen at her er jeg. Jeg er fersk geolog og ønsker å være med på dette eventyret. Ikke nødvendigvis som prosjektleder, sier han.

Ny kontrakt er ute

Sist uke sendte Statens vegvesen ut den første kontrakten på landets suverent største veiprosjekt ut i markedet. I første runde er det en prekvalifisering, som avgjør hvilke 3–5 entreprenører som skal få gi tilbud. Kontrakten tildeles i august. Vegvesenet regner med byggestart i høst.

  • Den 27 kilometer lange Rogfasttunnelen vil bli verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel når den åpner.
  • Den vil også være verdens lengste firefelts tunnel.
  • 250 meter under havet vil avkjøringen til Kvitsøy blir verdens dypeste veikryss – en stor rundkjøring hvor trafikken ved behov kan ledes over i ett løp.

Det er i øykommunen midt i Boknafjorden det første anbudet gjelder. På øya skal det bygges vei og tre bruer, mens Kvitsøytunnelen blir 3,5 kilometer og skal bygges med ett løp og 7 prosent fall ned til den undersjøiske motorveien.

Utenlandske entreprenører snuser på Rogfast

I sist uke skrev Aftenbladet at anleggsgiganter fra Kina, Spania, Sveits, Italia og Sverige viser interesse for Rogfast-milliardene. Blant andre kinesiske CCCC, spanske Dragados og Acciona, italienske Ghella og Itinera, svenske NCC og Skanska, samt sveitsiske Marti og Implenia stilte på den heldigitale entreprenørkonferanse. I tillegg stilte nesten alle de store norske entreprenørene.

– Jeg er veldig godt fornøyd med deltakelsen på dette informasjonsmøtet, uttalte utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen rett etter møtet.

Les også

Utenlandske giganter snuser på Rogfast-milliarder

Interessen ble framstilt som godt nytt med tanke på å unngå nok en kostnadssprekk, fordi markedet for så store kontrakter er lite. EØS-avtalen gir markedsadgang for utenlandske aktører i Norge, men tidligere har de ikke vist særlig interesse.

Kritisk til utenlandske aktører

Rødt-politiker Mímir Kristjánsson reagerer.

– Dette er ingen gode nyheter. Jeg skjønner det i et kortsiktig perspektiv, der det er mange om beinet og prisen presses ned. Problemet er at man har argumentert med at Rogfast skal være et løft for anleggsnæringen i Norge. Vi vet at utenlandske giganter tilbyr dårlige lønns- og arbeidsvilkår, sier stortingskandidaten, som tidligere har tatt til orde for å skrinlegge gigantprosjektet.

Han er i likhet med den norske anleggsbransjen kritisk til utenlandske aktører, særlig det kinesiske inntoget.

  • Den norske anleggsbransjen kan ikke konkurrere på like vilkår med kinesiske entreprenører, som er statseide og gjennomsubsidierte.
  • Sosial dumping har vært et gjentagende problem.
  • Det har vært flere konkurser og terminering av kontrakter.

Mímir Kristjánsson, Rødt Foto: Fredrik Refvem

– Mitt budskap er at Vegvesenet må ta grep for at flest mulig kontrakter skal havne på norske hender. Det er mulig å stenge kinesiske entreprenører ute. Man kan se bort fra tilbud fra leverandører utenfor EØS-området. Det går an å stille detaljerte krav til blant annet lærlinger og norske arbeidsforhold, dette vet vi fører til at utenlandske aktører skygger banen. Og kontrakter kan deles opp, sier Mímir Kristjánsson.

– Ja, men dette gjør vi, svarer Øyvind Ellingsen, kommunikasjonsrådgiver for Rogfast.

Det mest effektive virkemiddelet er likevel at det stilles krav til språk. Entreprenørkonferansen ble for eksempel avholdt på norsk. Tilbudet skal sendes inn på norsk. Når sprengningsarbeidet starter opp, må mannskap framme på stuff snakke norsk.

Publisert:
  1. Rogfast
  2. Mímir Kristjánsson

Mest lest akkurat nå

  1. Over natten ble denne grusbanen til en perfekt isflate. Hvem som har laget den er et mysterium

  2. Folkehelse­instituttet bommet kraftig på smitte­tall i julen

  3. Ber folk slutte med «smitte-shaming»: - Gapestokken ble faktisk avskaffet for mange år siden i Norge

  4. Fine skiforhold i Sirdal, men ekstrem­kulde ødelegger idyllen

  5. Ti sjåfører fikk bot på E39

  6. Går inn for å forlenge smitte­vern­tiltakene i Stavanger til 8. februar: - Situasjonen er fortsatt svært alvorlig