Kan bli færre ferjeturer på Jøsenfjorden

Hvis Jøsenfjord-sambandet får landets første hydrogen-elektrisk ferje, blir det lengre tid mellom avgangene.

Publisert: Publisert:

Foto: Tor Inge Jøssang

  • Tor Inge Jøssang
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Jøsenfjord-sambandet består av to dieselferjer som går i skytteltrafikk mellom Hjelmeland og Nesvik, med noen turer iblant til Ombo. Store deler av døgnet er det avgang hvert kvarter. Ingen andre ferjesamband i Rogaland har så tett frekvens.

Statens vegvesen ønsker å teste ut en hydrogen-elektrisk ferje mellom Hjelmeland og Nesvik. Fordelen er at det kan gi nullutslipp, eller lavutslipp. Ulempen er at det blir lengre tid mellom avgangene.

– Det er aldri godt å miste noe vi har. Vi kommer tilbake til dette gjennom ordinær saksbehandling, administrativt og politisk, konstaterer Hjelmeland-ordfører Bjørn Laugaland (Sp).

Lin Veronica Jacobsen Foto: Tor Inge Jøssang

Varaordfører Lin Veronica Jacobsen (Ap) er medlem i samferdselsutvalget på fylket. Utvalget har fått en sak om nye ruter til høring.

– Dette er på en måte bare en forhåndshøring. Saken må på ny høring når Samferdselsdepartementet har lagt endelige føringer på hva slags opplegg man skal ha. Dersom elektrifisering av fergene er årsaken til at det blir lengre mellom hver avgang, så tenker jeg at det er naturlig. Men det må gå an å lage et ruteopplegg som er tilpasset dagens nivå, for så å endre dette når elferjene eventuelt kommer på plass, kommenterer Jacobsen.

Statens vegvesen har skisser to alternativer til ruteplan fra 2019.

Når saken skal ut på høring i neste runde, mener hun at ruteforslagene bør sendes til høring til beboerne og næringslivet, slik at rutene blir best mulig tilpasset arbeidstidene.

– Veldig spennende

Venstre-politiker Kjartan Alexander Lunde er medlem i samferdselsutvalget og applauderer det miljøvennlige prosjektet.

Kjartan Alexander Lunde Foto: Lars Idar Waage

– Jeg synes spesielt det er veldig spennende med dette prosjektet som kan gjøre at vi kan få verdens første hydrogen-drevne bilferje i Rogaland om litt over to år. Det passer også godt sammen med det nye foretaket i Suldal som i år begynner å produsere hydrogen for kommersielt grunnlag. Ruten skal også kunne bli utført av en elektrisk ferje, kommenterer Lunde.

Hydrogen i Suldal

Norsk H2 AS planlegger produksjon av hydrogen i den såkalte Tønnefabrikken på Jelsa. Hovedeier er det tyske selskapet AIH Holding GmbH. Ideen for produksjon av «grønn Hydrogen» kom i en tilfeldig diskusjon mellom selskapets direktør Uwe Bratfisch, som var på ferie i Suldal, og Høyre-politiker Rainer W. Speth på Sand. Speth er medeier i Norsk H2. Planen er å levere hydrogen til busser, smelteverksindustrien, strømaggregater, ferjer og tog i Norge og utlandet - med tankbåter som legger til ved dypvannskai.

Hvis ferjene skal gå på elektrisitet, må det settes av tid til lading. Forslaget med lengst tid mellom avgangene, er trolig tilpasset elferje.

Hensikten med Jøsenfjord-prosjektet er å gjøre nullutslippsteknologien tilgjengelig for ferjestrekninger som ikke er egnet for elektrisk drift alene. En hydrogenferje vil ha større rekkevidde enn en elektrisk ferje, men det er lite erfaring med hydrogendrevne fartøy så langt.

  • Ser stort marked i grønn ombygging av ferjer og skip

I løpet av våren vil Statens vegvesen arrangere en dialogkonferanse for rederier og leverandører. Etterpå blir det prekvalifisering for interesserte rederier, før det blir en fase med konkurransepreget dialog, frem til utlysning og signering av kontrakt. En fremtidig hydrogenferje skal også kunne drives helelektrisk med lading ved kai. På den måten skal rutetilbudet kunne opprettholdes dersom det oppstår problemer med hydrogendriften.

– Ikke en panelovn

Norled har dagens kontrakt fra startet 1. januar 2016 og ut 2019, med to ganger 12 måneder opsjon. Etter at det ble kvarters avganger, har trafikken økt kraftig. Imidlertid er trafikkstrømmen blitt påvirker av veiarbeid på nordsiden av Jøsenfjorden fram til sommeren.

– Dagens anbud var bare på 4 år, med opsjon. Vi liker ikke så korte kontraktsperioder, det er lettere å gi bedre pris hvis det er større langsiktighet. Det nye anbudet gir mulighet til å vurdere gjenbruk av ferjemateriell som blir tilgjenglig når Ryfast åpnes og ferjesambandene Stavanger-Tau og Oanes-Lauvvik legges ned. Vi synes veivesenet har gjort en god jobb og ser en sammenheng når ting endrer seg i markedet, sier Gaute Gangenes, ferjesjef i Rogaland.

Gaute Gangenes Foto: Knut S. Vindfallet

Det vil kreve et stort utviklingsarbeid for å kunne bunkre og drifte et fartøy med hydrogen. Dette utviklingsarbeidet er kjernen i kontrakten. Spørsmålet er også om dagens strømnett tåler hurtiglading av batteriene uten større investeringer. Jo kortere tid mellom avgangene, desto høyere krav til batteristørrelse og nettspenning. Samtidig kan prisen øke.

– Utfordringen er at det kan bli for effektivt, slik at prisen stikker av gårde på grunn av batteristørrelsen og stor ladekapasitet. Dette er ikke en panelovn som slår seg av og på. Vi har ikke lyst til å bli en del av at det må bygges monstermaster i Jøsenfjorden. Fem minutter ekstra ladetid kan medvirke til at dette unngås, sier Gangenes.

Tomme ferjer på JøsenfjordenSlik blir Rogalands beste ferjeruter
Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Frontkolliderte med vilje. Frifinnes for drapsforsøk for andre gang

  2. Kvinne i 50-årene dømt for falsk voldtektsanklage mot sin egen nevø

  3. Kommunedirektøren anbefaler å spleise på Folken-bygget

  4. 11 nye korona-tilfeller, tilsammen 51 i Eigersund

  5. Oilers-sjefen griper ikke inn: – Vi har ikke panikk

  6. – Vi må bremse litt

  1. Jøsenfjorden
  2. Hjelmeland
  3. Statens vegvesen
  4. Bjørn Laugaland
  5. Jelsa