Nettmøte: Trafikksentralen svarer deg

Nå svarer Tommy Stoltenberg, Aleksander Naley og Eirik Vigrestad på lesernes spørsmål om trafikk og trafikkregler.

Aleksander Naley, fra venstre, Tommy Stoltenberg og Eirik Vigrestad svarer på dine spørsmål om trafikk. Aftenbladets Elisabeth Risa foran.

Det er ikke mulig å sende inn nye spørsmål. Spørsmålene som allerede har kommet inn, besvares fra klokken 10 torsdag formiddag:

Nettmøte: Spør Trafikksentralen
  • Elisabeth Risa
    DEL
    Takk for oss i dag!

    Takk til alle som har sendt inn spørsmål til oss.

    Vi har nå svart på rundt 70 spørsmål fra dere.

    Vi kommer snarlig tilbake med svar på de resterende spørsmålene. Målet er å få til dette den kommende uken.

    Enn så lenge ønsker vi alle en fin dag ute i trafikken!

    Med vennlig hilsen oss i Trafikksentralen!

    PS! Husk at du finner alle de 83 tidligere episodene av Trafikksentralen samlet her:

    teaser
    18. juni 2022
    Trafikksentralen-arkivet: – Jeg får frysninger når jeg ser dette
  • DEL

    Kan dere forklare hva beste praksis er på feltskifte der man er på solasplitten og skal ut på motorveien? Bør man skifte så tidlig eller så sent som mulig? Spesielt når det er sakte kø i rushen.

    Ingve Bjørnå

    Hei Ingve og takk for spørsmålet.

    Vi oppfordrer til å skifte så seint som mulig, dersom det er fletting. Da har begge parter i flettingen tid til å tilpasse seg hverandre for å skape flyt i kjøringen.

    Dette må vises i god tid ved at en tydelig gir tegn.

    Ønsker deg en fin dag ute i trafikken og takk for at du sender inn spørsmål til oss i Trafikksentralen!

    Tommy Stoltenberg, Aleksander Naley og Eirik Vigrestad
  • DEL

    Føler at det er blitt veldig sånn "skal bare" kjøring. Skal bare smette inn på veien selv om man har vikeplikt. Skal bare stoppe midt i et kryss. Er det bare meg som føler at terskelen for å ta seg til rette på bekostning av sikkerheten og fremkommeligheten til andre, er senket? Og får politiet til å endre disse holdningene? Takk for god informasjon i Trafikksentralen. Alltid kjekt å følge med på og fint å høre hvordan politiet og trafikklæreren resonnerer i konkrete tilfeller :)

    Anonym

    `Skal bare` er den desidert mest brukte unnskyldningen vi har hørt gjennom vår politikarriere. Folk `skal bare` ditt og datt hele tiden.

    Vi har gjennom 22 år holdt på med det holdningsskapende foredraget `Ikke tøft å være død`. Trafikkopplæringen starter også med et holdningsskapende kurs allerede i de trafikale grunnkursene fra de er femten år.

    Men et vikepliktsbrudd er ikke noe vi tar lett på, og vi håndhever dem når vi kommer over `For bare `blir for tynt.

    Det tar vi tak i her i musikkvideoen

    Ønsker deg en fin dag ute i trafikken og takk for at du sender inn spørsmål til oss i Trafikksentralen!

    Tommy Stoltenberg, Aleksander Naley og Eirik Vigrestad
  • DEL
    User photography

    Er kollektivfeltet slutt når rundkjøringen kommer og kan el-biler kjøre igjennom på høyre side i rundkjøringen for å fortsette i kollektivfeltet etterpå

    Tore Halvorsen

    Hei Tore!

    Det var opprinnelig ledelinjer i denne rundkjøringen. Disse har Vegvesenet tatt bort da det er for smalt for to felt. Venstre felt går rett frem. De som kjører i høyre felt må foreta et feltskifte om de skal rett frem og har derav vikeplikt.

    Elisabeth Risa
  • DEL

    Trafikksentralen skaper verdi! Jeg øvelseskjører med min sønn og tar meg mange ganger i å kopiere Naley, Stoltenberg og Vigrestad. Under kjøringen snakker vi om planlegging, tydelighet og overblikk. Jeg bruker stoltenbergske uttrykk som å være på tilbudssiden og "fylla med". Jeg hermer etter Vigrestads "ke e det han holde på med?!", og så diskuterer vi i bilen etterpå. En ting ungdommen sliter med å forstå er ikke-intuitive felt i forbindelse med rundkjøring. Madlakrossen er et grelt eksempel (vest-øst) men også oppmerking i Kannik og krysset Madlaveien-motorveien. "Det må gå an å bruga ved"

    Jarle

    Hei Jarle!

    Her sitter vi i nettmøte og så dukker denne gullfine kommentaren opp fra deg.

    Tusen takk!

    Kan vi tilby vår tilstedeværelse ved neste øvelseskjøring?

    Vår faste trafikklærer Eirik tilbyr en gratis time med sønnen din, Naley og Stoltenberg tar plass i baksetet og sørger for god stemning og kjekke kommentarer.

    Om du virkelig ønsker at vi gjør dette så er vi helt klart på tilbudssiden!

    Ta kontakt så ordner vi en kjøretime!

    Me ska fylla med!

    Tommy Stoltenberg, Aleksander Naley og Eirik Vigrestad
  • DEL

    Fra Hovemarka 76. Der er det 30 km. Hvorfor kjører nesten alle i 50/60km vi har fått fartsdumper men det hjelper så lite. Vi har etterlyst kontroll i 8 år. Der er parkerte biler på begge sider når vi skal ut veien ingen oversikt ved utkjøring. Hvis vi ikke kan ha fartskontroll Må vi ha mer fartdempere. Mye skolebarn. Snarvei til hoveveien Håper på hjelp.

    Manfred Vagle

    Hei Manfred!

    Takk for observasjon.

    Dette tar vi sporenstreks med trafikkavdelingen i Sandnes. Viktig tema du tar opp!

    Elisabeth Risa
  • DEL

    Jeg lærte at man ikke skal kjøre inn i en rundkjøring med flere felt, når det kommer noe fra venstre, fordi man ikke skal tvinge dem til å velge felt. Hva er riktig oppførsel i slike rundkjøringer?

    June

    Hei June!

    Det er ingenting i veien for å kjøre inn i en rundkjøring i høyre felt så lenge du verken hindrer eller forstyrrer de som kommer fra venstre.

    Elisabeth Risa
  • DEL

    Hei , hvorfor politi ikke bøtelegger de elbil eiere som kjører uten baklys i mørket ?? Prøvde blinke til en og prøvde liksom si til han at han må slå på baklys men han begynte å bråbremse istedenfor )) og sank farten til 50 km/h i 80 sonen bare for å irritere meg )))

    Robert

    Det er lovlig å kjøre uten baklys på dagtid.

    På mange biler må en faktisk skru på lyset manuelt med egen bryter. Lyset går ikke på automatisk lenger. Derfor trengst det bevisstgjøring om dette. Politiet stopper en del slike tilfeller og veileder. Bøter kan bli gitt.

    Tommy Stoltenberg, Aleksander Naley og Eirik Vigrestad
  • DEL

    Kan dere snakke om påkjøringsfelt ? Da det ser ut som flere ikke ser forskjell på et påkjøringsfelt med og uten vikeplikt. Vill ta opp spesielt påkjøringsfeltet fra Figgjo mot Stavanger, der mange bare hiver seg ut på E39 da dem har vikeplikt, er bare tidsspørsmål om når det skjer en ulykke der

    Andreas Østbø

    Hei Andreas!

    Påkjøringsfeltet du snakker om er kort. For påkjøringsfelt, der det er vikeplikt, er reglene at den som kjører i påkjøringsfeltet har vikeplikt. Svært viktig at dette ikke blandes med fletting som er gjensidig vikeplikt, da dette vil være oppmerket med skilt.

    I tilfellet du spør om er oppmerkingen om vikeplikt klar og tydelig i god tid før krysset.

    Elisabeth Risa
  • DEL

    Ryktet sier at Stoltenberg blir pensjonist neste jul. Hva bringer da fremtiden og hva skjer med sentralen?

    Odd Jørgensen

    Hei Oddemann!

    Det stemmer. Evig, unge Stoltenberg har kun elleve måneder igjen. Jeg har mange planer for fremtiden. Trafikksentralen kommer selvsagt aldri til å bli det samme uten meg, Stolten;)

    Jeg kommer imidlertid til å bli fast deltaker i panelet og skyte fra hofta......... med langt bedre vilkår enn jeg hadde i mitt siste år i politiet.

    Jeg ønsker deg en fin dag videre på kontoret, og kjør nå for all del fint hjem til Ullandhaugshøyden.

    PS: Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli pensjonist før deg:)

    Mvh

    Stolten

    Elisabeth Risa
  • DEL

    Hei

    I går kom me til Askje brua på E39 sørover, og byfjord tunnelen var stengt. Flere biler kjørte forbi i høg fart i venstre felt, omtrent fra Kiwi på Askje og til avkjøringa ved gml. bomstasjonen.

    Kommentar?

    Toralf Ladstein

    Hei Toralf.

    Her følger vår kommentar: Det høres ikke bra ut.

    Dette er ei bru med dårlig sikt og hadde fort endt med både bot og anmeldelse.

    Elisabeth Risa
  • DEL

    Hei. Når du kjører inn i en stor rundkjøring, f.eks den ved den nye brannstasjonen ved motorveien. Kjører forbi stasjonen og skal til venstre mot sentrum og skal i høyre fil for å kjøre mot hundvåg i tunnelen. Opplever stadig at biler som kommer fra høyre / E39 , ikke bryr seg om å vike fra venstre , siden det er 2 felt i rundkjøring. Har ikke de vikeplikt?

    Morten Hetland

    Hei Morten!

    Det er du som har vikeplikt så lenge du ligger i venstre felt og det allerede er en bil i høyre felt. Siden det er du som vil skifte over i det høyre feltet på vei ut av rundkjøringen.

    Elisabeth Risa
  • DEL

    Bruk av blinklys

    I rundkjøring syndes det mye med. Noen blinker til venstre og fortsetter å blinke venstre når de kjører ut. Hvorfor tar ikke polititet tak i problematikken?

    Helge Moen

    Hei Helge!

    Dette er så pass omfattende at vi har laget video om saken. Sjekk den her videoen.

    Tommy Stoltenberg, Aleksander Naley og Eirik Vigrestad
  • DEL

    Hva sier reglene rundt bruk av felt hvor markering i veibanen viser pil for sving, men det er ikke noe blått og hvitt påbudsskilt om sving? Eksempel Madlaveien x Madlamarkveien, kommer du oppover fra Shell i kollektivfeltet er det pil høyre opp Madlamarkveien, men det vil jo gi unødig mye feltskiftkonflikter om en kollektivfeltbruker skal flette inn i venstrefeltet før rundkjøring for så å skifte ut igjen i kollektivfeltet etterpå?

    John H. Kolstad

    Det var opprinnelig ledelinjer i denne rundkjøringen. Disse har Vegvesenet tatt bort da det er for smalt for to felt. Venstre felt går rett frem. De som kjører i høyre felt må foreta et feltskifte om de skal rett frem og har derav vikeplikt.

    📷

    Tommy Stoltenberg, Aleksander Naley og Eirik Vigrestad
  • DEL

    Hva slags lyssignaler gjelder for kollektivfelt? «Buss-lys» (med S, - og |) må jo nesten gjelde for brukerne av kollektivfeltet, hvis ikke vil jo en evt buss bli hindret av at en bil foran (elbil eller drosje) må stoppe, selv om signalet viser |, dersom det er sånn at normalt trafikklys i samme kryss gjelder alle andre enn bussen…

    John H. Kolstad

    Hei John!

    Signal for kollektivtrafikk gjelder for alle brukere av kollektivfelt.

    Tommy Stoltenberg, Aleksander Naley og Eirik Vigrestad
  • DEL

    Jeg har et spørsmål angående den nye regulerte taxi køen i strandkaien.. Det er mange som avbryter reglene hvis de blir tatt av politiet får de bot eller er det lovlig å svinge mitt i veien… hvis spørsmåle mitt ikke forståt så jeg har en del video om det

    Osman katranci taxieier

    Hei Osman!

    Så lenge det ikke er skilt eller vegmerking som markerer at det ikke er lov å svinge eller snu, er det lov å snu!

    Tommy Stoltenberg, Aleksander Naley og Eirik Vigrestad
  • DEL

    Merkelig ny oppmerking på Strømsbrua. Når du kommer fra øst og skal til venstre ned til Hillevågsvannet, har de fjernet det feltet som tidligere var i midten. Nå sperrer du trafikken som kommer bak, mens du står og venter på motgående trafikk.

    ove olsen

    Hei Ove!

    På grunn av de nye sykkelfeltene er svingfeltet fjernet. Gamle merkinger er fortsatt synlige og det kan også selvsagt forvirre folk.

    Tommy Stoltenberg, Aleksander Naley og Eirik Vigrestad
  • DEL

    Kan dere forklare hva slags vikepliktsregler som gjelder når kjørende skal svinge til høyre, og det kommer syklende på veiens høyre side, både I og utenfor sykkelfelt, som skal rett frem? Ser mange sliter med å få dette inn for seg.

    Mattias Johannessen

    Hei Mattias!

    Se her:

    Klippet sier alt!

    Tommy Stoltenberg, Aleksander Naley og Eirik Vigrestad
  • DEL

    Hei til dere alle, og takk for et flott trafikksentralen.

    Jeg kjører daglig tur/ retur Ualand -Sandnes/Stavanger og irriterer meg grønne på de som ligger ca: 10 km/ t under fartsgrensen og når de kommer til en slette eller krabbefelt så øker de farten til nesten 10 over fartsgrensen på stedet. HVORFOR ER IKKE POLITIET MER SYNLIGE PÅ/ LENGSTEMED VEIEN OG BØTLEGGER DE SOM KJØRER UNDER FARTSGRENSEN OG IRITERER DE ANDRE SLIK AT DE TAR STYGGE OG FARLIGE FORBIKJØRINGER ? Det skjer DAGLIG.

    Tips: På Krossmoen og på Helleland er der et STOPP skilt. DERE HADDE FÅTT DERE ET FLOTT JULEBORD .

    Mvh: Gunnar

    Gunnar Grøsfjell

    Hei Gunnar og takk for en god melding til oss!

    Dette er et stort irritasjonsmoment for mange bilister og det fremprovoserer mange farlige situasjoner.

    Det er ikke nødvendigvis straffbart å ligge noe under fartsgrensen, men det kan være straffbart så lenge en er til hinder og ikke letter forbikjøring for de bak.

    Se denne episoden fra E39 i forrige sesong av Trafikksentralen.

    Tommy Stoltenberg, Aleksander Naley og Eirik Vigrestad
  • DEL

    Går det greit å kunne pålegge vogntog å ha kamera som dekker blindsonen? Det er jo livsfarlig å kjøre i trafikken uten å ha den hele oversikten. Dødsulykker skjer jo p.g.a. dette

    Jostein

    Hei Jostein.

    Foreløpig er det ingen hjemmel i lovverk å pålegget dette. Det er derfor dette er et veldig viktig tema å være bevisst på, både for lastebil og for alle de andre rundt.

    Tommy Stoltenberg, Aleksander Naley og Eirik Vigrestad

Se tidligere sesonger av Trafikksentralen:

Publisert: