Samferdselsutvalget støtter hydrogen-elektrisk ferje

Rogaland fylkeskommune er positiv til at ny miljøvennlig teknologi tas i bruk i ferjesambandet over Jøsenfjorden, hvor planen er å sette inn hydrogen-elektrisk ferje.

Publisert: Publisert:

Det blir ligg lengre tid mellom avgangene mellom Hjelmeland-Nesvik med hydrogen-elektrisk ferje, for å få tid til lading. Foto: Heidi Hjorteland Wigestrand

  • Tor Inge Jøssang
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Onsdag behandlet samferdselsutvalget på fylket forslag til nytt ruteopplegg for ferjesambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik. Dette sambandet har Rogalands beste ferjeruter, med avgang hvert kvarter store deler av døgnet.

Dagens kontrakt varer ut 31. desember 2019 og Statens vegvesen Region vest skal i løpet av kort tid lyse ut ny konkurranse på driftskontrakt for sambandet. Det er sendt ny ruteplan på høring. Det er planlagt at kontrakten skal være en utviklingskontrakt, der målet er å utvikle en ferje som kan gå på hydrogen. Ruten skal også kunne bli utført av en elektrisk ferje.

I dagens ruteplan går ferjene i skytteltrafikk og det er ikke tid til lading. I forslag til ny ruteplan er det derfor lengre tid mellom avgangene og noen avganger utgår.

I Samferdselsutvalget satte Lin Veronica Jacobsen (Ap) fram forslaget som fikk flertall. I høringsuttalelsen til Statens vegvesen sier utvalget at planene om hydrogen-elektrisk ferje er i tråd med strategi om nullutslipp fra ferjer. Det må legges til rette for at strømnettet tåler belastningen av den nye miljøvennlige teknologien. Politikerne ber om at dagens ruteopplegg opprettholdes frem til eventuelle nye miljøvennlige ferjer tas i bruk.

  • Ser stort marked i grønn ombygging av ferjer og skip

Fylkessamferdselsutvalget tilrår ruteplan B.

Det er skisser to alternative ruteopplegg. Fylkesrådmannen mener begge vil være gode. Hvis det blir nytt ruteopplegg, ønsker fylkespolitikerne alternativ B, som innebærer 20 minutter mellom avgangene. Til slutt ber fylkespolitikerne om at saka om ruteopplegget sendes ut på ny høring når det er klart hvilken teknologi som tas i bruk.

Likelydende vedtak er fattet av formannskapet i Hjelmeland. Finnøy-ordføreren er ikke fornøyd.

– Kommunene har lenge snakka om frekvens til Ombo og korrespondanse mellom Finnøy-sambandet og Jøsenfjord-sambandet. Da er det rart at ingen fra Hjelmeland nevner korrespondanse over Ombo i disse forslagene, kommenterer Finnøy-ordfører Henrik Halleland (KrF).

Lin Veronica Jacobsen svarer:

– I forslaget i formannskapet ble dette med korrespondanse foreslått og vedtatt, så det følger med inn i høringen. I forhold til Finnøy-sambandet, er det så mange perspektiver og hensyn som skal sees på, at jeg ( med min fylkeshatt ) vil heller ta opp dette med korrespondanse når Finnøysambandet blir diskutert på ny. Når det gjelder frekvens til Ombo i Hjelmeland sambandet, var jeg og ordfører på møtet med veivesenet i går. Vi tok opp dette, men fikk til svar at det ble en kjempeutfordring i forhold til forskyving i ruta. Og da til slutt færre avganger. Så de frarådde oss det, uttaler hun.

Tomme ferjer på Jøsenfjorden

Slik blir Rogalands beste ferjeruter

Kan bli færre ferjeturer på Jøsenfjorden
Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Trafikkulykke i Hå. Mann i 30-årene fikk førerkort beslaglagt

  2. Her er historiene, nettverkene og makten

  3. Disse Viking-spillere kan forsvinne gratis

  4. Vannskutere kjørte i Superspeed-bølgene nesten helt til Hirtshals

  5. Lyn, regn og mørke skyer i Agder. Slik blir helgeværet i Rogaland

  6. Kongeparken har gjort flere endringer. Gjestene er positive

  1. Statens vegvesen
  2. Rogaland fylkeskommune
  3. Jøsenfjorden
  4. Rogaland
  5. Teknologi