Prosjektdirektøren: − 400 kroner i parkeringsavgift? Glem det!

Det nye sykehuset er lagt til rette for buss framfor bil, ifølge prosjektdirektøren for sykehuset på Ullandhaug.

Kari Gro Johanson er prosjektdirektør for det nye sykehuset på Ullandhaug.
  • Ina Gundersen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Kari Gro Johanson, prosjektdirektør for nytt sykehus, påpeker at målet om nullvekst i biltrafikken er et regionalt mål.

– På det nye sykehuset har vi lagt til rette for en kollektivakse mellom Ullandhaug og Jåttåvågen stasjon slik at du skal kunne gå rett fra en av hovedinngangene og til bussen. Bussen skal kunne gå så hyppig at den blir mer attraktiv enn å kjøre bil. Dette er i tråd med planene til bypakke Nord-Jæren, sier hun.

Les også

LES OGSÅ: Nye SUS kan få rekorddyr parkering

Johanson trekker videre fram at det, i henhold til krav (rekkefølgetiltak) fra Stavanger kommune, legges opp til 0,9 parkeringsplasser per 100 kvadratmeter bygg, det vil si 900 parkeringsplasser som fordeles med 240 til besøkende og 660 til ansatte.

– Parkeringshuset for de ansatte bygges et stykke i fra slik at det ikke blir attraktivt å kjøre. Men et parkeringsgebyr på 350–400 kroner per døgn er helt uaktuelt. Besøkende skal kunne parkere tett ved sykehuset og gå tørrskodd fra bilen.

– De ansatte er allerede vant til strenge parkeringsrestriksjoner. De som bor mindre enn tre kilometer i luftlinje fra sykehuset får ikke parkering. I dag sykler mange. Selv har jeg kjøpt elsykkel som jeg bruker hver dag til prosjektkontoret vårt på Ullandhaug, sier Johanson.

Ingen overraskelse

Sivilarkitekt Henrik Lundberg har vært en av de mest kritiske røstene mot å legge det nye sykehuset på Ullandhaug. I stedet foreslo han å beholde sykehuset på Våland, eventuelt Paradis, blant annet for å unngå økning i bilbruken.

Sivilarkitekt Henrik Lundberg har vært en sterk kritiker mot nytt sykehus på Ullandhaug, blant annet på grunn av mer bilkjøring.

– Da ville vi kunne knyttet sykehuset til eksisterende bydeler med mange boliger til det som er regionens beste kollektivtransport både for buss og jernbane. At vi ikke vil greie å unngå økning i bilkjøring med nytt sykehus på Ullandhaug er ingen overraskelse, men det er litt kjedelig å få rett i at det blir vanskelig å nå de miljømålene man har forpliktet seg til gjennom byvekstavtalen, sier han.

Lundberg påpeker at det nye sykehuset vil generere 8,5 millioner reiser i året.

– Til sammenligning har flyplassen 4 millioner reisende. I tillegg til sykehusets reisende, så kommer universitetet med 10.000 studenter. Det kommer til å bli ganske mange biler på veiene. Dessuten hjelper det lite å bygge et miljøvennlig sykehusbygg når transporten er bilbasert, sier han.

Lundberg mener det er paradoksalt at det bygges god infrastruktur for kollektivtransport som ikke blir utnyttet.

– Etter at dobbeltsporet på Jærbanen åpnet i 2009 er bare ett stopp, Jåttåvågen, utviklet på det lange strekket. Veksten har skjedd andre steder enn i bybåndet mellom Stavanger og Sandnes, sier han.

– Hva tenker du om en parkeringsavgift på opptil 400 kroner døgnet for å stagge veksten i bilkjøringen?

– Hvis det er prisen for å parkere på jobben, kan sykehuset får problemer med å rekruttere personell. Området rundt er i dag for en stor del friområder og landbruk, derfor blir det vanskelig for de ansatte å bosette seg i området rundt slik at de i større grad kunne gått og syklet til jobben.

– Helt uaktuelt!

– Fra et brukerperspektiv er dette helt uakseptabelt. Sykehuset betjener hele Sør-Rogaland, ikke bare Stavanger. Vi kan ikke straffe pasienter og pårørende for å nå et mål om null vekst i biltrafikken. Da må vi akseptere mer biltrafikk, mener Jan Torgersen.

Han er leder for brukerutvalget ved Helse Stavanger som skal gi råd til styre og administrerende direktør i helseforetaket i saker som angår tilbudet til pasienter, brukere og pårørende.

Gangvei fra Hinna?

Norconsult anbefaler at det etableres en ny gang- og sykkelvei over eller under Motorveien slik at det blir kortere vei fra Hinna til det nye sykehuset. I så fall vil antallet innbyggere innen 20 minutters gange fra nye SUS dobles til om lag 4000. Det tilsvarende tallet på Våland er 14.000 innbyggere.

Publisert:
  1. Helse Stavanger
  2. Buss
  3. Sykehus
  4. Kollektivtransport
  5. Elsykkel

Mest lest akkurat nå

  1. Hestekarusell og pariserhjul til Ruten i Sandnes

  2. Godtok 43 millioner i prisøkning for ny storstue for idrett på Jæren

  3. Meteorologen: – Pakk ned tram­polinen. Det meldes liten storm

  4. Han gir seg som Venstre-topp, hun overtar

  5. Dette skal heve skidestinasjonen til nye høyder

  6. Nå har Vikings bolle­konge fått egen spon­sor