Ingen biler på brua til Jåttåvågen

Kommunalstyret for byutvikling vedtok torsdag at det skal bygges bru over jernbanen fra Hinna til Jåttåvågen. Brua blir forbeholdt buss og myke trafikanter.

Publisert: Publisert:

Slik er Bussveien tenkt lagt på en 400 meter lang bru fra Jåttåvågen og opp til Hinnasvingene. Derfra går veien Hinnasvingene i kulvert under Bussveien opp til Vaulen. Brua har så langt vært tenkt forbeholdt for bussen, gående og syklende.(Illustrasjon: Multiconsult)

  • Lars Hjalmarsson
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Karl W. Sandvig (Pp) og Kristoffer Sivertsen (Frp) ønsket å åpne den planlagte bussbrua over jernbanen i Jåttåvågen for privatbiler. Grunnen til dette er utbyggingene i Jåttåvågen. Når de er ferdige, så vil det bo dobbelt så mange der som i dag.

Les også

Vil ha bilene inn på bussvei-bru

Siverstsens partikollega, Mats Danielsen, åpnet argumentasjonen da bro over jernbanen kom foran kommunalstyret for byutvikling:

– Problemet i dette området i dag er at det bare er en tilfartsvei for bil. Her må man ha en tanke, dersom det skulle oppstå ulykker, sier Danielsen.

– Sist vi behandlet saken ville vi ha alternativ med delt bussvei. Det er utredet, og det er sterke argument for å ikke gå for den løsningen. Mange utkjørsler må saneres. I tillegg må det innløses mellom 28 og 50 boliger, svarer Grethe Eriksen (H)

Ønsket utsettelse

– Jeg ønsker at denne saken skal utsettes til det er avholdt folkemøte. I en så stor sak, i respekt for innbyggerne, burde denne saken utsettes i ett eller to møter. Det har gått flere år, noen uker til burde vi klare å vente, sier Frode Myrhol (FNB).

Kari Raustein, leder for kommunalstyret for byutvikling, påpeker at dette folkemøtet ikke skal avholdes 23. mars, og at det dermed blir for lenge å utsette en avgjørelse.

– Jeg registrerer det som blir sagt, men er ikke enig i konklusjonen. Det er veldig synd at vi behandler det før møtet er avholdt, svarer Myrhol.

Les også

Vedtok bussveien på Gausel

Les også

Får bussvei, mister sola

Går for bro

Rådmannens forslag var at prinsippet med bro over jernbanen legges til grunn for videre arbeid for detaljregulering for bussveien fra Stasjonsveien til Gauselvågen.

– Eriksen hadde gode argumenter, så jeg er enig i hennes synspunkt. dette er viktig, så jeg håper vi får dette på plass. Hovedprioritet er å få bussvei med god fremkommelighet, og med gode forhold for gående og syklende, sier Ayan Abdidahir Mohamed Jama (Ap).

Raustein sier seg enig:

– Jeg synes den løsningen ser best ut. Kan holde fremdriften, og dermed holde kostnadene så lave som mulig. Jeg tenker mye det samme som Eriksen. Det er vondt å legge bussveien der folk bor, men vi har et ansvar som politikere for å tenke på fremtiden. Det er veldig viktig at vi ikke snur, og ødelegger fremdriften i dette prosjektet. Det er for sent å legge om hele traseen, sier Raustein.

Værre en Tjensvollkrysset

– I forhold til de ulike alternativene som ligger inne, er jeg ikke så imponert over denne brua, men det er forslaget som fører til færrest innløsninger av boliger. Det ser også ut som det er holdeplasser som fanger opp flest folk, sier Myrhol, før han fortsetter:

– Her bør det også legges til rette for en vei ut for bilistene. Å sluse alle de gjennom en rundkjøring som, om mulig, er dårligere enn Tjensvollkrysset, er ikke positivt.

Bussbro over jernbanen i Jåttåvågen ble vedtatt, tilleggsforslaget om ekstra inn- og utkjørsel falt.

Publisert:

Les også

  1. Først Forus, så Jæren for busser uten sjåfør

Mest lest akkurat nå

  1. Smitteutbruddet i Haugesund: - Involverer flere hundre mennesker

  2. Ektemannen Artur leter på 11. dagen etter sin kone, Elizbieta

  3. Seilbåt kan bli solgt som hittegods

  4. Gjedebo-millioner til Innovation Dock - starter opp i Sandnes

  5. Stavanger og Sandnes var blant de hardest rammede byene da koronaviruset spredte seg i Norge. Så snudde det brått

  6. Jeg skammer meg, føler meg som en tigger. Det skulle ikke vært behov for meg, men så lenge verden er urettferdig, vil jeg fortsette å gå fra dør til dør

  1. Jåttåvågen
  2. Byutvikling
  3. Kari Raustein
  4. Frode Myrhol
  5. Buss